Geluidje bij starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Geluidje bij starten

Post by pcrodent »

Als ik 'm start - wat ie altijd in 1x doet - hoor ik soms, als ie n?t loopt, echt minder dan een seconde nadat ie aanslaat, een soort schrapend geluid, variabele lengte, maar altijd korter dan een seconde. Terwijl ik het geluidje hoor brandt het acculampje.
Hij is pas voor een grote beurt geweest, accu vervangen, dynamo nog goed, olie ververst, etc, maar het schraapje is er nog steeds.
Volgens degene die 'm maakte had ie niet iets om me zorgen over te maken, alles zag er goed uit. Maar ik vraag me af of ie het hele schraapje wel gehoord heeft, want soms doet ie het niet en soms wel!
Weet iemand wat het kan zijn?
Zelf noemde hij een doorslippende startmotor, maar volgensmij hoort daar een heel hoog geluid bij en dat is dit niet.
Wie o wie?
BVD!
Kijk uit, een Cactussssss

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Zoiets denk ik ook. De riem (v-snaar?) die de dynamo aandrijft kan eventjes doorslippen, waardoor de dynamo de accu niet oplaad en het lampje van de accu gaat branden op je dashboard.
succes met oplossen

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

De V-Snaar stond slap maar die is afgelopen vrijdag vervangen toen ook de distributieriem gedaan werd. Het geluidje is er nog steeds. Dat zou de V-snaar niet mogen zijn toch?
Kijk uit, een Cactussssss

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

startmotor...

is opzich niet erg...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Iets meer info dan 'startmotor'?
Heeft er iets schade/krijgt er iets schade/gaat iets binnenkort stuk/wat kost zo'n ding/zelf te vervangen of laten doen/hoe ziet dat ding er ?berhaupt uit?
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Tis de startmotor die een tijdje in de starterkrans blijft hangen. Niets om je zorgen over te maken. De kans is groot dat het over een tijdje vanzelf op houd
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Het is dus geen indicatie dat er iets stuk is of gaat?
En ter informatie (gewoon omdat ik nu nieuwsgierig ben):
Hoe ziet een startmotor er uit en waar zit ie in een AX?
Wat kost zo'n ding?
Makkelijk te vervangen?
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

pcrodent wrote:Het is dus geen indicatie dat er iets stuk is of gaat?
En ter informatie (gewoon omdat ik nu nieuwsgierig ben):
Hoe ziet een startmotor er uit en waar zit ie in een AX?
Wat kost zo'n ding?
Makkelijk te vervangen?


de startmotor zit 'onder' je injectiehuis

dus achter je motor, onder al die zwarte plastic.. als je dat verwijderd [slangeklemmetjs los halen] dan zie je de startmotor zitten, deze zit 'tussen' de motor en de versnellingsbak gemonteerd.. Hij ziet er uit als 2 buizen, of misschien makkelijker; als een maanraket met maar 1 motor aan de zijkant.. dus een grote cilinder [ongeveer 8cm doorsnede, 20cm lang] en een klein cilindertje daar op [4cm doorsnede, 10cm lang?]

vervangen is niet moeilijk, je kan dr alleen niet zo lekker bij
Image

Post Reply