Met welke bandendruk en bandenmaat rijdt u?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Met welke bandendruk en bandenmaat rijdt u?

Post by Buks »

Ik heb 155/65r14 en rijdt met voor 2,2 en achter 2,3 (standaard moet er 1,9 en 2,0 in geloof ik)

en u?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

195/45/15 2,5
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

185/50/14

Voor 2.2 en achter 2.2 in de winter althans..

In de zomer 2.0 voor en achter 2.1 zoiets...

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Brutus,waarom zet je s'winters je banden harder.dan komt het loopvlak
boller te staan,dus juist minder kontakt met de weg.Laten we niet proberen wijzer te zijn dan de ing.van Citroën.Ik denk dus dat de spanning die in de deur aangegeven staat de beste voor je auto is.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Gerard Maas wrote:Brutus,waarom zet je s'winters je banden harder.dan komt het loopvlak
boller te staan,dus juist minder kontakt met de weg.Laten we niet proberen wijzer te zijn dan de ing.van Citroën.Ik denk dus dat de spanning die in de deur aangegeven staat de beste voor je auto is.



klopt

alleen ik rij met iets andere bandjes
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Maar je auto weegt toch hetzelfde,dus het gewicht die de banden op de weg drukt is toch niet veranderd.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Gerard Maas wrote:Maar je auto weegt toch hetzelfde,dus het gewicht die de banden op de weg drukt is toch niet veranderd.


maar de oppervlakte druk wel, als de breedte van de band veranderd, veranderd het oppervlak dat de grond raakt ook.. zijn formules voor om met verschillende breedtes toch dezelfde oppervlaktedruk te behouden

het gewicht van de auto wordt echter door een groter oppervlak (lees bredere) band op de weg over gezet. Om dit gelijk te krijgen met de oorspronkelijke waardes van een smallere band, moet je een hogere druk rijden, zodat de band boller wordt en het contactvlak weer afneemt
Image

Berry
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: SunJan16, 2005 4:24:15 PM
Location: Vreeland
Contact:

Post by Berry »

q01z wrote:
Gerard Maas wrote:Maar je auto weegt toch hetzelfde,dus het gewicht die de banden op de weg drukt is toch niet veranderd.


maar de oppervlakte druk wel, als de breedte van de band veranderd, veranderd het oppervlak dat de grond raakt ook.. zijn formules voor om met verschillende breedtes toch dezelfde oppervlaktedruk te behouden

het gewicht van de auto wordt echter door een groter oppervlak (lees bredere) band op de weg over gezet. Om dit gelijk te krijgen met de oorspronkelijke waardes van een smallere band, moet je een hogere druk rijden, zodat de band boller wordt en het contactvlak weer afneemt

Maar dan heb je toch geen voordeel meer van je bredere banden?
En toch blijf ik bij VW...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

145/70r13; 2.1 voor en achter.
kleine bandjes zo vergeleken bij de rest..
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat zijn de originele bandjes he pcprodent :)

ik rij nu op 165/55/R13 dacht ik.. origineel was 135.. nog erger, maar mn wegligging is bij nat weer nog steeds niets.. overigens denkt mn vader dat dat bij mij door te hoge bandenspanning komt..
Image

Snowbard
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: ThuJun26, 2003 12:41:47 PM
Location: Amstelveen

Post by Snowbard »

q01z wrote:Het gewicht van de auto wordt echter door een groter oppervlak (lees bredere) band op de weg over gezet. Om dit gelijk te krijgen met de oorspronkelijke waardes van een smallere band, moet je een hogere druk rijden, zodat de band boller wordt en het contactvlak weer afneemt


Dat is dus echt slecht voor je band! Met bolle banden heb je nog veel minder grip. Bij een bredere band hoort nu eenmaal minder druk per vierkante centimeter. De totale druk blijft wel hetzelfde.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Pfff... ff denken. Geloof 145/70/13 achter en 145/80/13 voor. Ja vreemd, maar zo heeft de vorige eigenaar t gedaan. Zou ook wel 155 kunnen zijn, heb 'm net een dag dus moet anders ff kijken voor de zekerheid. Heb de banden rondom op 2,1 bar gezet.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Snowbard wrote:
q01z wrote:Het gewicht van de auto wordt echter door een groter oppervlak (lees bredere) band op de weg over gezet. Om dit gelijk te krijgen met de oorspronkelijke waardes van een smallere band, moet je een hogere druk rijden, zodat de band boller wordt en het contactvlak weer afneemt


Dat is dus echt slecht voor je band! Met bolle banden heb je nog veel minder grip. Bij een bredere band hoort nu eenmaal minder druk per vierkante centimeter. De totale druk blijft wel hetzelfde.


ja weet ik, het kwam er op school niet echt helemaal lekker uit geloof ik. Natuurlijk moet je niet een te hoge druk gaan rijden om hetzelfde contactoppervlak te krijgen. De extra grip wordt juist verzorgt door de mindere druk per cm^2. De druk is daardoor beter verdeeld.
echter als je de optimale druk wil berekenen, dan zal deze bij een bredere(en lagere) band hoger zijn.
Image

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Winterbanden zijn meestal smaller vanwege meer druk per cm2.

Vergeet niet dat bij te veel druk, de bandenslijtage vreemd is. Vooral op het midden slijt de band harde en op de zijkant kan dan zomaar nog 4-5 mm over zijn. Das ook zonde natuurlijk.

Zou gewoon lekker de spanning die de fabrikant opgeeft aanhouden (mits je op originele banden rijdt natuurlijk).

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

195/45/15 met 2.2 rondom
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

q01z wrote:dat zijn de originele bandjes he pcprodent :)

ik rij nu op 165/55/R13 dacht ik.. origineel was 135.. nog erger, maar mn wegligging is bij nat weer nog steeds niets.. overigens denkt mn vader dat dat bij mij door te hoge bandenspanning komt..


1: het is pcrodent, niet pcProdent :P
2: ik heb ook nog twee goeie 135/70r13 liggen. gratis gekregen :) die gaan er misschien op als de huidige op zijn, maar misschien ook een keer achter erop gooien en handrembochtjes doen :twisted:
3: en nog een goeie 145/80 liggen. ook gratis. maar wat ik daar nou mee moet.... liefhebbers?
Kijk uit, een Cactussssss

Cees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 598
Joined: ThuJan20, 2005 7:39:27 PM
Location: GORINCHEM
Contact:

Post by Cees »

195/45/15 Voor 2.0 Achter 1.9

Pas 4 dagen eronder wegligging lijkt OK

Of is andere spanning beter?
ER IS WEER EEN Image. C 1

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Cees wrote:195/45/15 Voor 2.0 Achter 1.9

Pas 4 dagen eronder wegligging lijkt OK

Of is andere spanning beter?



het ligt ook een beetje aan merk bandje
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Dr ligt hier 155/70/r13 winterrubber er onder, ongeveer 2.2 voor en achter

Zomers ligt dr ook 155/70/r13 onder, maar dan de normale zomerbandjes, ook op ongeveer 2.1/2.2 zowel voor als achter

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

ik rijdt op 195.45.15 met 2,5 bar en ga over op 195.40.16 met waarschijnlijk ook 2.5 bar

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Post Reply