Inhoud koelsysteem?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Inhoud koelsysteem?

Post by TB »

Ik wil morgen ook gelijk even de koelvloeistof verversen bij m'n pas gekochte AX-je. Omdat ik toch bezig ben met de olie kan dat ook gelijk ff. Maar hoeveel koelvloeistof zit er in het systeem?

Het werkplaatshandboek ben ik wel besteld, maar is nog niet binnen helaas. Anders kon ik t daar mooi ff uithalen.

Groeten Tom.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

met 5 liter heb je genoeg

MET DANK AAN DE KLUWER ATH

Inhoud, circa 4,8 liter
Thermostaat
opent bij 88 ?C
geheel open bij 100 ?C
Slag thermostaat 7,5 mm
Openingsdruk radiateurdop 1,4 bar
Inschakeltemperatuur thermocontact ventilateur 95 ?C
Uitschakeltemperatuur thermocontact ventilateur 90 ?C


Koelsysteem aftappen


- Zet de verwarmingsknop in de warmste stand.
- Verwijder de dop van de expansietank. Let op! Indien de motor heet is, eerst af laten koelen en daarna langzaam opendraaien.
- Draai de ontluchtingsschroeven (2 in figuur 4.1) los.
- Plaats een bak onder het thermocontact en draai deze los. Laat de koelvloeistof via deze opening in de bak lopen.
- Verwijder de aftapplug van het motorblok. Deze plug bevindt zich in het motorblok ter hoogte van de BDP-sensor bij het vliegwielhuis.


Koelsysteem vullen


- Plaats de aftapplug van het motorblok met een nieuwe pakkingring (aanhaalmoment 30 Nm (3,0 kgf.m)).
- Vul het circuit langzaam: op het moment dat er vloeistof uit de openingen stroomt de ontluchtingsschroeven en het thermocontact aanbrengen. Aanhaalmoment thermocontact 14 Nm (1,4 kgf.m).
- Vul de radiateur tot de bovenste rand van de vulopening. Plaats de dop van de expansietank en start de motor.
- Laat deze zolang draaien, tot de elektrische ventilateur aanslaat. Stop de motor en laat deze afkoelen.
- Controleer het vloeistofpeil in de radiateur en vul eventueel bij.

Let op! Al deze handelingen dienen te gebeuren bij geopende kachelkraan (hendel van de kachelbediening op warm).

Waterpomp vervangen


- Maak de dynamobevestiging los en verwijder de aandrijfriem.
- Tap het koelsysteem gedeeltelijk af.
- Schakel de hoogste versnelling in.
- Verwijder de distributieriemkappen.
- Plaats de blokkeerpennen in het vliegwiel en in nokkenasriemwiel (zie paragraaf 2.3).
- Draai de moeren van de spanrol los, druk deze iets terug en zet de moer weer vast.
- Trek de distributieriem los van het waterpompriemwiel.
- Ondersteun de motor met een krik en verwijder de bovenste motorsteun.
- Verwijder de slangen van de waterpomp.
- Verwijder de bouten van het ontluchtingshuis en neem het ontluchtingshuis van zijn steun.
- Draai de bevestigingsbouten van de waterpomp los en neem deze van het motorblok.

Aanbrengen in omgekeerde volgorde van het losnemen. Monteer de motorsteunbouten met een aanhaalmoment van 50 Nm (5,0 kgf.m). Let op! Bij het aanbrengen van de pomp moet altijd een nieuwe O-ring gemonteerd worden en dienen de centreerbussen geplaatst te zijn. Monteer de distributieriem en stel deze af zoals beschreven in paragraaf 2.3. Span de aandrijfriem van de dynamo, vul het koelsysteem en ontlucht het.

Figuur 4.2: Waterpomp aanbrengen




2 Bevestigingsbout (30 Nm (3,0 kgf.m))
Let op! Lange bout boven
3 Bevestigingsbout (50 Nm (5,0 kgf.m))


Thermostaat vervangen
Zie voor de plaats van de thermostaat figuur 4.1 onderdeel (4).


- Tap het koelsysteem gedeeltelijk af.
- Verwijder het thermostaathuisdeksel met de thermostaat.
- Breng een nieuwe thermostaat aan.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Bedankt, hier heb ik wat aan!
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Joost wrote:Let op! Al deze handelingen dienen te gebeuren bij geopende kachelkraan (hendel van de kachelbediening op warm).




jaaa, nou snap ik ut niet meer.... Gaat het koelwater nu continu door de kachelradiator en regel je de verwarming dmv het wel of niet doorlaten van lucht door de kachelradiator, of zit er een ouderwetse kachelkraan in het systeem (niet toch?) ??????????????

___________________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 319525

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

limovo wrote:jaaa, nou snap ik ut niet meer.... Gaat het koelwater nu continu door de kachelradiator en regel je de verwarming dmv
___________________________________________________________________
AX 1.4 diesel - 319525



boeit geen flikker volgens mij hij blaast wel of geen lucht er langs meer niet
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply