hoe zuiniger rijden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

brokp
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: WedSep22, 2004 8:49:42 PM

hoe zuiniger rijden

Post by brokp »

ik vroeg me af hoe jullie zuinig reden, ik heb een ax1.1 image, en kan 30 rijden in z'n 3 en 50 in z'n 5 maar ik kan ook 50 in z'n 3 rijden bijvoorbeeld, wanneer rijd ik nou zuiniger, want je kan wel zeggen hij maakt minder toeren, maar ik moet wel het gas erg ver intrappen om dan te accelereren, wat is het zuinigste?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Bij 50 in zn 5 acceleren zonder terug te schakellen is de meest onzuinige manier. Je ecu spuit dan sukke gigantische hoeveelheden benzine in om de boel lopend te houden. Je hoort het wel aan de motor wanneer die lekker draait.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

zoals Sander voorstelt, het geeft niet direct dat je toeren maakt, je moet vooral je pedaal in het oog houden, hoe dieper je indrukt hoe meer benzine er in je motor gepompt wordt. Is dat bij te lage toeren veel benzine, dan moet de motor teveel 'ophalen', dus een laag rendement snelheid/verbruik. Om te versnellen dus rustig op toeren laten komen met licht ingedrukt gaspedaal.
Trouwens bij het remmen kan het geen kwaad goed te remmen op de motor, gezien dat minder verbruikt dan de remmen te gebruiken.
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

freewheeler wrote:zoals Sander voorstelt, het geeft niet direct dat je toeren maakt, je moet vooral je pedaal in het oog houden, hoe dieper je indrukt hoe meer benzine er in je motor gepompt wordt. Is dat bij te lage toeren veel benzine, dan moet de motor teveel 'ophalen', dus een laag rendement snelheid/verbruik. Om te versnellen dus rustig op toeren laten komen met licht ingedrukt gaspedaal.
Trouwens bij het remmen kan het geen kwaad goed te remmen op de motor, gezien dat minder verbruikt dan de remmen te gebruiken.


bovendien geeft dat een mooi racy geluidje ;) lekker knetteren in de uitlaat :twisted:

zuinig rijden is gewoon zo gelijkmatig mogelijk rijden, dus ver vooruit kijken en zoveel mogelijk lange stukken.. ik haal hier met korte stukjes in eindhoven 1:10.. maar op de lange stukken haalt hij met gemak 1:18

nou rij ik hier in eindhoven ook met 2 standen.. gas open of gas dicht :roll:
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Kijk uit, een Cactussssss

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Wat ook erg belangrijk is voor zuinig rijden is bij constante snelheid je voet stil houden. Er zijn erg veel mensen die telkens een heel klein beetje gas bij geven en dat weer een heel klein beetje minder gas, terwijl je bijna dezelfde snelheid lijkt te rijden slurp je dan benzine.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Re: hoe zuiniger rijden

Post by WouterL »

[quote="brokp"]ik vroeg me af hoe jullie zuinig reden, ik heb een ax1.1 image, en kan 30 rijden in z'n 3 en 50 in z'n 5 maar ik kan ook 50 in z'n 3 rijden bijvoorbeeld, wanneer rijd ik nou zuiniger, want je kan wel zeggen hij maakt minder toeren, maar ik moet wel het gas erg ver intrappen om dan te accelereren, wat is het zuinigste?[/quote]

Op zich heb je wel een puntje met het vroeg opschakelen hoor. Maar zoals sander aangeeft moet je het niet doen als je op aan het trekken bent.

Dus als je met constante snelheid rijdt is 50 in zijn 4 en 70/80 in zijn 5 prima ...

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

pcrodent wrote:www.hetnieuwerijden.nl :P


Schakelen bij 2500 toeren??? En dan zeker 1:13 rijden :? als ik schakel bij 3500 toeren rij ik 1:16,5!!!

Ik zeg; lekker toeren draaien en niet teveel gas geven... en idd remmen op de motor.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

[quote="LumbRjack"][quote="pcrodent"]www.hetnieuwerijden.nl :P[/quote]

Schakelen bij 2500 toeren??? En dan zeker 1:13 rijden :? als ik schakel bij 3500 toeren rij ik 1:16,5!!!

Ik zeg; lekker toeren draaien en niet teveel gas geven... en idd remmen op de motor.[/quote]

Het nieuwe rijden verhaal gaat over moderne motoren. Denk niet dat de AXjes met carburateur hieronder vallen ..

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

denk ook niet dat ik er met mn saxo motor uit 98 onder val. Als ie koud is schakel ik bij 3000 toeren. Ze zijn zeker van een diesel uitgegaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

weet ik veel ik heb die site niet gelezen :D alleen het adres overgetikt.
maargoed, de boodschap is denk ik (even samenvattend) in redelijkheid zo min mogelijk toeren maken en geen onverwachte dingen doen.
Kijk uit, een Cactussssss

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Re: hoe zuiniger rijden

Post by limovo »

brokp wrote:ik vroeg me af hoe jullie zuinig reden, ik heb een ax1.1 image,


koop een ax diesel, gemiddeld 1:22.2 over de laatste 20000 km met uitschieters van 1;20.4 en 1:23.3

beste tip op dit vlak is verder:
rijd alsof er een blokje onder het gaspedaal zit en rijd zoveel mogelijk met constante snelheid. bij auto's met toerenteller; probeer zoveel mogelijk rond het toerental waar het maximaal koppel wordt bereikt te rijden. daar heeft je motor z'n maximale rendement. maar vooral het gaspedaal niet te diep in trappen, op tijd opschakelen en die gasvoet stil houden. en natuurlijk je bandenspanning in de gaten houden.

ax 1.4 diesel - 310500

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

toeren maken tussen 3000 en 4000 bij het optrekken zonder het gaspedaal al te diep in te drukken, bij behaalde max snelheid (50-80-100 of 120) opschakelen en geen gas bij geven, op snelheid de beste versnelling kiezen ~3250 toeren en snelheid vasthouden, en gaspedaal zoveel mogelijk omhoog.
mijn volcane (1.1)kan boven 1 op 20+ rijden op lange stukken bij 100km/h in 5.

probeer te rijden alsof er een glas water op je dashbord staat,
en merk het verschil in je portemonnaie.....
helaas rijd een ax het best boven 4200 toeren ;-)

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

Dat zuinig rijden is wel goed voor je portomee maar uiteindelijk bederft het toch het rijplezier. Want wat is er toffer dan bij een GT eens lekker het gas induwen en lekker hoog in de toeren gaan :lol:

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Axdriver wrote:Dat zuinig rijden is wel goed voor je portomee maar uiteindelijk bederft het toch het rijplezier. :



zuinig rijden houdt ook in dat je niet moet afremmen voor bochten.....

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

limovo wrote:
Axdriver wrote:Dat zuinig rijden is wel goed voor je portomee maar uiteindelijk bederft het toch het rijplezier. :



zuinig rijden houdt ook in dat je niet moet afremmen voor bochten.....


vandaar dat ik altijd zuiniger rij dan mn moeder met haar auto :D
Image

Gideon
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 320
Joined: SunFeb20, 2005 6:44:35 PM
Location: wezep

Post by Gideon »

stel je voor dat je 300meter voor je de spoorbomen naar beneden ziet gaan. dan trap je alvast de koppeling in en laat hem uitrollen. en zo kan je dat bij heelveel dingen doen. bijv een afrit van de snelweg. Mijn pa rijdt hier door 1 op 21/22 met een Citroën C5 HDI 110pk gewicht 1400 kilo :twisted:
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E :P and still owning AX GTI

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Bij 50 in zn 5 acceleren zonder terug te schakellen is de meest onzuinige manier. Je ecu spuit dan sukke gigantische hoeveelheden benzine in om de boel lopend te houden. Je hoort het wel aan de motor wanneer die lekker draait.


de mijne draait bij 6500 toeren in z'n 2 ook lekker hoor, en dan rijd ik ongeveer 100 :)

even serieus.. dat schakelen bij 2500 toeren, daarbij gaan ze uit van een benzinemotor. bij een diesel moet je bij 2000 toeren schakelen volgens het nieuwe rijden.. beetje bullshit dus. als ik normaal rijd rijd ik ongeveer halfgas en schakel ik op 't moment dat ie eigenlijk in z'n powerband komt, dus 3500 toeren. ik haal zo ongeveer 1:15 dan met m'n 1.1, en dat met regelmatig 140 (@ 4700 rpm) op de snelweg!

Gideon
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 320
Joined: SunFeb20, 2005 6:44:35 PM
Location: wezep

Post by Gideon »

kakanox wrote:
Bij 50 in zn 5 acceleren zonder terug te schakellen is de meest onzuinige manier. Je ecu spuit dan sukke gigantische hoeveelheden benzine in om de boel lopend te houden. Je hoort het wel aan de motor wanneer die lekker draait.


de mijne draait bij 6500 toeren in z'n 2 ook lekker hoor, en dan rijd ik ongeveer 100 :)

even serieus.. dat schakelen bij 2500 toeren, daarbij gaan ze uit van een benzinemotor. bij een diesel moet je bij 2000 toeren schakelen volgens het nieuwe rijden.. beetje bullshit dus. als ik normaal rijd rijd ik ongeveer halfgas en schakel ik op 't moment dat ie eigenlijk in z'n powerband komt, dus 3500 toeren. ik haal zo ongeveer 1:15 dan met m'n 1.1, en dat met regelmatig 140 (@ 4700 rpm) op de snelweg!



Maar een 1.1 kan ook helemaal niet onder de 1 op 10, 1 op 12 komen maar als je met 126,7 pk rijd in een ax die als je hem goed intrapt dat je achter de tank vacu?m hoort trekken :twisted: dan wil je ook nog wel eens rustig rijden. Neem dat maar van mij aan. Ik heb ook een 1.1 gehad reed er altijd hard met plankgas naar groningen, plankgas naar Den Haag enz enz. Maar als ik nu plankgas naar Groningen ga dan rij ik er een halve tank doorheen terwijl het voor mij pakweg 100 km is. Dan moet je soms weleens kalm aan doen.


Trouwens volgens mij kan een 1.1 maximaal tot 6200 toeren. Als ik hem de begrenzer in wil hebben kan ik ong richting 8000 toeren :twisted:
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E :P and still owning AX GTI

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Vooral lekker met hoge toeren rijden!
Zitten we straks allemaal met natte voeten :twisted:
Maar het is wel leuk!!

Post Reply