verschil GT / GTI

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Ap
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SunNov14, 2004 11:30:14 PM

verschil GT / GTI

Post by Ap »

Hallo,

Even voorstellen want ik ben nieuw hier: leuke club, interessant forum en een aantal mooie auto's! :)

In het verleden een aantal bx-en gereden en daar een zwak voor citroen aan over gehouden.

Nu onze 2e auto van achteren is aangereden moet er een andere 2e auto komen. Ik wil eigenlijk wel weer een citroen: een AX GT of GTI.

Is er behalve het motorische gedeelte (meer pk/koppel) en de geventileerde schijven voor (wel handig als je een keer gaat gassen) nog meer verschil tussen de GT en de GTI? Concreet: is het onderstel van de GTI "sportiever"dan dat van de GT, of is dit gelijk? Is er verschil tussen beide versnellingsbakken?

Sorry als dit trouwens niet het goede forum zou zijn, maar ik dacht: onderstel/bak = techniek :?:

vr.gr. Ap :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik vind dat je het wel redelijk op de goede plek gegooit hebt..

eerst: Welkom hier! de keuze van een AX zal je vast en zeker goed bevallen.. zeker als het citrofiel zijn je al een beetje in het bloed zit.. [bx is mijn droom.. we doen het dus beide andersom ;)]

de motoren van de GT/GTI verschillen vooral in multipoint injectie.. hierdoor heeft de GTI een bak meer koppel..

de overbrenging v an de versnellingsbak was naar mijn weten hetzelfde, maar daar word ik zo nog wel voor op de vingers getikt.. Het onderstel van een GTI is echter intressanter.. Doordat de naven 4 gaats zijn kan je hier makkelijker andere velgen voor vinden ;) ook zijn de voorveren groter in diameter en stugger.. De torsieveer achter is ook iets dikker evenals de stabilisatorstangen. Het onderstel is dus in theorie stugger en stijver.

het interieur is ook een stuk luxer, afgezien van de GT Chiq uitvoeringen.


dat versnellingsbak verhaal word zo wel gecorigeert door iemand

succes!

marc
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

een gti is iets duurder in onderhoud (Bepaalde onderdelen zijn anders dan de rest van de ax lijn)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

correctie

Post by PeterM »

je vroeg er natuurlijk al een beetje om>

De bakverhoudingen zijn een beetje anders bij een GTI maar ook de ingewanden van een GTI bak zijn bij de latere modellen wat robuuster dan GT. Dit geldt ook voor de aandrijfassen. Bij GTI voorremmen geventileerd en achterremmen trommels met een grotere diameter. De achtervering en stabilisator zijn wat dikker. De voorwielophanging is een iets ander verhaal. de draagarmen van een GTI zijn lichter en kwetsbaarder dan van een GT alleen de fuseepennen en wiellagers zijn wel weer groter. Voorveren zijn van identieke diameter alleen iets dikker bij GTI omdat de auto zwaarder is en een gietijzeren motor in de neus heeft i.p.v. aluminium.


Sorry, kon het niet laten.

P. :)

Ap
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SunNov14, 2004 11:30:14 PM

Re: correctie

Post by Ap »

PeterM wrote:je vroeg er natuurlijk al een beetje om>


Nee, nee, juist heel erg bedankt jullie alle 3 voor deze duidelijke info. Ik zit nog erg te twijfelen. Moet ik voor die ene of 2 keer per jaar dat ik een paar rondjes over zandvoort/assen wil gaan de gti kopen (terwijl de grote jongens me dan nog aan alle kanten voorbij komen ...),, of zal ik door het hele jaar meer lol hebben van de GT ...? Lastig. Het is natuurlijk een 2e auto-tje, waarin m'n vriendin meer zal rijden als ik. Op veel onderhoud zit ik niet te wachten, dus ik gok dat de meeste GT's minder afgeragd zullen zijn als de Gtii's ... Gelukkig heb ik geen haast, ik kijk goed om me heen. Mocht iemand nog meer tips hebben over het verschil tussen de GT en de GTI dan hoor ik het heel graag!

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ap,

GTI is zeldzaam, ik heb het idee dat ze heel vaak als 2e auto gebruikt worden/werden. (zoals die van mij) Kun je ook zien omdat ze vaak lage kilometerstanden hebben. Die van mij nog geen 90.000 kilometer. Dus een goede vinden dat moet lukken maar je moet misschien wel wat geduld hebben.

Zie bijvoorbeeld deze: http://www.marktplaats.nl/markt/autos/citroen/48997.htm?ret=%2Fmarkt%2Fautos%2Fcitroen.htm%3Fjs%3D1%26zoek%3Dax%26fo%3D%26rv%3D30%26submit%3DZoek%26av%3D%26pv%3D

(stond een week eerder voor nog geen 1000 euro aangeboden btw :lol: )

De GTI rijdt leuker dan de GT maar kost wel wat meer. Voor een goede GTI betaal je in de aanschaf ook een stuk meer. (bij aangeboden op het forum staat er een met een 1.6)

(o ja, er worden trouwens vaak GT's aangeboden als GTI...)
Image

Ap
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SunNov14, 2004 11:30:14 PM

Post by Ap »

Rob GT wrote:Ap,

GTI is zeldzaam, ik heb het idee dat ze heel vaak als 2e auto gebruikt worden/werden. (zoals die van mij)

Zie bijvoorbeeld deze: http://www.marktplaats.nl/markt/autos/Citroën/48997.htm?ret=%2Fmarkt%2Fautos%2Fcitroen.htm%3Fjs%3D1%26zoek%3Dax%26fo%3D%26rv%3D30%26submit%3DZoek%26av%3D%26pv%3D

(stond een week eerder voor nog geen 1000 euro aangeboden btw :lol: )

Ja, dat dacht ik ook al toen ik dat nummerbord zag ... dat klopt toch, dat is toch precies dezelfde??? Slimme handelaar ..., maar ik kijk nog wel even verder. Ook liever een zwarte/grijze/paarse dan een rooie/groene (heel persoonlijk, weet ik!)

De GTI rijdt leuker dan de GT maar kost wel wat meer. Voor een goede GTI betaal je in de aanschaf ook een stuk meer. (bij aangeboden op het forum staat er een met een 1.6)

(o ja, er worden trouwens vaak GT's aangeboden als GTI...)

Die op het forum is zeker niet gek, maar dat blok is er net ingelepelt, de vraag is natuurlijk wat je nog tegen gaat komen als je er mee gaat rijden.

GTI=GT: nu staat er op marktplaats ook weer 1 zwarte die aangeprezen wordt als GTI, maar feitelijk gewoon een GT is. :roll:

Ik heb trouwens via via gehoord over een Furio van 95 die te koop zou zijn. Dit lijkt me wel wat, maar ik weet weinig van deze uitvoering, er zijn schijnbaar wel wat verschillen met een GT, ik heb een ander topic geopend om te vragen wie hier wat van weet.

Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

Gtinj en GTI verschillen

Post by Bixie »

Allen,

Wanneer je een GTI aangeboden ziet en je vertrouwd het niet dan kun je een paar zaken checken:

(1) Zitten er de bekende GTi stickers op (zijkant)? Is niet altijd heilig want in Enschede rijd een GT rond met opgebrachte GTi stickers.
(2) Zitten er velgen op met 4 bouten??? Een GT injection heeft er 3.
(3) Check het kenteken op de HEUTZ site en je ziet aan het aantal Kw en notatie of het om een echte GTI gaat!!

WEBSITE HEUTZ KENTEKEN SERVICE:
http://www.heuts.nl/B2C/winkel.php?scherm=axi&pag=1

Suc6!!!

Harry Prins
Citrofilus Totallus

Post Reply