AX GT 1.4 met TE veel dorst

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

AX GT 1.4 met TE veel dorst

Post by kooi »

Hoi,

Vraagje: de 1.4gt die ik hier heb is nogal van de dorstige. Nl 1 op 8 /1 op 9.
Ik heb een tijd geleden al een topic geplaatst of het stationair van de auto en dit is inmiddels opgelost. Met de nodige controlles en aanpassingen.
Wat is er inmiddels gebeurd en kan het dus niet meer aan liggen:
Nieuwe: bougies, verdelerkap, rotor, bougiekabels, carterpakking, kleppendekselpakking, inlaatspruitstukpakking, monopointhuis pakkingen,
bouten/ringen van monopoint, luchtfiler.
kleppen gesteld, ecu gereset, en hij lekt niet!

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn van wat ik al geprobeerd heb, maar ideeen zijn meer dan welkom. De AX maakt best wel wat km's, maar eigenlijk altijd door mijn vrouw, en die is een heel stuk liever voor de straatstenen. Dus het ligt ook niet aan MIJN rechtervoet.

Klein voordeel: de bonuszegels gaan als een gek :big

Iemand???
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by kooi »

Kleine aanvulling:
Normaal mag een leuk rap bakkie wel wat drinken(ik voldoe er niet aan en drink toch ook wel wat),
maar ik ben ook de trotste bezitter van een Citroen CX 2500 GTI Turbo II ABS, en die heeft het zelfde resultaat, maar komt nog indrukwekkender van zijn plek.

GSI, EAT YOUR HEART OUT
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Totaal off topic:

Citroën CX 2500 GTI Turbo II ABS, kwijl.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Re: AX GT 1.4 met TE veel dorst

Post by Tom »

kooi wrote:Hoi,

Vraagje: de 1.4gt die ik hier heb is nogal van de dorstige. Nl 1 op 8 /1 op 9.
Ik heb een tijd geleden al een topic geplaatst of het stationair van de auto en dit is inmiddels opgelost. Met de nodige controlles en aanpassingen.
Wat is er inmiddels gebeurd en kan het dus niet meer aan liggen:
Nieuwe: bougies, verdelerkap, rotor, bougiekabels, carterpakking, kleppendekselpakking, inlaatspruitstukpakking, monopointhuis pakkingen,
bouten/ringen van monopoint, luchtfiler.
kleppen gesteld, ecu gereset, en hij lekt niet!

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn van wat ik al geprobeerd heb, maar ideeen zijn meer dan welkom. De AX maakt best wel wat km's, maar eigenlijk altijd door mijn vrouw, en die is een heel stuk liever voor de straatstenen. Dus het ligt ook niet aan MIJN rechtervoet.

Klein voordeel: de bonuszegels gaan als een gek :big

Iemand???


Hoe zien je bougies er uit en werkt je vacuum vervroeging nog?

1 op 8 is echt te gortig.....zelfs als je je rechtervoet constant naar beneden hebt.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

nieuwe bougies staat er. Is een een compressietest nix voor jouw? Of misschien iets met een sensor ergens. Heb je em al laten uitlezen?

oh en ik sluit me verder bij sander aan: KWIJL
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Kakelbont wrote:nieuwe bougies staat er. Is een een compressietest nix voor jouw? Of misschien iets met een sensor ergens. Heb je em al laten uitlezen?

oh en ik sluit me verder bij sander aan: KWIJL


Ik zeg niet dat de bougies defect zijn. Als ik vraag hoe de bougies er uit zien dan ..... vraag ik hoe de bougies er uit zien. Of te wel, lees een bougie. Is hij mooi grijs/bruin => goed mengsel. Is hij droog en wat zwart => wat rijk mengsel. Een rijk mengsel kan duiden op verkeerde signalen die de ecu krijgt door bijv een temp sensor maar ook zeer zeker door de vacuumvervroeging die niet naar behoren functioneert.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Tom wrote:
Kakelbont wrote:nieuwe bougies staat er. Is een een compressietest nix voor jouw? Of misschien iets met een sensor ergens. Heb je em al laten uitlezen?

oh en ik sluit me verder bij sander aan: KWIJL


Ik zeg niet dat de bougies defect zijn. Als ik vraag hoe de bougies er uit zien dan ..... vraag ik hoe de bougies er uit zien. Of te wel, lees een bougie. Is hij mooi grijs/bruin => goed mengsel. Is hij droog en wat zwart => wat rijk mengsel. Een rijk mengsel kan duiden op verkeerde signalen die de ecu krijgt door bijv een temp sensor maar ook zeer zeker door de vacuumvervroeging die niet naar behoren functioneert.


ag so! :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: AX GT 1.4 met TE veel dorst

Post by Handjes »

Ik zou de benzineleiding van achter naar voor onder je wagen maar eens controleren (niet op de krik zetten, maar op fatsoenlijke assteunen als je er onder gaat liggen!). Meteen benzinefilter vervangen. Mijn GT reed 1 op 14,5 gemiddeld en dan reed ik ook gewoon vlot.

kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by kooi »

Bougies zijn wel aan de donkere kant, maar niet gitzwart.
Compressie is misschien wel een optie, het bakkie heeft ook al 220.000km op de teller.
Ik zit wel een beetje aan de ecu te denken, aangezien zo nu en dan het gaspedaal voor zichzelf begint.
Af en toe blijft ie braaf 2000 toeren draaien voor het stoplicht en dat kan dan ook zomaar weer spontaan teruglopen tot 1000 toeren.
Ik heb al verschillende keren de ecu gereset, maar hij blijft dit doen.
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat kan ook liggen aan die ellendige gaskleppotentiometer
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Sander wrote:Dat kan ook liggen aan die ellendige gaskleppotentiometer

Hey, die kennen we ook nog uit een stuk of 3 andere topics...
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

kooi wrote:Bougies zijn wel aan de donkere kant, maar niet gitzwart.
Compressie is misschien wel een optie, het bakkie heeft ook al 220.000km op de teller.
Ik zit wel een beetje aan de ecu te denken, aangezien zo nu en dan het gaspedaal voor zichzelf begint.
Af en toe blijft ie braaf 2000 toeren draaien voor het stoplicht en dat kan dan ook zomaar weer spontaan teruglopen tot 1000 toeren.
Ik heb al verschillende keren de ecu gereset, maar hij blijft dit doen.


..........en je vacuumdoos? Die is nog goed?

Aan je gaskleppottentiemeter kan het mijn inziens niet liggen. Hij loopt goed maar verbruikt heel veel.... :? ....toch?

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Tom wrote:
kooi wrote:Bougies zijn wel aan de donkere kant, maar niet gitzwart.
Compressie is misschien wel een optie, het bakkie heeft ook al 220.000km op de teller.
Ik zit wel een beetje aan de ecu te denken, aangezien zo nu en dan het gaspedaal voor zichzelf begint.
Af en toe blijft ie braaf 2000 toeren draaien voor het stoplicht en dat kan dan ook zomaar weer spontaan teruglopen tot 1000 toeren.
Ik heb al verschillende keren de ecu gereset, maar hij blijft dit doen.


..........en je vacuumdoos? Die is nog goed?

Aan je gaskleppottentiemeter kan het mijn inziens niet liggen. Hij loopt goed maar verbruikt heel veel.... :? ....toch?


Ik denk dat het aan de temp sensor ligt, als ie vanzelf hoger gaat lopen kan ie op de "koudestart" gaan lopen. Wat doet ie als je de stekker van de sensor af trekt??
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by kooi »

hmm, weer nieuwe ideeen die ik nog niet geprobeerd heb, maar wat/waar is de vacuumdoos?
en de temp sensor, is dat degene die bij de termostaat zit?
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

kooi wrote:hmm, weer nieuwe ideeen die ik nog niet geprobeerd heb, maar wat/waar is de vacuumdoos?
en de temp sensor, is dat degene die bij de termostaat zit?


De temp sensor zit idd op het thermostaathuis en die vacuum doos zit op de stroomverdeler.....daar zit een slangetje helemaal aan die naar rechts gaat op een klepje. Als je deze slang er af trek en er aan zuig moet je duidelijk weerstand voelen.

kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by kooi »

Ahh, ok, ik dacht dat er een vacuum iets van de monopoint bedoeld werd.
Het vacuumvervroegings gebeuren is helemaal in orde, zelfs getest op de werkbank en dan draait de binnenkant van het ontstekings huis zelfs.
Ook het relais wat in de buurt van de ecu zit in het vacuum leidingetje is getest en werkt.
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

Gideon
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 320
Joined: SunFeb20, 2005 6:44:35 PM
Location: wezep

Post by Gideon »

kooi wrote:Kleine aanvulling:
Normaal mag een leuk rap bakkie wel wat drinken(ik voldoe er niet aan en drink toch ook wel wat),
maar ik ben ook de trotste bezitter van een Citroën CX 2500 GTI Turbo II ABS, en die heeft het zelfde resultaat, maar komt nog indrukwekkender van zijn plek.

GSI, EAT YOUR HEART OUT


Kwijl ik heb ook zo'n ding thuis staan 284nm en +/-167pk mama mia. Laatst een Audi TT Quatro zoek gereden die man reed volgens mij rechtstreeks door naar de dealer om hem te laten chippen:P :twisted:
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E :P and still owning AX GTI

Mark14
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuAug28, 2003 10:10:55 AM
Location: Den Haag

Post by Mark14 »

Mijn AX GT uit '91 zuipt ook 1 op 9/10
En dan geef ik nog niet eens echt gas....

Ik vind t wel best zo, hij krijgt nieuwe bougies zaterdag,
msischien dat het helpt.

Een wat minder zware rechtervoet wil ook wel eens helpen :twisted:

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

mijn GT lust em ook wel gemiddeld 1op10 en ik rij vrij rustig,... meestal

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

zelfs als je je rechtervoet constant naar beneden hebt.


ik kom echt NIET onder de 1:11 met mijn AX, en heb laatst aardig m'n best gedaan... veel stadsritjes of planken op de snelweg, met een motortje dat ook nog eens niet helemaal 100% is..

met m'n vorige (1.3 Sport, met grotere carburateurs..) haalde ik regelmatig 1:7, en die kwam juist niet boven de 1:11 :-D

het zit 'm dus volledig in je mengseltoevoer denk ik... ook al heb ik er niet zo heel veel verstand van. kan de computer uitlezen niks opleveren?

ennuh... over die CX: *kwijl* again.. :-)

Post Reply