Het boenk-mysterie: OPGELOST!!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Het boenk-mysterie: OPGELOST!!!

Post by pcrodent »

Jaja wie had dat gedacht....
Sommigen herinneren zich misschien het tweede topic dat ik hier opende, over een mysterieus boenkje. Nou, het mysterie is opgehelderd.
Wat was er aan de hand?
Updated
- Een boenkje voorin
- Inmiddels bij zo'n beetje alle snelheden
- Regelmatig, als in op het ritme van de rotatie van de wielen
- Geen klop, maar een boenkje

In december naar garage geweest (voor iets anders); niets kunnen vinden. Hoefde ik me geen zorgen over te maken, zei hij.

Nog wat aanvullende info (in de loop der weken verzameld):
- Het is niet de aandrijfas. Dat zei de garage; plus, hij doet het ook als ik rechtdoor rij, wat een kromme as niet hoort te doen.
- Het is niet de homokineet: bij lage snelheid (als in rondje op parkeerplaats met maximale stuuruitslag) doet ie het niet.
- Het is niet de versnellingsbak: hij doet het ook met ingetrapte koppeling.
- Het is niet de motor: het is niet afhankelijk van het toerental (wel van de snelheid).

Wat bleef er over: de wielen (of misschien de vering, maar daar weet ik te weinig over). Deze week deed ie het consequent bij 50 km/h al, ongeacht de versnelling. Er zaten overigens wel 4 mensen + bagage in.

Zie pagina 3 (of 4?) voor nieuws (en vraag..?) van 13 mei.
Last edited by pcrodent on FriMay27, 2005 6:51:29 PM, edited 6 times in total.
Kijk uit, een Cactussssss

citrovts
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: FriJul09, 2004 7:21:04 PM
Location: zwijndrecht

Post by citrovts »

wacht even dus nadat jij je banden opgepompt had is het verdwenen zeg jij

wat je er niet bij zeg is het weg dek type

hobbelig
glad
noem maar op

het kan zijn dat je veren versleten zijn en dat die bij de veeruitslag een beetje loskomt en met 4 man in de auto is hij ook zwaarder wat betekend dat de veren weer een beetje in gedrukt worden. ik zou het toch nog maar eens in de gaten houden en toch je ophanging na kijken (opkrikken en je aan je veren voelen of ze vast zitten)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Zoals ik zei: de garage zag er niets aan (2 garages!). Verder doet ie het op goed asfalt en daar gebruik je de vering toch het minst lijkt me... (op klinkertjes rij ik nooit zo hard + dan maakt ie zoveel geluid dat ik het boenkje toch niet zou horen... zo zacht is het).
Maargoed de volgende keer dat ie met z'n wieltjes in de lucht hangt neem ik nog eens een kijkje.
Kijk uit, een Cactussssss

citrovts
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: FriJul09, 2004 7:21:04 PM
Location: zwijndrecht

Post by citrovts »

vreemd maar ja er zitten zoveel onderdelen aan de ophanging dat het eigenlijk alles kan zijn

wat je wel kan doen is de 2 16mm moeren aan bijde kanten van je auto onder je vloer kleed eens aandraaien en kijken of het dan over is want die willen nog wel eens een beetje los zitten

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Het boenkje is welgeteld een dag weggebleven.
Ik heb vandaag het reservewiel er eens opgezet aan de kant waar het vandaan lijkt te komen (rechtsvoor) maar het boenkje zat er nog steeds.
Dan ga ik het 16mm-ding maar eens opzoeken.....
Voor meer goede ideeen houd ik me aanbevolen.
Kijk uit, een Cactussssss

Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 211
Joined: SatNov06, 2004 2:55:32 PM
Location: Utrecht

Post by Dirk »

misschien je triangel rubbers ??

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Het 16 mm ding kon ik niet vinden. En om nou gelijk de hele vloerbedekking aan gort te trekken... Of kan ik er vanuit de motorruimte/onder de auto bij?

Maarrr.... Voorlopig is het boenkje weer even weg. Althans, tijdens de proefrit liet ie zich niet horen. Ik ontdekte bij het verwisselen van het rechtervoorwiel dat de wielbouten wel erg strak zaten. Ik heb ze toen weer netjes met 90 Nm aangedraaid (eerste gebruik van m'n momentsleutel trouwens :)), en dat heb ik vanmiddag ook met het linkervoorwiel gedaan (hoewel ze daar duidelijk minder strak zaten). Tijdens het proefritje over een lekker bochtig weggetje heb ik het boenkje niet gehoord. Hopen dat ie nu wegblijft...
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dirk wrote:misschien je triangel rubbers ??

Wat is een triangel rubber?
Kijk uit, een Cactussssss

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

pcrodent wrote:
Dirk wrote:misschien je triangel rubbers ??

Wat is een triangel rubber?


draagarm...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik zou het niet weten want ik zou niet weten hoe je ze moet controleren. Zou een garage het bij een routinecontrole opmerken of moeten ze er echt specifiek naar zoeken?
Kijk uit, een Cactussssss

Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 211
Joined: SatNov06, 2004 2:55:32 PM
Location: Utrecht

Post by Dirk »

het zou bij de apk bekeken moeten worden. Ken iemand die de aandrijfassen vervangen had en nog steeds een tikkend geluid had. Bij hem bleken het dus de rubbers in de draagarmen te zijn, die hadden speling !!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Okee! En dat zou ik moeten kunnen voelen...?
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Zucht...
Nog wat meer hulp nodig...
Vandaag alle tips die ik hier ooit had gekregen hier zoveel mogelijk geprobeerd na te lopen. Heb gekrikt, gewiebeld, gerammeld, geduwd, getrokken en gedraaid aan van alles en nog wat maar het boenkje is er nog steeds. Het lijkt sinds de nieuwe velgen iets erger te zijn geworden.
Vandaag ontdekte ik wel dat het beschermkapje van de fuseekogel rechts de verkeerde kant op zat gedraaid. Beide zitten (nadat ik eraan heb gezeten...) wel losjes, moet dat? Voor de duidelijkheid, het gaat om deze kapjes. Op de foto staat hoe ze nu zitten.
Image

Image
Ik heb de fuseebouten nagetrokken met het voorgeschreven aanhaalmoment, ze zaten nog goed (genoeg).

Het enige dat me nog te doen zou kunnen staan zijn de draagarmrubbers, die silent-bloc dingen zijn dat volgensmij. Hoe controleer je die?
Fuseespeling heb ik niet m??r gecontroleerd dan wiel op en neer wiebelen terwijl opgekrikt. Leek in orde, en lijkt me ook iets dat een garage zou hebben opgemerkt.

Zou het niet een stuurkogel kunnen zijn? Ik weet alleen niet waar die zitten of hoe je ze checkt. Iemand?

Tenslotte: iemand opperde bijna een jaar geleden 'versnellingsbaksteun' of een rubber daar ergens. Zou dat kunnen en waar vind ik die?
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

controlleer ook je stabilisatorstangrubbers!

bij mn vader zn Xsara waren die aan vervanging toe en daardoor boenkte het ook beetje.. en bij mijn ax was het gerammel weg toen ik die stabistang verwijderd had.


stuurkogels zijn volgens mij vrij eenvoudig t evinden, vanaf je veerpoot loopt er een stangetje richting je stuurstang, volgens mij is die koppeling je stuurkogel.

je draagarmrubbers weet ik niet hoe je die moet controleren.. maar ik geloof dat er geen speling op mag zitten
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Okee in dat geval zijn het niet de stuurkogels. Daar heb ik namelijk lekker aan gerammeld en die zaten goed vast.

Blijft over: de fusee, de stabi, de draagarmen, de versnellingsbaksteun (?)

Overigens ook de veerpoten nagerammeld, die leken goed vast te zitten (hoewel de rubbers over de schokdempers niet altijd helemaal tot beneden kwamen, ze zaten er niet vast zegmaar).

Ik heb ook beetje aan de draagarm gewrikt maar het lijkt me niet dat die kan bewegen als de auto op de grond staat en ik er met m'n handjes aan wrik :roll:
Kijk uit, een Cactussssss

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Het hoeven niet je stuurkogels te zijn...

Maar in je stuurstang (dus de stang die tussen de beide stuurkogels..) daar kan ook speling zitten...

Normaal als je je stuurkogels vervangt word de stuurstang met twee sleutels opgesteld... Maar daar kan ook een speling zitten..

Tevens zou je kunnen kijken naar je veerpoot.. en dan met name de schokbreker.. misschien dat daar nog wat mis is.. scheef zit of wat dan ook..

max
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: WedApr14, 2004 7:28:26 PM

Post by max »

Controleer ook eens of je banden wel rond zijn. Het kan gebeuren dat door een beschadiging er een bobbel op komt en dat geeft ook wel eens het beschreven "boenk" geluid. De kar gewoon opkrikken en dan het betreffende wiel met de hand ronddraaien en goed kijken of je iets ziet.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat laatste lijkt me gek

mede omdat hij het met zn vorige banden ook had..

ik zou toch idd meer in de ophanging gaan zoeken
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Newsflash: het is niet de stabi. Net geprobeerd --> geen beweging in te krijgen.
Het lijkt me niet dat het de banden zijn, 2 sets banden doen het al en aan geen van beide sets is iets te zien.

Stuurstang controleren is gewoon er een beetje aan wrikken en kijken of je 'm van z'n plaats krijgt?
Zoals gezegd, in de veerpoten is geen beweging te krijgen (met de hand iig). Aan de schokdempers kon ik niets zien, maar misschien dat als je me vertelt wat ik zou kunnen zien, ik dan wel ineens iets opmerk... De rubbers bleven in ieder geval niet helemaal benedenaan de schokdemper zitten maar zaten een beetje als een afzakkende broek - maar dan op z'n kop. Hoort dat?
Kijk uit, een Cactussssss

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Trouwens..

die foto's... zo hoort het te zitten... dat bedoel je toch? :)

Maar die stuurstang... en stuurkogels...
Makkelijkst om de voorkant op assteunen ofzo te zetten.. krik mag ook natuurlijk...

En zoals in ander topic ook verteld: wiel links en rechts beet pakken en bewegen... zit daar beweging in?

Zonder wiel is het makkelijker te zien...

Die schokdemper? het zou wel heel onmogelijk zijn..maar je weet maar nooit..

Post Reply