wat is een stuurchape?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

wat is een stuurchape?

Post by batman »

hoi,

de garagist hier in belgie zegt dat het rubber van de "stuurchape" linksvoor op mn ax kapot is. wat is dit? is dit het rubber van de spoorstangkogel? ik zie niets wat stuk is.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

:D

Jullie belgen hebben altijd de mooiste woorden... Ik heb een half jaar daar gewoond.. (met veel genoegen uiteraard) maar zou helaas niet weten wat het ermee bedoeld was..

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Denk dat ie idd de stuurkogel bedoelt. Zoveel verschillen nederlands en vlaams toch niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

kheb net de stuurkogel erafgehaald. eerst de moer losgedraaid en dan met behulp van een aantal hamerslagen kwam het los van het wielgedeelte. rubber zag er een beetje uitgedroogd uit en heeft wat kleine scheurtjes. ik zal binnenkort er een nieuwe opzetten.

bij het terugzetten wilde ik de moer vastdraaien, maar dit wil niet lukken want de schroefdraad van de kogel draait mee. weet iemand misschien hoe dit vastmoet? ik vind het link als dit niet goed vastzit...het is tenslotten een stuurgedeelte.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Dan zit ie niet vast genoeg in het gat, dat ding loopt een beetje conisch, en hoe steviger dat ding dr opgedrukt wordt, des te vaster komt ie te zitten, en op een moment zal ie niet meer meedraaien.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

En bij die paar flinke hamerslagen heb je het kopje van de kogel een beetje plat geslagen waardoor de moer er niet lekker meer op wilt. Dat wordt een nieuwe stuurkogel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Nee Sander, hij krijgt de moer er wel op, maar de kogel gaat meedraaien. Heb ik ook gehad.
Vrij simpel opgelost. Handigste is als je met zijn twe?en bent.
De een knijpt met een waterpomptang de zaak stevig tegen mekaar, de ander draait de moer aan. Lukte me ook in mijn eentje, maar da's iets lastiger.

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

ja het was een kwestie van in mekaar drukken. in ieder geval bedankt voor de hulp mensen!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

gelukkig dat ik het mis had. Ik ben er zelf een keertje ingestonken. Heeeeel erg vervelend.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Sowieso wel een goeie tip/waarschuwing Sander. Had mij ook zomaar kunnen overkomen. :)

Post Reply