kan je zo meer van maken: pak een carburateur onderblok van een GT en zet er de flink gevlakte multipoint kop op. ECU en bedrading uit een gesloopte XM of 605 (lekker goedkoop) er op en de juiste groepN software er in en je hebt een pk of 100
PeterM wrote:kan je zo meer van maken: pak een carburateur onderblok van een GT en zet er de flink gevlakte multipoint kop op. ECU en bedrading uit een gesloopte XM of 605 (lekker goedkoop) er op en de juiste groepN software er in en je hebt een pk of 100
P.
PeterMc Guyver
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
ax GTI is 95 pk standaard
ik heb nu rally chip en spaggettie open tussen pijp K&N vervangings filter
dus geen open en sebring eind demper komt op een mooi vermogen van 108,4 pk
Gr Jef
Maar alleen kop is niet genoeg licht natuurlijk beetje aan wat voor computertje er aan hangt en wat de nokken als doet.
Maar wel licht gaat hij er zuiniger van rijden
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!
Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben
Punt is dat in de 206 die 1400 aan heel andere emissie eisen moet voldoen dan in de AX situatie. Er zit in een 206 een veel schoner en tammer motormanagement dan de oudere geratie uit de AX GTI. De roep om een GT onderblok is ook bewust, hier haal je met een gevlakte kop minimaal dezelfde compressie uit als bij een GTI. Dat gecompleteerd met super groep N software (iets meer vrijheidsgraden, in frankrijk voor de 106 xsi cup gebruikt), een fatsoenlijke uitlaat en luchtfilter (ga ik automatisch al van uit) geeft minimaal 100 pk, ik heb met deze combinatie namelijk de nodige ervaring en heb rond de 107 pk gezien op de rollenbank met standaard nokkenas en met geflowde kop en 287 nokkenas rond de 116 pk. Dus voldoende referentie voor een dergelijke stelling.
Jij hebt dus een combinatie van een gevlakte 206 1.4i kop met een GT onderblok gehad?
Er zit een andere nokkenas, kleinere poorten en kleppen in een 206 1.4 kop dan een GTi cilinderkop. Een ander onderblok zorgt niet voor meer pk's tenzij er andere (lichtere) componenten inzitten dan bij een gewoon 1.4 blok.
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Ha! Ik begrijp je scepsis, er wordt zoveel onzin uitgekraamd over dit soort dingen.
Maar Peter is nou net een van de weinigen die wel weet waar hij het over heeft.
Maar ga vooral door met deze discussie. Bijzonder interessante materie. Ik lees wel mee!
nee, een gewone 1.4 multipoint kop van een 106. de 206 kop is in principe hetzelfde gietwerk dus gaat het gewoon werken. klepdiameters heb ik bij een 206 kop nooit naar gekeken en diameters van kanalen ook niet omdat ik toch eerst begin met fraisen en slijpen voordat er iets opgebouwd wordt.
De opmerking over deze kop is dus dat het in de basis een bruikbare kop is voor ombouw naar multipoint, meer niet.
overigens is het onderblok van een GT identiek aan andere 1.4's maar de zuigers niet, daar zit nou net de truc met de hogere compressie.
106 GTI is toch 16V? neem aan dat je een Xsi 1400 bedoeld? Er is overigens nog iets eigenaardigs met 106jes, de xsi oud model is met 1400 en 1600 leverbaar geweest volgens mij. bij de 1400 is alles onder de kap identiek aan een AX gti maar bij de 1600 is een heel ander motormanagement gebruikt. Deze 1600 vind je later weer terug in de fase 2 rally.
Maar om even op die kop terug te komen, welke diameters kleppen zitten er dan in en waarin zit het verschil bij de nokkenas? lichthoogte, nokprofiel of hoek?
Als de 206 kop inderdaad zo afwijkend gemaakt is levert het inderdaad een stuk meer werk op om er een boven de 100 pk motor mee te bouwen. Voordeel is wel weer dat er genoeg vlees aanwezig is om klepzittingen en poorten helemaal naar eigen inzicht te verbouwen.
Een 1.4 GTi kop heeft dus 15% meer klepoppervlak dan een "normale" 1.4 kop.
De nokkenas van de GTi heeft in ieder geval meer lifthoogte wat i.c.m de grotere kleppen en hoogstwaarschijnlijk een grotere gasklep die 20 pk extra geeft.
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
1.1 en 1.4 maten zijn volgens mij van de monopoint kop, is overigens zo'n beetje gelijk aan de carburateur versie. En inderdaad de lichthoogte bij de multipoint motoren is groter dan van de tamme 1.1 en 1.4 modellen.
Mooiste goedkope basis om een snelle 1400 te bouwen blijft daarmee een aluminium GT blok (lekker licht en een CA bak past er op) in combinatie met een multipoint kop van bij voorkeur een 1600 (kom je op de sloop steeds vaker tegen want de 1600's in de 306 hebben nogal de neiging om bij hoge kilomterstanden olie te gaan zuipen). blok is dan aan gort maar de kop na opfrissen nog prima bruikbaar.
waar je ook op moet letten is dat alle olie en vloeistof kanalen over een komen want bij de saxo is het van de oude en nieuwe type net iets anders en neem dan aan de de olie kanalen van de nieuwe 206 kop anders zijn dan een AX onderblok
Dat zou betekenen dat ook het nieuwe model aluminium onderblok anders is dan het oude. Ben namelijk ook al 2002 en 2003 motoren tegengekomen met een multipoint kop op een uluminium onderblok, 1400 en 1600. Het zou me dus verbazen als het ondanks kleine verschillen niet mogelijk is de koppen onderling te wisselen. Het is overigens ook bij sommige TU motoren bekend dat kleine kanalen in de kop door de pakking worden afgesloten of sterk verkleind om de stroming van koelwater te opotimaliseren.
Heb een saxo 1600vtr kop uit 98 en een AX gti kop uit 1993 naast elkaar op de werkbank gehad maar daar zit geen verschil in kanalen.
Om even de splitsing aan te geven: veel gesleuteld met black top en weinig aan silver top motoren. Wel regelmatig onderdelen van wat voor psa product dan ook gebruikt in eigen creaties.
black top en silver top verschillen heel erg veel van elkaar hoor hou daar rekening mee wat wel een voordeel is aan een blacktop is dat daar de peug. 106 rally lucht inlaatspruitstuk op past en bij de silvertop niet omdat die weer een andere op bout patroon heeft
Ah Rally spruitstukken. inderdaad die van een 1.3 rally, mooi groot aluminium met een grote gasklep past naadloos op een kop van black top 1.4 en 1.6. De rally 2 met 1600 motor is gewoon een standaard 1600 8v uit de eerdere 1600 xsi. Dat de inlaat boutpatronen anders zijn van silver top wist ik niet, zal er eens op gaan letten als ik weer eens op de sloop ben. Heb al eens gesleuteld aan een 1.4 multipoint silvertop in een saxo maar had de indruk dat de verschillen echt in de details zitten, slangen en electronica anders maar de rest niet echt. Zal er bij een komend bezoek aan de sloop wel eens goed naar kijken en de resultaten melden.
lees dit maar eens door daar hebben ze het over de verschillen en wat je moet aanpassen om hem op een blacktop te krijgen, het schijnt 10 tot 15 pk te geven maar dat geloof ik niet zo heel erg
Interessante stukjes tekst maar ze vergelijken appels met peren. De discussie over niet passen komt omdat er geprobeerd wordt een peugeot rally spruitstuk op een carburateur/monopoint kop te zetten. En inderdaad die koppen zijn totaal verschillend. Ook leuk is de opmerking dat je de originele kleine gasklep op een adapterplaat moet zetten om deze pas te maken. Tja de originele grote gasklep kan natuurlijk ook.
Staan er ook ergens foto's van de patronen van blacktop en silvertop 8v mulitpoint?