Koppakking!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Koppakking!!

Post by axgt_1.4 »

Ik zit met een groot probleem. Sinds een week is mijn auto erg veel gaan lekken; dit was nadat hij bij de garage was geweest waar ze olie hadden bijgevuld.
Dus ik ben net terug gegaan blijkt de koppakking / rubbertje van oliekanaal bij je distributieriem gaar te zijn. Kosten: 550 euro.

Ik vind dit echt kl*te en vind 550 euro ook veels te veel! Kan iemand mij uitleggen of je koppakking vervangen moeilijk is, of je daarna ook weer kleppen etc. moet stellen en wat een koppakking los kost? Als iemand mij eventueel zou kunnen helpen zou dat helemaal geweldig zijn!

Ik hoop op reacties ....

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Even wat rondgebeld en ik hoor net dat de kop opnieuw moet worden afgevlakt + nieuwe pakking ongeveer rond de 150 - 200 euro gaat kosten :S.

Wat k*t dag ...

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Hoeveel lekt hij bij jou dan ?
Die van mij zweet daar een heel klein beetje!
Als ik schoonmaak dan zit er na 3 weken weer een heel klein beetje olie.
Verder gebruikt hij geen olie.

Als jij t schoonmaakt hoelang duurt het dan voordat er weer wat zit
??

Wel balen trouwens dat soort mededelingen.
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Hij lekt toch zeker wel een paar dikke spetters per dag. Het is dus geen zweten meer ... :(

Echt kl*te ... denk je een leuke ax te kopen en dan gebeurt er dit na een maand ...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

axgt_1.4 wrote:Even wat rondgebeld en ik hoor net dat de kop opnieuw moet worden afgevlakt + nieuwe pakking ongeveer rond de 150 - 200 euro gaat kosten :S.

Wat k*t dag ...


Niet om het een of ander, maar dit vind ik een zeeeer nette prijs voor het vervangen koppakking plus vlakken van de kop :shock: Mij is prijzen van tegen de 700 eurie meegedeeld.

Waar deden ze dat voor die prijs?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

das inderdaad k*t. Ik heb precies hetzelfde gehad alleen dan door een andere oorzaak.koppakkingset is rond de 40 euro meen ik. Vlakken hoeft niet onder alle omstandigheden. Kijk eerst maar even of ie nog vlak is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Het is hopelijk allemaal geregeld. Via via kan ik het nu laten doen voor 150 euro. Dat is inclusief alles.

De kop afvlakken + nieuwe pakking kost trouwens geen 150 - 200 euro maar 90 euro!! Je moet het zooitje dan uiteraard wel z?lf erin zetten.

Morgen breng ik hem weg en hopelijk komt alles dan toch nog goed :).

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Sander wrote:das inderdaad k*t. Ik heb precies hetzelfde gehad alleen dan door een andere oorzaak.koppakkingset is rond de 40 euro meen ik. Vlakken hoeft niet onder alle omstandigheden. Kijk eerst maar even of ie nog vlak is.


bij mijn weten moet vlakken altijd als de koppakking vervangen wordt, anders had mijn dieselkop ook niet gevlakt hoeven te worden omdat daar ook niks mee gebeurd is, niet te warm geworden of whatever. De kop is toen wel gevlakt, omdat mij verteld is dat dat altijd moest gebeuren.

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

afvlakken hoeft niet altijd hoor, denk dat dit vooral ligt aan de tijd dat de pakking er al opligt en hoe hij erdoor is gegaan...
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De ene garage zweert erbij en de ander gaat er lakoniek mee om. Naar mijn mening is een kop vlakken die al vlak is niet nuttig.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

als je ook maar het idee hebt dat tie door de lekke kop een keer te warm is geweest zou ik het risico niet nemen en gewoon vlakken.

Te veel afvlakken of een kop vlakken waarbij dat al gebeurt is is idd niet nuttig. Dan moet er een veel te dikke koppakking tussen en dan heb je weer een grotere kans op opnieuw een lekke koppakking.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

bij mij kostte het vervangen van de koppakking inclusief het vervangen van alle pakkingen die errond zitten en het vlakken van de kop, 350?.
Laten doen in een peugeot garage hier in de buurt. (Wel geen officiele dealer)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

afvlakken en een stalen koppakking ertussen. Heb je meteen wat extra vermogen. Misschien dat je over moet stappen naar 98 maar dat merk je vanzelf
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sander wrote:afvlakken en een stalen koppakking ertussen. Heb je meteen wat extra vermogen. Misschien dat je over moet stappen naar 98 maar dat merk je vanzelf


/nieuwsgierig modus/
is dat zo? Hoe komt dat dan dat een stalen meer vermogen geeft?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je je kop flink laat vlakken (tot de laatste revisiemaat) dan wordt de compressie hoger hierdoor krijg je meer bang voor je bucks. De stalen koppakking is en dunner dan een papieren en hij is wat sterker wat weer handig is voor de hogere compressie.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

de kapotte koppaking die ik uit mijn diesel viste was al van metaal. Standaard bij diesels zeker?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Diesels hebben van zichzelf een hele hoge compressie (meen iets van 1 op 20, bij benzine is het maximaal 1 op 10) Dit omdat de diesel ontbrand door de verhitting die plaatsvind bij hoge compressie. DIt is dus ook de reden waarom je bij een benzinemotor niet de compressie oneindig op kan voeren. Dan krijg je voortijdige ontsteking oftewel pingellen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:de kapotte koppaking die ik uit mijn diesel viste was al van metaal. Standaard bij diesels zeker?


een metalen koppakking is bij mijn weten niet origineel, origineel was het er bij de mijne 1 van een soort karton achtig materiaal, ik heb dr nu ook een metalen onder zitten. Al blaast de mijne nog iets olie aan de voorkant, echt serieus is het probleem volgens mij niet. Had ook wat smurrie in het koelsysteem zitten, maar dat kan ook het restant geweest zijn dat nog in het systeem zat. Ik hou het olieverbruik iig goed in de gaten, ik maak nu weer een flink aantal kilometers, dus dan moet het goed te zien zijn.

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

Is wel een gekend probleem bij de dieseltjes, die koppakkingen... heb ik zelf nog gehad.
Je ziet volgens mij de reden waarom: de cilinders zitten precies te dicht bij elkaar, waardoor er meer warmteverschillen tussen 2 cilinders optreden. Bij andere motoren die ik al heb open gezien, heb ik toch iets grotere ruimtes gezien met meer gelijkmatige cilinderwanddiktes (zo tussen 2 cilinders).

Schiet mij niet neer h? als er nog zo heel veel voorkomen, heb pas stuk of 10 motoren open gezien h? :P
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer

Post Reply