Penetrante benzinelucht

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Penetrante benzinelucht

Post by kevin.broke »

Mijn AXje rijdt heerlijk...

...geloof ik, want ik raak telkens bedwelmd door de benzinelucht die erin hangt!

Vooral als ik stilsta met draaiende motor wordt het snel sterker, dus ik denk dat er ergens in de benzinetoevoer iets misgaat (tank? pomp? injectiehuis? slangetjes? ehm, da's alles.. duh)

ik weet alleen dus niet precies wat.. iemand idee?n? en kan ik de retourslang testen door hem gewoon door te verbinden met bijv. een benzinefiltertje ertussen en dan het contact aan te zetten?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Waarschijnlijk de vulbuis of ontluchting van de tank. Moet je effe aan marc vragen, die heeft dat ook opgelost bij z'n 1.0
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

Hmm, voorzichtig zijn met rokers in de auto, zou ik zeggen :lol:
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Waarschijnlijk een poreuze retourslang, geloof dat OpaGT ook zoiets had. Schijnt ok weer een algemeen kwaaltje van de AX te zijn. Volgens mij redelijk snel opgelost.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Ik heb hetzelfde als ik afrem op de motor vooral maja dat ligt zover ik weet eraan dat hij dan eventjes wat te rijk loopt en onvolledig verbrand verder bij normaal draaien nooit ergens last van
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

carburateur of injectie?

Een injectie hoort zo snel op veranderingen van het gaspedaal te reageren dat je de (kleine) hoeveelheid onverbrande benzine niet zou moeten kunnen ruiken. En daarbij hoort het ergens aan de achterkant je uitlaat te verlaten dus ruiken tijdens het rijden zou (volgens mij) eigenlijk niet moeten kunnen.

Carburateurs zijn wat lochter en onnauwkeuriger, waardoor het nog wel eens kan dat je wat ruikt uit je motorcompartiment.

keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

Post by keizg »

Komt er ook een plasje benzine onder je auto als je hem helemaal aftankt?
Dit probleem heb ik net vorige week bij mijn AX opgelost:
Er loopt een onluchtingsslang van de bovenkant van je benzinetank naar een zwart doosje dat in je linkerachterwielkast zit.
Bij mij was deze slang gescheurd bij de aansluiting op de bezinetank doordat deze poreus was!
deze slang kun je zien zitten als de zwarte plastic doppen die onder de achterbank zitten weg haalt.
Als de slang vervangen moet worden dan moet de tank er een stukje onder uit, anders kun je er niet bij, dit doe je door: 1. zorgen dat je tank (bijna) leeg is, 2. de verbindings slang tussen vulopening en tank (in de wiekast los te nemen, 3. de 2 moeren waar de tant mee geklemt wordt los te nemen, nu kun je de tank een stukje naar beneden kantelen waardoor je ruimte krijgt om de veerklem van de slang los te nemen, een een nieuwe slang te monteren.
Een klusje van een paar uur!
AX 1.4i GT te koop

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Ik heb bij mijn carb toch nog nooit benzine geroken.
Ja ok, die keer dat ik um bijna verzopen had, maar dat was ook alleen maar toen ik uitstapte.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

ik met die ouwe carb van mij ok niet

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik heb een inj. even vogelen dus vanavond..

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hmm.. net van gompel gebeld - het leek hun niet aan de bovengenoemde punten te kunnen liggen (vulslang, retourslang of tankontluchting)...?

meneer wist echter ook niet te zeggen wat het dan wel kon zijn. ik ga dus de vulslang, retourslang en tankontluchting uit de sloper draaien (zo mogelijk), zie wel of het probleem daarmee opgelost is of niet. weet iemand hier hoe dat moet en waar het precies allemaal zit en los moet?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

kakanox wrote:hmm.. net van gompel gebeld - het leek hun niet aan de bovengenoemde punten te kunnen liggen (vulslang, retourslang of tankontluchting)...?


Vreemd antwoord :? Het kan wel degelijk aan die punten liggen, of dat het is is ten 2e natuurlijk maar dat kunnen ze toch nooit door de telefoon zeggen!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Kakelbont wrote:Vreemd antwoord :? Het kan wel degelijk aan die punten liggen, of dat het is is ten 2e natuurlijk maar dat kunnen ze toch nooit door de telefoon zeggen!


ja nou ja, volgens mij vonden ze het al niet heel erg leuk dat ik dus geen zin had om 'm langs te brengen, en dat ik het zelf wil oplossen..

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

vulbuis is zo gedaan.. eerste retourleiding daarmee dus ook (die zit daaraan vast :D) ik weet alleen niet precies hoe het bij een injectie zit, maar volgens mij hetzelfde want volgens mij heb ik mijn buis vervagen vanaf een injectietank.

vulbuis zit met schroefjes vast achter je tankdop.. verder eigenlijk met slangklemmen onderin, maar deze moet je slopen want los ga je ze nietkrijgen!
kijk overigens ook uit dat je niet de hele hoeveelheid zand aan de binnenkant van je wielkast je vulbuis in krijg als je m eruit sloopt.. mijne vond het niet zo heel erg.. maar goed kan het nooit zijn!
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:vulbuis is zo gedaan.. eerste retourleiding daarmee dus ook (die zit daaraan vast :D) ik weet alleen niet precies hoe het bij een injectie zit, maar volgens mij hetzelfde want volgens mij heb ik mijn buis vervagen vanaf een injectietank.

vulbuis zit met schroefjes vast achter je tankdop.. verder eigenlijk met slangklemmen onderin, maar deze moet je slopen want los ga je ze nietkrijgen!
kijk overigens ook uit dat je niet de hele hoeveelheid zand aan de binnenkant van je wielkast je vulbuis in krijg als je m eruit sloopt.. mijne vond het niet zo heel erg.. maar goed kan het nooit zijn!


hmm, ok.. vulbuis van een injectie is makkelijk te herkennen, ik kijk soon wel ff achter je tankdopje. de retourslang en vulbuis zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden?
ennuhm.. waar loopt deze retourslang heen? als ik het me niet verkeerd herinner (ik was al bedwelmd ;) ) zag ik 4 slangetjes verdeeld over 2 zwarte doppen onder m'n achterbank.. en onder de motorkap vind ik er maar 2..

benzine loopt er overigens ook uit over de uitlaat als ik m'n tank helemaal volgooi, kan dat er wat mee te maken hebben?

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

tjek hierboven een berichtje van "keizg" > daar staat je antwoord op die laatste vraag

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

keizg wrote:Komt er ook een plasje benzine onder je auto als je hem helemaal aftankt?
Dit probleem heb ik net vorige week bij mijn AX opgelost:
Er loopt een onluchtingsslang van de bovenkant van je benzinetank naar een zwart doosje dat in je linkerachterwielkast zit.
Bij mij was deze slang gescheurd bij de aansluiting op de bezinetank doordat deze poreus was!
deze slang kun je zien zitten als de zwarte plastic doppen die onder de achterbank zitten weg haalt.
Als de slang vervangen moet worden dan moet de tank er een stukje onder uit, anders kun je er niet bij, dit doe je door: 1. zorgen dat je tank (bijna) leeg is, 2. de verbindings slang tussen vulopening en tank (in de wiekast los te nemen, 3. de 2 moeren waar de tant mee geklemt wordt los te nemen, nu kun je de tank een stukje naar beneden kantelen waardoor je ruimte krijgt om de veerklem van de slang los te nemen, een een nieuwe slang te monteren.
Een klusje van een paar uur!


dat had ik nog niet gezien man, bedankt voor de tutorial! (en jij ook bokkie)

ik ga zaterdagmiddag dus eerst een stukje toeren en daarna weer onder m'n AX liggen :D

welkom trouwens! :P

keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

Post by keizg »

De vulbuis hoef je niet los te halen, alleen de verbinding tussen vulbuis en tank (is een stukje slang) los maken, deze zit met verende slangklemmen om de vulbuis en tankaansluiting. Het is wel handig om even je rechterachterwiel te verwijderen i.v.m. de bereikbaaheid van deze klemmen. daarna de twee moeren waar de tank mee vastgeklemd wordt verwijderen, en dan kun je de tank een stukje naar beneden kantelen.
Nu kun je via de gaten onder ja achterbank de slang los maken en vernieuwen.
Het is wel verstandig om je wilkast eerst even goed schoon te maken om te voorkomen dat er zand in je tank komt, en zodra je de tank er gedeeltelijk onderuit hebt even een plastic zakje over de tankaansluiting doen! en zor g dat je tank bijna leeg is, anders loopt de benzine er uit als je hem kanteld!
Als je geen ruimte genoeg hebt om bij de slangaansluiting te komen, dan kun je nog je uitlaat even uit de rubbers halen, waardoor de tank nog wat verder kan kantelen!
Succes, en laat je even weten wat nou echt de oorzaak was?
AX 1.4i GT te koop

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

keizg wrote:Succes, en laat je even weten wat nou echt de oorzaak was?


prima hoor, ik laat het je even weten. maak jij dan ff een wie=wie? :lol:

keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

Post by keizg »

prima hoor, ik laat het je even weten. maak jij dan ff een wie=wie?

Heb ik gedaan, mooi zo?
AX 1.4i GT te koop

Post Reply