Nieuw motorblok in AX 1.0

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Nieuw motorblok in AX 1.0

Post by Bas R »

Hallo,
ik heb hier net even rondgekeken en volgens mij lopen hier wel een paar AX guru's rond. Ik vroeg me af of iemand mij even kan helpen met een paar vragen.

ik heb een AX 1.0 met wat motorische problemen. De koppeling is gaar, de carburateur krijg ik niet goed afgesteld (op Shell V-Power loopt ie niet :? ) en daarbij geeft de 1.0 motor een hele nieuwe dimensie aan het begrip traag.

Omdat de motor toch half uit elkaar zou moeten voor de nieuwe koppeling overweeg ik er een ander blok in te leggen. Nu heb ik hier er wat over gelezen en lijkt me de stap naar een injectieblok wat omslachtig, toch...? Nu vroeg ik me af of ik alle 1.4 carb blokken uit de AX, BX en 205 ??n op ??n over kan zetten in mijn AX (behalve de elektrische ipv mechanische brandstof pomp). Of zijn er ook nog andere auto's waar een passend blok in te vinden is?

En zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee zou moeten houden zoals:

- Bak (van 4 -> 5) en steekassen ?
- Koeling?
- Uitlaat?
- Stevigheid ophanging in het algemeen?


Bij voorbaad veel dank,
groeten
Bas

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Alle TU blokken passen. Die worden in heel veel peugots en citroen's gebruikt. De andere variant die veel gebruikt wordt is een XU die ziet er heel anders uit. Dus als een motor in een citroen op peugot eruit ziet als de jouwe dan past ie. (simpel he). Je moet alleen even kijken wat er voor carb nodig is op je blok. Dat wordt nog wat afzoeken denk ik. Maar misschien dat er hier en daar nog een 1.4 carb te vinden is incl passend spruitstuk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

dan krijg je toch onwijs veel problemen met het aanpassen van de rest van je auto aan het extra vermogen? volgens mij was hier laatst toch al een onderwerpje over?

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Ok, bedankt. Ik ga op zoek.
Is er hier toevallig iemand die een TU carb blokje met bak overheeft??


Iets anders: Heeft iemand enig idee waarom V-power het zo k*t doet?
Hoger octaan getal > Ontbrandt moeilijker > Bougie's / Verdeler slecht?
Of is die troep gewoon niet gemaakt voor oude lijken?

Groeten

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Buks wrote:dan krijg je toch onwijs veel problemen met het aanpassen van de rest van je auto aan het extra vermogen? volgens mij was hier laatst toch al een onderwerpje over?


Ik dacht dat die AX'en toch wel min of meer hetzelfde chassis / ophanging hadden? Ik was wel van plan een stabi te monteren, maar ik weet niet zeker of ik de bevestigingspunten wel heb. En daarbij ben ik niet van plan om de rallye van Cyprus te gaan rijden, maar meer om de 0-100 sprint iets korter te maken dan 30 sec. :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Haal je dat ja, 30 sec.? :P

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Bultje af, windje mee, met bijna lege tank... ja...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik denk dat je Marc (q01z) even een e-mailtje of PB moet sturen. Die is er ook mee bezig, dat wordt een 1.1 als ik me niet vergis.
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Bas R wrote:Bultje af, windje mee, met bijna lege tank... ja...


poging 2.. vorige berichtje is niet gepost :? gezeik met internet hier..


maaruhm Bas, wanneer gaan wij sprinten? :lol: ik heb ook een 1.0E uit '88 en ik zit toch echt wel onder de officiele 20,4sec naar de 100! hij is wel traag, maar toch wel redelijk direct op het gas.. en in zn 2 doorkunnen trekken naar de 100 scheelt natuurlijk ook een hoop tijd (dat zullen ze officieel wel niet kunnen)


overigens komt er bij mij binnenkort een 1.1 met 5bak in.. zover ik tot nu toe weet moet dat redelijk eenvoudig kunnen. je moet dr alleen rekening mee houden dat het koelsysteem anders is.. tenminste, dat zag ik dit weekend.. ik neem aan dat ons beknopte koelsysteem er ook wel op past, maar dat weet ik nog niet.. en wordt dus gokken :roll: verder moet je dr rekening mee houden dat er een extra benzinepomp onder de kap komt. Je huidige pomp werkt via de nokkenas, en bij een nieuwer injectie blok werkt dat dus electronisch.. dus tenzij je een carb blok kan krijgen moet dit aangepast worden..

Verder verwacht ik niet echt veel problemen, overigens loopt mijn AX op alles wat ik m voer, ongetwijfeld ook op slootwater.. dus ik zou je bougies ed maar es nakijken! nou staat mijn carb opzich ook best netjes afgesteld.. die van jou gaat zeker stotteren? en beetje inhouden als je vol plankt? (vooral bij koude motor?)

voeg me anders ff toe op msn :)

[en bij aangeboden staat een oude AX1.1 met carb te koop, via marktplaats]
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Valt wel mee dat ombouwen, je zit alleen aan een andere benzinetank vast, 1 met de pomp daar in gebouwd, tenzij je een eigen pomp ergens anders gaat monteren, voor de rest is het dan 2 leidingen naar achter leggen en 1 draadje., verder stelt het weinig voor qua bedrading als je de complete injectieboom dr maar bij hebt

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

Bas R wrote:Iets anders: Heeft iemand enig idee waarom V-power het zo k*t doet?
Hoger octaan getal > Ontbrandt moeilijker > Bougie's / Verdeler slecht?
Of is die troep gewoon niet gemaakt voor oude lijken?

Groeten


v-power loopt hier heel goed ik rij zo'n 70 a 80 km meer op 1 tank.. ik heb een 1.1inj uit jan. 91 (type 1)

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Oke, dat slechte lopen zal dan wel door de ontsteking komen... Maar ik was toch niet van plan om in deze motor te investeren dus laat ik het maar even zo. Heb gemailt met een gast op marktplaats die een 1.4i blok plus bak aanbiedt. Patrick uit Eindhoven, een lid van dit forum toevallig?

@ q01z: Zou graag een keertje horen welke moeilijkheden of dingen om aan te denken jij tegenkomt bij het verwisselen van de motor. Wanneer ben je van plan de operatie te doen?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

@Bas R: ik ga aanstaande zaterdag dat blok ophalen.. maar dat zal er nog niet gelijk inliggen omdat mn vakantie net voorbij is :( dat is dus nog even wachten.. de grootste moeilijkheid die ik voorzie is het los/vast zetten van het geheel en de benzinepomp..

maar misschien kijk ik wel door een roze bril :roll:
Image

carvinga
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: ThuSep30, 2004 11:32:47 AM
Location: Den Haag

Post by carvinga »

Anders heb ik nog wel een 1360cc blok van een GT (monopoint) uit 91 liggen. 8)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

q01z wrote:@Bas R: ik ga aanstaande zaterdag dat blok ophalen.. maar dat zal er nog niet gelijk inliggen omdat mn vakantie net voorbij is :( dat is dus nog even wachten.. de grootste moeilijkheid die ik voorzie is het los/vast zetten van het geheel en de benzinepomp..

maar misschien kijk ik wel door een roze bril :roll:


Benzinepomp valt wel mee, afhankelijk van waar je de pomp gaat monteren, je zal hoe dan ook een retourleiding moeten plaatsen die terug naar de tank gaat. Pomp in de tank dan kom je uit bij een andere tank plaatsen, 1 die 2 gaten heeft ipv 1, en dan een draadje leggen naar voren toe, moet onder de kap aangesloten worden (bij injectie was het een gele draad met een stekker er aan)

Pomp onder de kap zal iets makkelijker zijn qua draden, alleen zul je toch een retourleiding moeten leggen, waarvoor je ook weer bij de tank moet zijn, en vermoedelijk het nodige daaraan moet aanpassen aangezien de tank normaal 1 aansluiting heeft

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

IceByte wrote:
q01z wrote:@Bas R: ik ga aanstaande zaterdag dat blok ophalen.. maar dat zal er nog niet gelijk inliggen omdat mn vakantie net voorbij is :( dat is dus nog even wachten.. de grootste moeilijkheid die ik voorzie is het los/vast zetten van het geheel en de benzinepomp..

maar misschien kijk ik wel door een roze bril :roll:


Benzinepomp valt wel mee, afhankelijk van waar je de pomp gaat monteren, je zal hoe dan ook een retourleiding moeten plaatsen die terug naar de tank gaat. Pomp in de tank dan kom je uit bij een andere tank plaatsen, 1 die 2 gaten heeft ipv 1, en dan een draadje leggen naar voren toe, moet onder de kap aangesloten worden (bij injectie was het een gele draad met een stekker er aan)

Pomp onder de kap zal iets makkelijker zijn qua draden, alleen zul je toch een retourleiding moeten leggen, waarvoor je ook weer bij de tank moet zijn, en vermoedelijk het nodige daaraan moet aanpassen aangezien de tank normaal 1 aansluiting heeft



thanks voor deze tips.. dat is idd wel ff handig, had ik niet zo heel erg bij nagedacht bij die retourleiding! jullie hadden een injectietank erin gelegt he?
weet je nog wat voor leiding je nodig had? en hoeveel? ik neem namelijk aan dat die op de sloop redelijk poreus zijn :roll:
(of zal ik dit gewoon bij de dealer halen)
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Leiding in de auto was bij die 1.4 van gewoon hard kunststof, pas bij het naarbuiten halen ging ie weer over in rubber slang, je kan gewoon zo'n stuk slang uit een injectie AX trekken, is volgens mij allemaal hetzelfde, bij een carb is de diameter misschien anders, al zal dat voor de retourleiding niet uitmaken.

Denk dat het het makkelijkste is om dr een injectietank onder te knallen, heb je gelijk filters e.d ook op de tank hangen, kan je daar zo de leidingen e.d weer op aansluiten, en je hoeft niet te gaan lopen slopen aan de tank zelf, want de retourleiding zal toch ergens de tank in moeten, en de opening + deksel die je nu hebt heeft maar 1 aansluiting.

Een injectie heeft aan de andere kant in de wielkast ook nog een tankje zitten dat geloof ik een koolstoffilter is, dat hebben wij toen ook weer aangelegd, van daaraf loopt ook een slang naar de tankopening, maar heb hier toen gehoord dat die niet nodig is, scheelt je weer wat werk

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die retourleiding en tank moet ik dan toch maar even naar kijken..

is vast wel te vinden op de sloop.. als ik weet waar ik die leiding moet zoeken ;)

gelukkig was ik nog niet van plan op korte termijn dat andere blok in te bouwen dus heb ik ff speling!
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

retourleiding loopt aan de bestuurderskant, zelfde kant als de heengaande leiding, tegen de dorpel aan.

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Vanavond vader geworden van een 1.4 GT blok. Nu nog de rest van de goodies... Iemand nog een uitlaat, achterste deel plus demper, in de uitverkoop? Mis ook nog twee aandrijf assen en een benzine tank.

groeten

Post Reply