Lekke koppakking ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Lekke koppakking ?

Post by Cindy »

Hallo allemaal, na even gezocht te hebben op "koppakking" toch maar
even hier een vraagje stellen...

Ik heb dus die Citroen AX GT die anderhalf jaar heeft stilgestaan, en die allerlei gebreken gaat vertonen.
Een paar weken geleden heb ik de thermostaat laten vervangen, die was niet goed meer. Toen ik weg wilde rijden, brandde het koelvloeistoflampje, monteur er weer bij, die heeft toen de koelvloeistof nog maar eens aangevuld, dat kwam door het ontluchten zei hij.
Een week later ging ie weer branden, garage (Erkende Citroendealer ) gebeld, en ik moest hem maar weer bijvullen. Dat gebeurt wel vaker na het ontluchten. Klonk mij wel logisch in de oren.
Een vriend van me noemde toen al een lekke koppakking...

Nu heb ik net even het peil gechecked, en hij was weer aardig leeg.
Dus maar weer bijgevuld. Maar nu las ik in het ANWB autohandboek dat bij een lekke koppakking de volgende verschijnselen moeten voorkomen:

-koelvloeistof in olie: niets van gemerkt, er zit geen schuim op peilstok
-motorolie in koelvloeistof: mayonaise achtige afzettingen: nu zag ik wel witte vlokken in de vloeistof, en boven aan de tank zit witte derrie.
-Oververhitting: geen last van, temp. komt niet boven 80 gr.
-Continue bellenstroom in vloeistof bij draaiende motor: weet ik niet.
-Vermogensverlies, motor verliest vermogen- geen last van
-Fluitende of puffende geluiden: hij maakt wel een licht fluitend geluid, maar alleen in de 5e versnelling.

O ja, de auto rookt ook aardig, witte rook, dat schijnt ook een verschijnsel te zijn.

Wat denken jullie; heb ik een lekke koppakking, en is dat duur
om te laten maken (ben al zo blut, snik, auto heeft al zoveel gekost...)

Wat gebeurt er als je hier te lang mee blijft rondrijden ?

En wat ik gek vindt; voordat de thermostaat gemaakt was, gaf ie
nooit een te laag koelvloeistofpeil aan, of komt dat doordat de
thermostaat stuk was (hij bleef open staan, er kwam koele lucht uit
de kachel en roostertjes)

Hoop vragen weer, ik weet het :oops:

Maar ik hoop weer een paar nuttige antwoorden van jullie te krijgen !

Bedankt alvast voor het meedenken !

(ik ga zaterdag denk ik ook maar even langs de Citroengarage, eens
even informeren....)

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

O ja, die witte rook, komt dat niet gewoon, doordat het zo koud en nat is ? Hij heeft het alleen met wegrijden vanuit stilstand.

En die koelvloeistof bijvullen, kan dat normaal zijn na het vervangen van de thermostaat, en het ontluchten ? Misschien moet dat nog wel een paar keer ?

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Eigen ervaring:

Ontluchten hoeft maar 1 keer (tenminste als het goed gebeurd) Het is idd mogelijk dat je na het vervangen van je thermostaat koelvloeistof moet bijvullen. Dit omdat je wat kunt verliezen als je het thermostaathuis losmaakt. Je hoeft dan ook maar 1 keer je koelvloeistof bij te vullen.

Witte rook na het starten is normaal. Is volgens mij condens ofzo wat in de uitlaat zit. Let maar eens op, bijna alle auto's hebben dat nu. Als ie het blijft doen als de motor warm is dan kan dat wijzen op een lekke koppakking.

In principe als je er gewoon voor zorgt dat het koelvloeistof op niveau blijft dan is er niets aan de hand. Zodra je geen koelvloeistof meer hebt dan kun je problemen krijgen... maar of het ook echt verstandig is om lang met een lekke koppakking door te rijden betwijfel ik.

Een lekke kop is meestal niet goedkoop. Maar IK durf zo niet te zeggen of je daar echt last van hebt. Weet je zeker dat het nergens ander lekt? Bij mij lekte het bij het inlaatspruitstuk namelijk.

Olie in je koelvloeistof kan ook als je veel korte stukjes rijdt volgens mij.

Je moet hem trouwens niet helemaal tot de nok toe vullen, iets onder het gaatje volgens mij.
Last edited by Rob GT on ThuDec16, 2004 8:25:19 PM, edited 1 time in total.
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Cindy wrote:O ja, die witte rook, komt dat niet gewoon, doordat het zo koud en nat is ? Hij heeft het alleen met wegrijden vanuit stilstand.

En die koelvloeistof bijvullen, kan dat normaal zijn na het vervangen van de thermostaat, en het ontluchten ? Misschien moet dat nog wel een paar keer ?


dat van die witte rook, als je dat alleen bij een koude motor en vlak na de start hebt dan komt dat niet daardoor. Tenminste, dat komt omdat je automatische choke erop staat, kijk maar eens goed om je heen naar andere nog 'koude;' autos.. die hebben dat ook

dat je zoveel vloeistof bij moet vullen hoort natuurlijk niet. dat zou met 1x ontluchten gewoon goed moeten wezen..

heb je al gecontroleerd of je kachelradiator misschien lekt? onder de passagiers voeten [onder ed bekleding] moet het dan nat zijn en meesta zou je een waas op je ruiten moeten zien.

witte vlokken in je koelwater kan ook kalk zijn, als hij te lang met gewoon water gekoelt is. Dan zou het ook gewoon kunnen dat je radiator of iets anders ergens lekt. Kalk is namelijk niet goed. Veroorzaakt verstoppingen.

controleer eens of er druk staat op de terugvoerleiding vanaf de motor naar de radiator [dikke slang aan accuzijde] deze moet je gewoon in kunnen knijpen. Probeer dit ook eens met draaiende motor..
als deze hard is blijft er druk in het systeem staan. En dat kan ook duiden op een lekke koppakking
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

na het knutselen aan het koelsyteem van een AX komt het regelmatig voor dat je een paar keer koelvloeistof moet bijvullen, zelfs als je goed ontlucht denkt te hebben. Er zijn zelfs auto's waar hardnekkig een luchtbel blijft zitten, dan moet je echt aan het goochelen om alles er uit te krijgen.

Als je nu alleen wat condens ziet met een koude motor en daarna niets meer, in combinatie met het wel gevuld blijven van het koelsysteem dan is er niet al te veel aan de hand. gewoon doorrijden dan.

Indien je koelvloeistof blijft gebruiken is er toch iets aan de hand. is het motorblok ook vettig in de buurt van de dynamo? en hoeveel km heeft deze GT inmiddels gedraaid?

P. :D

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

overigens!

niet vergeten dat de radiatorvulbuis niet helemaal vol hoeft!!

half vol is redelijk normaal geloof ik, bij mij blijft het niveau staan op ongeveer 1/3e vd buis. Daar zit ook een ventiel of zoiets, iig een plastic knobbel/draaiknop die eruit kan
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

die dop aan de zijkant hoort gewoon dicht te zitten. in duurdere modellen zit daar de sensor voor het minimum koelwaterniveau. En anders een plastic dopje met een O-ring.

Je mag gewoon tot helemaal bovenin vullen, de dop bevat de overdruk beveiliging en gooit via het kleine gaatje in de zijkant van de vulopening de overtollige koelvloeistof er uit.

Heb van alle AX-en die ik totnogtoe heb gehad het ??n keer meegemaakt dat bij afgekoelde motor de koelvloeistof altijd zakte tot halverwege de buis maar bij alle andere bleef het peil maximaal een kwart van de buishoogte onder de dop staan bij koude motor.

P. :D

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Re: Lekke koppakking ?

Post by Kakelbont »

Cindy wrote:
-Continue bellenstroom in vloeistof bij draaiende motor: weet ik niet.



dit kan je makkelijk checken;

rijd je motor warm, draai (voorzichtig!!) de radiatordop los. Gebruik een doek oid. om hem open te draaien want mocht de koppaking lek zijn dan kan er erg veel druk op het circuit staan. Dit komt omdat de uitlaatgassen dan in het koelsysteem geblazen worden.(zoals q01z al zij merk je dit ook aan harde koelslangen).
Met de radiatordop eraf moet je geen belletjes naar boven zien komen. (probeer ook ff flink wat gas te geven als er dan belletjes zijn zie je eerder)
bubbelt tie? Duidelijk lekkekoppaking....

Bij mijn diesel was het net of er iemand met een fietspomp in blies zo erg bubbelde het. Hij werd dan ook elke keer te heet omdat hij er elke keer zoveel koelwater uitgooide.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Ok jongens, allemaal bedankt voor de tips, maar.... ik ben a-technisch, dus ik zal van de week wel even een vriend vragen om naar bepaalde dingen te kijken. BIj m'n voeten is het niet nat, hoewel de auto wel vreselijk vochtig is. Maar ik dacht dat dat kwam doordat de achterruitsproeier stuk is, als ik sproei komt het uit het dak, ik moet nog eens even naar het slangetje kijken.

De citroendealer die de thermostaat erin gezet heeft had het ook al over een luchtbel. Ik zal eens kijken hoelang dat blijft, dat bijvullen. Heb er nu totaal 1.1/2 liter bij moeten gooien in ca. 3 weken tijd. Eens kijken of dat op een gegeven moment stopt. En ik vul hem tot het bochtje boven in zeg maar.

EN die rook, hij heeft het niet alleen bij de start, maar ook bv bij een warme motor als ik voor de stoplichten sta te wachten, alhoewel, ook niet altijd bedenk ik me nu. Vaak als ik van mijn werk terugrijd en dan is ie bij de stoplichten die ik bedoel nog niet helemaal warm...

En die witte vlokken, misschien komt dat ook wel doordat de auto 1.1/2 jaar stil heeft gestaan.

Maar ja, weet je wat het is, ik heb de auto net, heb helemaal geen verstand van auto's, dus ben wat boeken aan het doorspitten om wat verstand van auto's op te doen, misschien zie ik ook wel dingen die er helemaal niet zijn, bij het minste geringste denk ik: o, dat doet mijn auto ook, terwijl er misschien helemaal niets aan de hand is.

Maar ik zal jullie tips in gedachten houden, en er zelf, of even iemand anders, naar kijken. Met het boek erbij hahaha, want zonder boek weet ik niet eens waar bv de radiator zit :oops:

Maar bedankt tot zover, ik zeg maar weer eens: ik ben heel blij met dit forum, en dat er altijd zo snel gereageerd wordt ! Thanx allemaal ! :D

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

O ja, en als antwoord op Rob: ik rijdt inderdaad alleen maar korte stukjes, van Egmond naar Alkmaar, niet verder, dat is ca. 10 km.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Cindy wrote:ik ben heel blij met dit forum, en dat er altijd zo snel gereageerd wordt ! Thanx allemaal ! :D


hehehe fanatiekelingen hiero eej 8)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Rob vd G: het rare is dat ie duidelijk niet te heet wordt, thermostaat blijft keurig op 80 gr.c., hoewel ik niet weet hoe dat tijdens files is, want ik sta nooit in de file :D

Peter: km stand is 108000 km

Sorry, heb net over wat dingetjes heengelezen.

Ik ga zaterdag zeker even naar die slang kijken, die moet ik als leek kunnen vinden !
EN die bubbeltjes test ik wel even met een vriend.

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Haha, Rob vd G, jij reageert weer snel !

Ja, ik ben blij met jullie !

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Lekke koppakking ?

Post by Joost »

Cindy wrote:En wat ik gek vindt; voordat de thermostaat gemaakt was, gaf ie
nooit een te laag koelvloeistofpeil aan, of komt dat doordat de
thermostaat stuk was (hij bleef open staan, er kwam koele lucht uit
de kachel en roostertjes)



hoe warm werd toen je auto met kapotte thermostaat

als de Thermo open blijft staan wordt hij nl. kouder is mijn ervaring .

als een thermo kapot is en toch dicht blijft zitten krijg je idd een koude (Verwarmings) radiatuer en een hele hete motor!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Cindy wrote:Maar ik dacht dat dat kwam doordat de achterruitsproeier stuk is, als ik sproei komt het uit het dak, ik moet nog eens even naar het slangetje kijken.


Had ik ook. Toen bleek het slangetje van het sproeikopje afgebroken te zijn. Als je bij de klep gewoon de dakbekleding een stukje omlaag trekt kan je het meteen zien. Kopje kostte iets van 3,50 bij Klaver.

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

He,

Denk ook eens aan andere dingen die het kunnen zijn. Je zegt dat ie lang heeft stilgestaan. Zijn alle slangen nog goed en de verbindingen, het kan ook heel goed een lekkende waterpomp zijn.
Over de prijs van een lekke koppakking moet je niet bang zijn. TIP: zoek een goeie beun. Als ik mn koppakking zo moeten maken, kost dat 20/30 euro + prijs van de pakking. Stelt bij een AX niet veel voor, en breng em niet meer naar de dealer, alleen met moter management probleempjes.
Ax is back

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

RichardRR wrote:He,

Denk ook eens aan andere dingen die het kunnen zijn. Je zegt dat ie lang heeft stilgestaan. Zijn alle slangen nog goed en de verbindingen, het kan ook heel goed een lekkende waterpomp zijn.
Over de prijs van een lekke koppakking moet je niet bang zijn. TIP: zoek een goeie beun. Als ik mn koppakking zo moeten maken, kost dat 20/30 euro + prijs van de pakking. Stelt bij een AX niet veel voor, en breng em niet meer naar de dealer, alleen met moter management probleempjes.


geef dan 25 euro extra uit en laat em netjes vlakken. Weetje zeker dat je niet na 2 maanden weer hetzelfde gezeur hebt. Kop afpersen (testen op scheuren) kost overigens een eurotje of 55.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Vlakken kost hier iets als 80 euro. Eerst maar eens kijken of het de koppakking is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sander wrote:Vlakken kost hier iets als 80 euro. Eerst maar eens kijken of het de koppakking is.


:shock: 22 ex btw heb ik de mijne profi laten vlakken! (niet bij de garage maar het bedrijf waar de garage de kop naartoe stuurt)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik zou het nu mooi zelf doen op school. Staat ook een freesmachine.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply