Ratel ???

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Ratel ???

Post by Brutus »

Het ratelt als een gek...

ok,ok,.. dat kan meer betekenen...

Misschien is het toeval of misschien heb ik iets verkeerds gedaan dinsdag.. maar toen heb ik de veerpoten eronder weggehaald en de veren verwijderd en er verlagingsveren om gedaan...

Veerpoten weer terug en alles weer keurig vast gezet..

Maar nu rijd ik.. en er ratelt iets constant.. ik dacht eerst aan snerpende wind in mijn gril.. door verlaging wellicht iets anders door de wind gaan aansnijden.. Maar een ieder weet dat dat ook onzin was.. Net als die vriend met wie ik geklust heb.. (monteur)...

De APK-keurmeester aldaar zei, omdat alles er even onderweg is geweest dat nu wat metalen plaatjes anders tegen elkaar aan komen, en het niet nieuw is... oftwel het slijt wel...

Maar dat is het ook niet...

Ik denk nu sterk aan een waterpomp, distributiesnaar of de dynamo...

Wie weet raad?


Handig om te weten:
Als ik rijd hoor je het redelijk duidelijk in de auto.. (radio kan er makkelijk boven uit komen...maar dat terzijde!) zodra ik gas los laat word het al een stuk minder...

Op asfalt met een gangetj of 40 a 50 in de drie is het helemaal goed te horen.. op snelweg 130 ook... maar dan is het motorgeluid wat meer aanwezig.. :)



HELLUP?

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

aandrijfas,... wiellager of mischien het stalen plaatje wat over je onderste fuseekogel zit als die net een tikje gehad heeft kan die aangaan lopen tegen je aandrijfas dat maakt ook een tering herrie,...

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ralf wrote:aandrijfas,... wiellager of mischien het stalen plaatje wat over je onderste fuseekogel zit als die net een tikje gehad heeft kan die aangaan lopen tegen je aandrijfas dat maakt ook een tering herrie,...


ja daar had de keurmeester het ook over.. dat stalen plaatje...


Ik moet eerlijk zeggen het is meer een zoemend geluid met ratel erin...

Ik dacht aan dynamo.. omdat ik al met startproblemen kamp..
wat mij brengt op het volgende:

Als ik de auto in stap.. en wil starten hoor ik een "rrrrr" alsof de startmotor te weinig stroom heeft? draai ik het sleuteltje LANGZAAM om dan lijkt het een oude trekker wel.. die blijft starten maar geen benzine krijgt ofzo... en uiteindelijk start ie...

Dus in verband met zoemende geluid dacht ik aan dynamo.?

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

is het direct na het vervangen van de veren begonnen?
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

peter wrote:is het direct na het vervangen van de veren begonnen?


Yep... Daarom zeg ik.. kan toeval zijn...
Of echt iets wat Ralf ook aangaf... en het dus gekomen is door het los- en vast zetten van de veerpoten.. waarbij iets nu net anders tegen elkaar aan komt.. (zoals dat plaatje!)

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Dat geluid weet ik niet, maar ik zou eens naar de contactslot kijken (voor je startprobleem)
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

vandaag even geprobeerd te luisteren onder het rijden als de motor uit is..

Dus motor uit.. en ja hoor.. het ratelt nog steeds.. niet iets motorisch dus?

Ik word er wel heel moe van :(

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

mischien het stalen plaatje wat over je onderste fuseekogel zit


Die is het hoor! Had ik ook nadat ik de koppeling+drukgroep van mijn sport had vervangen. Weer ff op een brug zetten en plaatje omdraaien.

Het is een raar ratelend/tikkend geluid?
Freude am Fahren.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

master-arnie wrote:
mischien het stalen plaatje wat over je onderste fuseekogel zit


Die is het hoor! Had ik ook nadat ik de koppeling+drukgroep van mijn sport had vervangen. Weer ff op een brug zetten en plaatje omdraaien.

Het is een raar ratelend/tikkend geluid?


Heb je een foto ervan? Weet ik direct ook hoe hij WEL moet zitten :)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Geen foto. Het is een kapje dat over je fusee-hoesje heen zit. Zit op je draagarm. Je moet ff goed luisteren aan welke kant je het hoort. Anders zit je straks aan de verkeerde kant....
Freude am Fahren.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

master-arnie wrote:Geen foto. Het is een kapje dat over je fusee-hoesje heen zit. Zit op je draagarm. Je moet ff goed luisteren aan welke kant je het hoort. Anders zit je straks aan de verkeerde kant....


Als je achter het stuur zit hoor je het uiteraard links... Zit je op de bijrijdersstoel dan hoor je em rechts... Oftewel het zit aan beide kanten.. Want beide veerpoten zijn er onderweg geweest...

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Brutus wrote:
master-arnie wrote:Geen foto. Het is een kapje dat over je fusee-hoesje heen zit. Zit op je draagarm. Je moet ff goed luisteren aan welke kant je het hoort. Anders zit je straks aan de verkeerde kant....


Als je achter het stuur zit hoor je het uiteraard links... Zit je op de bijrijdersstoel dan hoor je em rechts... Oftewel het zit aan beide kanten.. Want beide veerpoten zijn er onderweg geweest...


Dan zit aan beide kanten dat kapje verdraaid. Als achter je wiel kijkt zie je hem zo op dat hoesje zitten en kun je hem omdraaien.
Freude am Fahren.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

master-arnie wrote:
Brutus wrote:
master-arnie wrote:Geen foto. Het is een kapje dat over je fusee-hoesje heen zit. Zit op je draagarm. Je moet ff goed luisteren aan welke kant je het hoort. Anders zit je straks aan de verkeerde kant....


Als je achter het stuur zit hoor je het uiteraard links... Zit je op de bijrijdersstoel dan hoor je em rechts... Oftewel het zit aan beide kanten.. Want beide veerpoten zijn er onderweg geweest...


Dan zit aan beide kanten dat kapje verdraaid. Als achter je wiel kijkt zie je hem zo op dat hoesje zitten en kun je hem omdraaien.


ennuh eerst even die schroef wat los draaien? om hem beter te kunnen laten draaien?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Blijft je starterkrans niet hangen, dan hoor je namelijk ook een ratel EN start tie moeilijk...
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Kakelbont wrote:Blijft je starterkrans niet hangen, dan hoor je namelijk ook een ratel EN start tie moeilijk...


nee sorry... het starten en die ratel zijn nu al twee verschillende dingen...

de ratel is iets wat niet motorisch is.. zo blijkt...

En het starten? het lijkt wel of de startmotor niet wil aanslaan.. maar hangen doet ie niet..

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Helaas.. die plaatjes zijn het niet...

Ik begin nu sterk te twijfelen over mijn versn.bak...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat soort rateltjes zou je toch wel denken aan je aandrijfassen.. hoe erg zijn je assen mishandeld toen ze eruit gehaald zijn?
toen ik mijn (toch al kapotte) assen niet uit de naaf had gehaald en gewoon liet knikken ratelde ze daarna ook opeens veel harder!

domme vraag trwns hoor, mar zit je naafmoer wel goed vast? of je wielen, zorg dat er niets van stof/vuil tussenzit.. ik had een zandkorreltje/steentje dat tussen mn velg en naaf zat en daardoor mn wiel klapperde :? en mn wielbouten zaten echt vast!

overigens had sander dit toch ook een tijdje terug? toen zat zijn schokdemper niet vast! controlleer dat ook es
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

q01z wrote:dat soort rateltjes zou je toch wel denken aan je aandrijfassen.. hoe erg zijn je assen mishandeld toen ze eruit gehaald zijn?
toen ik mijn (toch al kapotte) assen niet uit de naaf had gehaald en gewoon liet knikken ratelde ze daarna ook opeens veel harder!

domme vraag trwns hoor, mar zit je naafmoer wel goed vast? of je wielen, zorg dat er niets van stof/vuil tussenzit.. ik had een zandkorreltje/steentje dat tussen mn velg en naaf zat en daardoor mn wiel klapperde :? en mn wielbouten zaten echt vast!

overigens had sander dit toch ook een tijdje terug? toen zat zijn schokdemper niet vast! controlleer dat ook es


Leuk leuk hoor...

Allereerst.. ik weet echt zeker dat alles goed vast zit! Heb het zaterdag nog gecontroleerd.. En nee ook geen vuil tussen ... was het maar zo.. dan had ik de oorzaak...

Alles zit echt zo als het zitten moet en is ook niet mishandeld.. Het probleem is dat ik het hoor aan beide kanten!

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Iemand???

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Ik verdenk toch je aandrijfassen ervan...
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Post Reply