Hij rookt nog meer dan Johan Derksen en Theo van Gogh samen!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Hij rookt nog meer dan Johan Derksen en Theo van Gogh samen!

Post by thommes »

Ja ik heb nu een probleempje, ik heb sinds een maandje, of twee de uitlaat van jeroen onder mn wagen liggen en de velgen van geert.
De banden van die velgen zijn 195 breed en de uitlaat heeft geen katalysator. Ook heb ik een sportfilter die er inmiddels al meer dan een half jaar opzit. Hij rookt nu gruwelijk als ie statinair loopt en als ik laag in zijn toeren gas geef. Die rook is blauw/grijs. Ook zuipt hij nu ineens als een backpacker die 4 maanden door de australische woestijn heeft gelopen zonder water. Ik had op een volle tank namelijk 300 km gehaald waar ik normaal wel 450 ? 500 mee rijdt :shock:
Ook heb ik laatst mijn tank leeggereden tot de motor uitviel. sinds dien zuipt hij dus ook al meer. q01z was vandaag bij mij en die zei dat mn auto teveel benzine krijgt. Weet iemand wat ik eraan kan doen???

Bedankt Thommes
**Stay Tuned**
Image
Image

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

mhh kan een lek zijn in een van je vacuum slangen, bij mij was het vacuum slangetje dat vanaf achter het inlaat spuitstuk naar de elektronische regeling van de voorontsteking loop zit bij mij tegen het schutboord aan los. Hij rookte als een gek (zwart blauwe rook) en hij reed 1/7 jawel slang erop en hij doet het weer prima

kan eventueel ook je koppaking zijn zuipt hij niet toevallig olie?
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

is niet mijn koppaking, heb ik vanavond al gecontroleerd

Bedankt voor je tip, zei geert ook al
**Stay Tuned**
Image
Image

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Ik kan alleen bevestigen dat ik geen hoger verbruik heb met een andere uitlaat!
En ook niet nadat de tank helemaal leeg was!!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ik denk dat je het moet zoeken bij je ontsteking.. en wellicht onder je luchtfilterhuis...daar kan ook wat los zitten..

Ik had het ook... Bij mij bleken bougiekabels verrot te zijn... bougies af...

Vervangen door siliconekabels.. en goede bougies...

Nu een stuk zuiniger.. plus een slang onder het luchtfilterhuis opnieuw aangedopt...

Wat joris zegt.. je uitlaat kan het niet zijn!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

we hadden vanmiddag nog ff tijd moeten hebben! dan hadden we ff moeten kijken

het stinkt echt ziekelijk en het is net alsof hij in noodloop staat want ik vond m ook hoog stationair lopen!
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

kan ook een kapotte gasklepmeter zijn
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Joost wrote:kan ook een kapotte gasklepmeter zijn


gaskleppotentiemeter toch? :roll:

wat is dat toch met die dingen.. maar euhmm ik zou gewoon echt trail and error gaan doen.. kijken of er iets veranderd als je iets los haalt :roll:
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

trouwens,

ik vond m voor een 1.1 ook niet echt snel, je reed niet echt van me weg.. en bij dat stoplichtsprintje kreeg je m er wel voor maar dat was ook alleen maar omdat ik ging voor de meeste wielspin (en dat won natuurlijk :D)

maar als hij te rijk loopt is dat ook wel logisch, maar euhm.. die gaskleppotentie meter, meet die dus hoeveel benzine erbij moet? zeg maar?
Image

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

hoho, ik ging ook niet volle sjas want dan vond ik het zielig als je de weg naar mijn huis niet meer kon vinden.... :D Ik wil heb gereust een keer langs de 1.0 zetten hoor als je dat nog wil.
**Stay Tuned**
Image
Image

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Gaskleppotentiometer registreert wat de bestuurder met zn rechtervoet aangeeft.

Registreert de lambdasonde overschot aan zuurstof en heeft de bestuurder het pedaal flink onderin (willen accelereren) > dan zal de ECU meer brandstof in laten spuiten.

Gas los (willen uitrollen / remmen), dan zal motor gewoon hoeveelheid brandstof ingespoten krijgen om stationair te blijven lopen.

Er spelen nog wel meerder factoren mee (zoals temperatuur enz.) maar dit is ff een simpele weergave van een gaskleppotentiometer > eigenlijk gewoon een potmetertje

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

thommes wrote:hoho, ik ging ook niet volle sjas want dan vond ik het zielig als je de weg naar mijn huis niet meer kon vinden.... :D Ik wil heb gereust een keer langs de 1.0 zetten hoor als je dat nog wil.


maar dan wel bij droog weer :D
Image

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

ben vandaag bij de garage geweest, hij gaf mij de volgende opties:

- Lamdason
- Carburateur
- Vaccuumleidingen (heel misschien)
- Sportfilter :?
- Katalysator, want die zit er niet in

Maarja, al met al dus heel vaag en ik weet nou zelf ook nog niet veel.
Is er niemand die kan zeggen aan mijn hints wat het hoogstwaarschijnlijk is? want dalijk laten ze mij eerst een carb afrekenen, daarna een lambdason enz enz enz...

Is het niet zo dat ik mijn injectie door kan laten lezen bij de garage zodat de computer kan zien wat er mis is?
En heeft een CO meting ook nog zin?

Alvast bedankt
**Stay Tuned**
Image
Image

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

nou ja een sport filter moet je volgens mij af en toe schoon maken...
Als hij vervuilt is zal dit wel een negatieve invloed kunnen hebben(hij krijgt dan minder lucht dan dat hij "denkt" dus rijk mengsel).
ff zonder filter testen/ ander (leen)filter testen?

Maar je hebt het steeds over injectie en nu weer over een carburateur?
Waarschijnlijk injectie ge ik van uit...en de carb is een gasklep potentiometer?
als de pluimen rook ook bij koude motor zijn en niet veranderen als je auto warm is zou ik na het filter met de gasklep potentiometer gaan testen(lambda sonde begint pas te werken als ie warm is).
Je kan m door meten om m te checken staat volgens mij wel beschreven in kluwer.
Geen kat zorgt iig niet voor vette pluimen, zonder lamda sensor kan je prima rijden dus stekker ervan af en rondje toeren kan je die oorzaak ook van t lijstje schrappen....

suc6 !

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Bij een monopoint is het eigenlijk zo moeilijk nog niet.

De ecu
Injectorweerstand
Injector

Het rare is dat ie niet terugregelt op zn lambdasignaal. De injector doet dus iets onverwachts. Ik zou beginnen met een andere injector en injectieweerstand van de sloop mee te nemen.Injectieweerstand zit onder de plaat van de ecu vast.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

thommes wrote:ben vandaag bij de garage geweest, hij gaf mij de volgende opties:

- Lamdason
- Carburateur
- Vaccuumleidingen (heel misschien)
- Sportfilter :?
- Katalysator, want die zit er niet in


rare monteur moet ik zeggen

lambda en carb gaan nooit samen

het is of carb

of het is lambda/injectie
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

ja het is volgens veel mensen die ik ken mijn singlepoint injectie ding wat kapot is, dat heet ook wel een injectiecarburateur, dus die vent van de garage is nie helemaal gek.

Bedankt voor het advies !!

Groeten thommes
**Stay Tuned**
Image
Image

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

thommes wrote:ja het is volgens veel mensen die ik ken mijn singlepoint injectie ding wat kapot is, dat heet ook wel een injectiecarburateur, dus die vent van de garage is nie helemaal gek.

Bedankt voor het advies !!

Groeten thommes

wat joost bedoelt is dat injectie iets anders is dan een carburateur.
carb is volledig mechanisch injectie wordt electronisch geregeld bij een ax in iedergeval. de monteur bedoelt het goed maar zegt t fout....
in iedergeval een 2dehandse van een psa blokje plukken anders kost je auto ineens dubbel zoveel(en bijna evenveel waard) :cry:

Post Reply