AX 1992 1.1 injektion slaat af

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
wim
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SatJan08, 2005 5:37:31 PM

AX 1992 1.1 injektion slaat af

Post by wim »

Hallo,
Nieuw op dit forum en sinds kort in het bezit van een AX uit 1992. 1,1 injektion.
Een lekker karretje, maar al een paar keer tijdens het rijden scheidt ie er mee uit. Langs de kant een paar minuten wachten, dan slaat ie weer aan.
Ik heb al het een en ander gelezen hier over de ontstekingsunit.
De vraag is of dat het blok is wat rechts tegen het blok aanzit, waarop de kabel naar de verdeelkap is aangesloten (heet dan toch bobine).
Ik ben redelijk handig met sleutelen, maar deze auto is nieuw voor me, dus wil ik graag weten waar e.e.a. zit en vandaar ook deze misschien wel domme vraag.
Tevens zou het ook iets met de zomer/winterstand kunnen zijn, maar ik zie nergens een hendeltje of zo zitten, of is dit bij dit type niet zo.

Graag jullie vakkundig advies.

Alvast bedankt

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Volgensmij heeft alleen de 1.0 een zomer/winter hendeltje.
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zomer en winterstand hoef je inderdaad niet meer om te zetten, dat gebeurd via een vacuumslangetje automatisch [vraag me niet hoe het precies werkt :roll:]

afslaan en toch weer starten van de auto lijkt inderdaad de bobine/module te zijn.. meestal word dit tergelijkertijd vervangen. simpele test is om een grote geisoleerde schroevendraaier te pakken, deze in een bougie kabel te steken en ergens in de buurt van [bijv] je motorsteun te houden.. op ongeveer 0.5/1cm afstand. dan iemand laten starten en kijken of je beetje fatsoenlijke vonk hebt [voor je gevoel]

bobine/module is wel een dure combinatie, wij waren vd zomer 170,- kwijt exclusief montage [wat je ook echt zelf moet doen]
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

aan de bestuurderskant van je motor zit de hele ontstekingszooi. Je bobine is die spoel aan de bovenkant. Daarvan gaat een kabel naar je verdelerkap. Als je die kabel bij je bobine lostrekt en je houd een goed geisoleerde schroevendraaier tegen dat contact aan en de punt dicht bij een stuk motor. Dan moet je zonder probleem een vonk van 3 cm kunnen trekken. dat zwarte kastje wat aan de voorkant zit van die hele toeter is de module.

Zomer en winterstand wordt geregeld. In je aanzuigbuis zit een klep die wordt bediend door vacuum. In dat zwarte platte geval wat je luchtfilterbak verbind met je injectiehuis zit een bi metaaltje die ervoor zorgt dat de klep bedient wordt als de temperatuur te laag is. Het benodigde vacuum komt onder je injectiehuis vandaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Laten we simpel beginnen. Ga eerst een alle stekkerverbindingen schoonmaken. Met name de verbindingen onder bij je luchtfilter.

Mijn mening is dat de bobine en ecu "vaak" ten onrechte al boosdoener worden bestempeld. Hiermee bedoel ik dat als de problemen verholpen zijn na vervanging toevallig ook een stekker of 6 los geweest zijn. :wink:

wim
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SatJan08, 2005 5:37:31 PM

Post by wim »

Oke, dan. Het volgende heb ik gedaan: De stekkerverbindingen schoongemaakt en de hele boel verder nagekeken. Ik heb op de sloop een andere module gehaald, maar deze in eerste instantie niet vervangen. Dit omdat hij het al enige tijd geen problemen had. Maar hij begon toch weer enigzins te haperen, niet echt afslaan, maar wel inhouden, dus heb ik afgelopen zaterdag de module gewisseld. Er zat een MM in en deze andere is ook een MM. Nou prima, starten, rijden.... tot vanmiddag, vrouwlief reed weg, hij slaat na 300 meter af en niet meer aan te krijgen. Na enige tijd startte hij toch weer, ze rijdt goed een kilometer en hij slaat weer af... Wat ze wel opmerkte is, dat zolang dat motorcontrole lampje niet brandt, start ie ook niet, maar uiteindelijk gaat dat lampje branden en hij start weer. Nu heeft ze toch de ANWB erbij gehaald (ze moest naar haar werk), hij heeft haar weggesleept en ook alles bekeken en hij zegt voor 99% zeker te zijn, dat het toch aan de module ligt, maar wel in combinatie met de bobine, dat is eigenlijk toch een setje. Zijn advies: een nieuw setje aanschaffen, dus module en bobine.
Is zijn advies juist en heeft iemand een idee wat zo'n nieuw setje kost?

Alvast bedankt.

Wim

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Nieuw is heel prijzig lijkt me zo..

Wij zijn dan ook niet voor niets de sloopstruiners.. Eerst langs de sloop voordat we nieuw kopen..

Kortste klap zou zijn wat de ANWB zegt, maar twijfel of dit wel de oplossing is... Wellicht doe je dat en komt er weer wat naar boven wat uiteindelijk de probleemmaker is.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Gedachten: als je contact maakt gaat het motorcontrolelampje niet branden als de boel in storing is? Na een aantal keren contact maken gaat het lampje wel even aan en start de motor? In dat geval denk ik eerder aan de voeding van ontsteking en injectie, kapot dubbelrelais bijvoorbeeld, komt ook regelmatig voor.

P. :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

soort gelijk probleem is de stekker rechts op het injectiehuis die mogelijk vies of slecht is

ik heb er een draadbreuk gevonden en probleem opgelost
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nieuw setje kost ruim 100 euro. Op de sloop 20. Let op je hebt zover ik weet 2 types bobines. De aansluiting is niet gelijk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply