Lekkende AX! :(

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Lekkende AX! :(

Post by axgt_1.4 »

Hey allemaal!

ik zit met een groot probleem. Heb sinds een paar weken een AX (1.4 GT) en heb nu al 2 grote reparaties achter de rug.

Heb afgelopen donderdag mijn koppakking + klepdekselpakking laten vervangen. Hij lekte olie en het scheen dus aan de koppakking te liggen.
Vrijdag auto gecheckt, lekt hij nog steeds! Ik ben ten einde raad. Sinds dat ik hem heb zit er al voor meer dan 400 euro reparatie in!

Hier heb ik foto's. Hopelijk kan iemand mij vertellen wat het kan zijn en of het prijzig is!

Alvast bedankt!

Image
Image
Image
Image
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Volgens mij laat jij hier de rand van de versnellinsbak zien....... ruikt de olie een beetje zwavelachtig ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

1 check of de olie vreselijk stinkt (misselijkmakend). Is dit het geval dan is de oliekeerring van de versnellingsbak stuk. Dit komt dan tussen je motor en je versnellingsbak in, het gebied wat jij op foto hebt, en daar is een vliegwiel druk bezig om die olie in de ronte te slingeren.

Als de olie niet stinkt is het motorolie en dan geld hetzelfde verhaal maar dan voor de oliekeerring aan de motorzijde van het vliegwiel.

In beide gevallen heb je een mooie klus voor de boeg want dan moet je versnellingsbak eruit enzo.

Voordat je daaraan begint check even je oliepeil (van de motor). Als dat veelste hoog staat dan hebben ze een grote fout gemaakt bij de garage en is dit het gevolg, dan zou het gewoon garantie moeten zijn. Dan kan je je ook troosten met de gedachte dat een te hoog oliepeil veel ersntigere gevolgen kan hebben.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

De olie stinkt naar mijn idee niet. Is zo'n oliekering vervangen (aan de motorzijde van het vliegwiel) een onmogelijke klus om zelf te doen? Ben zelf vrij technisch en ik heb dat kluwer autohandboek, dus fabriekstekeningen heb ik.

Iemand ervaring hier mee?

Misschien kan ik dan gelijk hetgeen maken waardoor mijn auto, al vanaf het begin dat ik hem heb, stroef schakelt?

Alvast bedankt!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die keering vervangen is opzich nog wel te doen..

alleen moet om dat te doen je versnellingsbak eronderuit.. dus je aandrijf assen en alles moet los.. ook nog wel te doen, maar veel en frustrerend werk..

stroef schakelen zou gebrek aan olie kunnen betekenen?
Image

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Is dit met een dagje beunen te verhelpen?

Breng hem morgen wel naar de garage, heb alleen nog maar weinig vertrouwen in de garage. straks schuiven ze meer weer een rekening in de schoenen :(.

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Aangezien de olie op je koppelingshuis ligt lijkt mij het logischer dat de keering van de nokas lek is en niet van de krukas zoals verondersteld word.

Dat zou een stuk schelen kwa arbeid.............dus geld.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Ja, je zou ff kunnen checken of je verdelerkap vol met olie zit. Het lijkt me vaag dat je nokkenaskering zoveel lekt maar ff checken kan geen kwaad voor de zekerheid.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

De mijne lekt ook wat. Ik noem het maar het automatisch-olieverversend-vermogen van me ax :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

[quote="axgt_1.4"]Is dit met een dagje beunen te verhelpen?

Breng hem morgen wel naar de garage, heb alleen nog maar weinig vertrouwen in de garage. straks schuiven ze meer weer een rekening in de schoenen :(.[/quote]

Ik zou eerst eens met die garage gaan praten. Als zij de verkeerde diagnose gesteld hebben en het een beetje een redelijk bedrijf is is de kans best groot dat ze coulant zijn ...

Helpt het vriendelijk niet kun je altijd nog op je strepen gaan staan!

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Ben net thuis en de AX is weer gemaakt! Bleek een pakking van/bij de ontsteking te zijn? Kosten: gratis!

Ben dus weer helemaal happy :-)

Allemaal in ieder geval harstikke bedankt voor de tips/hulp!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ehm welke pakking is dat dan en kan je daar makkelijk bij :?: anders zal ik bij die van mij ook is kijken
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Je kan er wel redelijk makkelijk bij alleen moet je wel een paar dingen weghalen. Ik heb het door de garage laten doen, dus weet jammer genoeg niet waar die pakking precies zit.

Suc6!

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Alles was gemaakt afijn, tot vandaag!

Ik reed op een paralel weggetje en ineens pats! Koppelingspedaal bleef helemaal achterin hangen (hij kwam dus niet meer naar voren). Conclusie: koppelingskabel gebroken! Ik blijf bezig met dit ding!

Hij staat nu bij de garage; weet iemand wat het gaat kosten ongeveer?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Koppelingskabel ?20 half uur tot een uur werk ?40 a ?50 dus bij elkaar zo'n 70 euro. Is het geen idee om zelf eens te gaan sleutellen?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Sander wrote:Koppelingskabel ?20 half uur tot een uur werk ?40 a ?50 dus bij elkaar zo'n 70 euro. Is het geen idee om zelf eens te gaan sleutellen?


dit zijn idd allemaal neit de moeilijkste dingen..
en het scheeld een bak geld!

even wat anders, woon jij toevallig in de omgeving eindhoven??
ik dacht je gister 2x te zien rijden namelijk :)
Image

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Zelf sleutelen doe ik graag en veel, alleen als je auto niet in de buurt staat van je huis en wel in de buurt staat van de garage ...

Ik woon zelf in Bleiswijk (vlakbij zoetermeer, berkel en rodenrijs, pijnacker, berschenhoek), dus niet echt in de buurt van Eindhoven!

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Ik word schiet ziek!

Ik heb 2 maanden geleden een Citroen AX 1.4i GT gekocht. Zoals jullie misschien al gelezen hebben heb ik onderhand al:

- remblokken vervangen
- ontluchtingsslang vervangen
- koppakking vervangen
- kleppendekselpakking vervangen

en dit heeft mij totaal al 440 euro gekost.

Eergisteren is mijn koppelingskabel gebroken, dus ik vandaag terug naar de garage blijkt er 1 of ander schaftje in de koppeling ook zijn te gebroken: kosten 500 EURO!

Heb nu dus al zowat 1000 euro aan reparaties in me ax gestoken. Wordt onderhand wel een beetje te erg!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

huh...

dus je koppelingskabel breekt.. en je volledige koppelingsset is ook in 1x naar de donder en dat vervangen ze even voor je?

naar wat voor garage ga jij..
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

huh...

dus je koppelingskabel breekt.. en je volledige koppelingsset is ook in 1x naar de donder en dat vervangen ze even voor je?

naar wat voor garage ga jij..
Image

Post Reply