Trillende Kilometerteller

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Trillende Kilometerteller

Post by Buks »

Mijn teller trilt bij lage snelheden en stabiliseert vanaf 120 kmh ofzo. Ik weet dat wel meer wat oudere auto's dit hebben, maar hoe komt het en hoe is het evt te verhelpen??

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Invetten van de kabel, of in andere positie brengen van de kabel wil wel eens helpen.
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik heb een theorie bedacht, dat het draaien van een as met een aantal magneten een stroompje op gang brengt. Als er geen stroom is zakt het metertje door een veer oid. Dus, bij lage snelheid duurt het langer voor het volgende magneetje langskomt en heeft het metertje tijd om te zakken. Als het volgende magneetje langskomt stijgt ie weer een stukje ----> trillen.
Hoge snelheid heeft het metertje geen tijd om (zichtbaar) te zakken, omdat zakken en stijgen elkaar zo gigasnel opvolgen.
Leuk idee h?? :)
Zal wel weer geen reet van kloppen :D Maar toch.
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Klopt volgens mij idd geen reet van maar ben even aan het denken hoe het dan ook al weer wel werkte.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

ghehe, leuke theorie, maar het is bij mijn weten puur mechanisch. Het trillen zit ook bijna altijd puur in de kabel die niet lekker loopt, niet in de teller.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ok en hoe kun je een dergelijke kabel lekkerder laten lopen, en hoe loopt ie precies dan? dan kan ik em wel wat wd 40 geven ofzo??

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Buks wrote:ok en hoe kun je een dergelijke kabel lekkerder laten lopen, en hoe loopt ie precies dan? dan kan ik em wel wat wd 40 geven ofzo??


wd40 is misschien iets te dun, gewoon lekker vet maken, met spuitbus vaseline oid

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

ik begin zo langzamerhand te vermoeden dat het om de kilometerstand-dinges gaat en niet over de snelheidsmeter :oops:
of niet?
Kijk uit, een Cactussssss

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Werkt toch met dezelfde kabel...
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

He, het zit zo. Die theorie over die magneetjes is idd niet waar, de ax heeft een kilometertellerKABEL. Hij begint in de bak, en eindigt(vanzelfsprekend) in de klok. In de bak zit een vierkangaatje wat ronddraait. Hierin valt een vierkant staafje van de kilometertellerkabel. Deze kabel bestaat uit twee stukken, de koppeling is hetzelfde als hiervoor beschreven. Waarom heb je nou een zwabberende teller... die vierkante staafjes aan de kabel zijn van plastic, en worden rond.... vandaar. Oplossing: nieuwe kabel a 46 eus ( 2 stukken). Het kan (als je pech heb zoals ik) ook nog je klok zijn die het begeven heeft... nieuwe klok.
Als je teller een heel klein beetje zwabbert is dat niet erg, doen ze allemaal. Bij mij begon de teller te tikken/uit te slaan/20 km/h harder aan te geven/ kilometers draaiden allen vrolijk rond. Tot zover de zwabberende teller...
Ax is back

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

[quote="RichardRR"]He, het zit zo. Die theorie over die magneetjes is idd niet waar, de AX heeft een kilometertellerKABEL. Hij begint in de bak, en eindigt(vanzelfsprekend) in de klok. In de bak zit een vierkangaatje wat ronddraait. Hierin valt een vierkant staafje van de kilometertellerkabel. Deze kabel bestaat uit twee stukken, de koppeling is hetzelfde als hiervoor beschreven. Waarom heb je nou een zwabberende teller... die vierkante staafjes aan de kabel zijn van plastic, en worden rond.... vandaar. Oplossing: nieuwe kabel a 46 eus ( 2 stukken). Het kan (als je pech heb zoals ik) ook nog je klok zijn die het begeven heeft... nieuwe klok.
Als je teller een heel klein beetje zwabbert is dat niet erg, doen ze allemaal. Bij mij begon de teller te tikken/uit te slaan/20 km/h harder aan te geven/ kilometers draaiden allen vrolijk rond. Tot zover de zwabberende teller...[/quote]

Is het niet zo dat je gewoon de plastic koppeling tussen de bak en kabel kunt vervangen??

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

WouterL wrote:Is het niet zo dat je gewoon de plastic koppeling tussen de bak en kabel kunt vervangen??


Nee dat plastic stuk is onderdeel van de kabel - zit eraan vast.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Is het niet zo dat die kabel een magneetje aandrijft? Hoe zorg je er anders voor dat die rond draaiende beweging omgezet zodat de wijzer niet steeds ronddraait?
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

LumbRjack wrote:Is het niet zo dat die kabel een magneetje aandrijft? Hoe zorg je er anders voor dat die rond draaiende beweging omgezet zodat de wijzer niet steeds ronddraait?


ik geloof dat ie met constante weerstand slipt

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Marc01 wrote:
LumbRjack wrote:Is het niet zo dat die kabel een magneetje aandrijft? Hoe zorg je er anders voor dat die rond draaiende beweging omgezet zodat de wijzer niet steeds ronddraait?


ik geloof dat ie met constante weerstand slipt


ik heb geen idee hoe het zit als het geen magneetjes zijn hoor, ik heb ooit in een boek iets over een dergelijk systeem gelezen.
maar: als het werkt zoals men hier beschrijft, mechanisch, dan offer je nogal wat kracht op om dat tellertje te laten functioneren!
weerstand riekt naar verspilling, en het 'vierkante plasticje' dat bij elke 'toer' een opdoffer(tje) krijgt ook!
Kijk uit, een Cactussssss

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

[quote="Kakelbont"][quote="WouterL"]
Is het niet zo dat je gewoon de plastic koppeling tussen de bak en kabel kunt vervangen??[/quote]

Nee dat plastic stuk is onderdeel van de kabel - zit eraan vast.[/quote]

Bij ieder model?? Toen ik mijn auto kocht had ik hetzelfde probleem en het is door de garage waar ik em kocht in orde gemaakt. Heb het dus zelf niet gezien .. maar ik geloof dat er toch echt alleen dat koppelingetje vervangen is.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

WouterL wrote:
Kakelbont wrote:
WouterL wrote:Is het niet zo dat je gewoon de plastic koppeling tussen de bak en kabel kunt vervangen??


Nee dat plastic stuk is onderdeel van de kabel - zit eraan vast.


Bij ieder model?? Toen ik mijn auto kocht had ik hetzelfde probleem en het is door de garage waar ik em kocht in orde gemaakt. Heb het dus zelf niet gezien .. maar ik geloof dat er toch echt alleen dat koppelingetje vervangen is.


ow dat is nieuw voor mij. Het zou best kunnen dan. Lijkt me zeker de moeite waard om na te vragen gezien de prijs van de complete kabel.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ik weet het ook niet zeker hoor. Maar ze lieten een wit plastic koppelingetje zien wat ze vervangen hadden. Ongeveer 5cm lang. Aan de ene kant open en aan de andere kant zat een vierkant busje ...

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

He,

Het is een kabel van bak tot klok. De zet de draaibeweging van de kabal door een magneet systeempje om. Dat is ook de reden waarom de teller stabieler wordt naarmate je harder rijd. Wil je dit zien, trek je klok maar eens open ;-)
Ax is back

kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by kooi »

De werking is vrij simpel. De kabel drijft een magnetisch tonnetje aan wat ronddraaid in een iets groter ijzeren hulsje.(dit alles in de meter).
Doordat het tonnetje magnetisch is zal de huls mee willen draaien, maar dit wordt tegengehouden(beperkt) door een cirkelvormig veertje wat er overigens ook voor zorgt dat je teller weer op nul komt als je stilstaat.

Het trillen kan worden veroorzaakt door:
-Roest/oxidatie tussen huls en tonnetje, waardoor de elkaar raken.
(komt zelden voor)
-Drooggelopen tellerkabel(meestal en al veelbesproken)
-Een "valse" knik in de kabel, komt ook veel voor maar alleen na een
reparatie

Als het vierkante gedeelte van de kabel doordraait in de aandrijving van de versnellings bak zou de teller ook veel te weinig aan moeten geven.
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

Post Reply