Chip Tuning

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Chip Tuning

Post by Perconte »

Ik zat bij onze ooster buren op ebay te kijken en als ik daar zoek naar chip tuning voor een 106. Dan vind ik alleen maar een of ander nieuw iets wat me niet de moeite waard lijkt om daar te kopen.
Ze stoppen daar namelijk een weerstand tussen de AIT sensor en dan zeggen ze dat je een vermogen verschil hebt.
Klinkt dit logisch of kan iemand mij nu al vertellen dat dit iets kapot maakt of gewoon niet werkt.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zodra ik weet wat een AIT sensor kom ik er op terug
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

Cees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 598
Joined: ThuJan20, 2005 7:39:27 PM
Location: GORINCHEM
Contact:

Post by Cees »

HEEFT HET MISSCHIEN HIER IETS MEE TE MAKEN ???



http://groups.msn.com/_Secure/0PQA0A6MR ... sS/xcs.bmp
ER IS WEER EEN Image. C 1

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

ahhhhhhhh het is een inlet absolute temperature sensor. Oftewel een sensor die de inlaat temperatuur meet. Dit is een van de sensoren waarmee de computer de in te spuiten hoeveelheid benzine regelt. Ik kan me voorstellen dat door hier een weerstand parrallel aan te zetten je de computer fopt en dat ie hierdoor meer benzine in spuit. Zal een iets beter aanspreekgedrag tot gevolg hebben. Verwacht geen 2pk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Hehe das wel heel wat anders dan de maximaal 20 pk die zij vertellen dat het zal hebben :D
Maarja Ik heb dus een eigenlijk iets te grote luchtinlaat voor mijn auto dus dit zou nog wel eens kunnen helpen of niet soms.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je meer lucht dan normaal in je motor krijgt dan wordt dit opgemerkt door je lambda sensor en spuit je motor automatisch meer benzine in.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sander weet jij toevallig ook hoe dit bij een diesel zit? Ik bedoel, berekend een diesel de hoeveelheid in gespoten brandstof, of is dat gewoon analoog?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Van diesels weet ik alleen dat er geen bougies in gaan eigenlijk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

a-iks-gee-tee-ie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonJan10, 2005 10:58:57 AM
Location: Limburg

Post by a-iks-gee-tee-ie »

Ik wil je ook nog even zeggen dat ik op mijn 106 (phase2) dit gemonteerd had een jaar geleden (was namelijk eerst op ebay in UK), je merkte er niet veel van en mijn ventilator van de radiator ging meer aanslaan dan normaal. Heb het de vuilbak in gesmeten na een testrit.

Indien je toch het toch wil kopen ga dan naar een elektrovakhandel een weerstandje halen is stukken goedkoper en geen extra verzendkosten.

greetz

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

weet iemand dan wel een goed alternatief om een 1.4 blokkie te chippen? vind 400 euries wel iets aan de dure kant. Je kan in DL ook kant en klare chips kopen voor 99 euro die je zelf moet inbouwen. Zou dit wel beter zijn dan?
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

a-iks-gee-tee-ie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonJan10, 2005 10:58:57 AM
Location: Limburg

Post by a-iks-gee-tee-ie »

Wel uh, ik ga mijn gti binnenkort ook chippen maar ik wacht met de chip tot ik ook mijn nokkenas en spruitstuk nog heb aangepast, indien je dit niet gaat doen, kan je hem nu al zetten. Ik kan je wel aanraden bij dmt in Belgi? eens te kijken, daar betaal je 250euro als je hem er zelf in soldeert. Ze herschrijven je chip nadien ook gratis als je bvb een ander nokkenas steekt of een aanpassing aan je motor(vermogen).

Sowieso blijf van die weerstandjes af (kan je al 10-20euro bij je chip "goede" bijleggen.)

Wat die tussenprijs chips betreft weet ik het ook niet, in Duitsland zijn er idd ook voor 50-100euro (geen weerstandjes maar echte chips). Of deze goed zijn weet ik niet, ik ga denkelijk wel in de komende weken 1 bestellen van zo'n 59 euro om het te testen (tip: let op de feedback van de verkoper, daaraan zie je ook al of ze iets of wat werken)

greetz

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Kakelbont wrote:Sander weet jij toevallig ook hoe dit bij een diesel zit? Ik bedoel, berekend een diesel de hoeveelheid in gespoten brandstof, of is dat gewoon analoog?


Bij een diesel is het een vaste instelling...

Hou me ten goede maar volgens mij kunnen ze 'm bij de roetmeting daar aan armer of rijker stellen.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

LumbRjack wrote:
Kakelbont wrote:Sander weet jij toevallig ook hoe dit bij een diesel zit? Ik bedoel, berekend een diesel de hoeveelheid in gespoten brandstof, of is dat gewoon analoog?


Bij een diesel is het een vaste instelling...

Hou me ten goede maar volgens mij kunnen ze 'm bij de roetmeting daar aan armer of rijker stellen.


Oh dus de inspuiting valt niet electronisch te regelen net als bij injectie? Wil namelijk voorkomen dat ze em bij de roetmeting armer zetten :?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

neej dat kan idd niet... je kan natuurlijk w?l aftekenen hoedat ie moet staat (volgens jou) en dan na de roetmeting 'm weer wat rijker zetten. Helpt dat nog veel?
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

LumbRjack wrote:neej dat kan idd niet... je kan natuurlijk w?l aftekenen hoedat ie moet staat (volgens jou) en dan na de roetmeting 'm weer wat rijker zetten. Helpt dat nog veel?


Ik denk dat ik er maar 20 liter slaolie in mik. Dan is de roetmeting altijd goed en hoeven ze er niet aan te komen.

Aftekenen is idd ook geen slecht idee :idea:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Diesels hebben altijd een grote overmaat lucht. Er wordt bij meer belasting meer diesel ingespoten, maar daarbij houdt een diesel een overmaat aan lucht. Hoe dichter de diesels bij lambda=1 komt, hoe meer roet ze uitstoten.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ik heb ooit wel eens gehoord dat ze de brandstof ( dieselpomp ) opschroeven zo dat deze meer en onder hogere druk inspuit..

maar weet niet of het wel bij een ax diesel van toepassing is
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Axirally
Technische Man
Posts: 54
Joined: SatJan17, 2004 4:16:10 PM
Location: Elsloo, Limburg
Contact:

Post by Axirally »

a-iks-gee-tee-ie wrote:Wel uh, ik ga mijn gti binnenkort ook chippen maar ik wacht met de chip tot ik ook mijn nokkenas en spruitstuk nog heb
Wat die tussenprijs chips betreft weet ik het ook niet, in Duitsland zijn er idd ook voor 50-100euro (geen weerstandjes maar echte chips). Of deze goed zijn weet ik niet, ik ga denkelijk wel in de komende weken 1 bestellen van zo'n 59 euro om het te testen (tip: let op de feedback van de verkoper, daaraan zie je ook al of ze iets of wat werken)
greetz


Laat me eens horen hoe of dat gaat, dat chippen voor 59 Euro??

Ik heb ook chippies voor GTi's (alleen als je een oranje stikker op je ecu hebt), voor 75 Euro, effe met je auto langskomen, dan wordt de chip ingebouwd, kun je proefrijden.
Bevalt ie niet, haal ik hem eruit, hoef je niks te betalen :shock:
Ook in Limburg, woo anges.....

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

alle ax diesel zijn analoog/pomp en niet modern.(aka common rail of jtd)
daardoor rijden ze wel op slaolie/frituurvet.
het weerstandje is echt onzin.

chippen is alleen leuk omdat de begrenser eraf gaat,
de pk winst is ook minimaal. (2~8pk erbij)

Post Reply