Koel-vraagje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Koel-vraagje

Post by axgt_1.4 »

Beste AX-kenners,

ik heb een vraagje over het koelsysteem van een ax. Ik heb al meerdere keren gehoord dat de thermostaat bij 85 graden opgaat en het systeem laat rondpompen. Ook heb ik gelezen dat bij wie een thermostaat kapot is de temperatuur niet hoger als de 50 - 60 graden komt.
Uit mijn scooter/brommer verleden weet ik dat de ideale rijtemperatuur rond de 60 graden ligt. Is het dan niet slimmer om met een andere thermostaat te rijden die de auto gewoon lekker rond de 70 graden houdt? Of is het zo dat een 4 takt 4 cilinder motor gewoon lekker warm moet zijn?

Ik vroeg het mij gewoon eens af en ben benieuwd naar de reacties.

Groeten

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

de 4 takt olie is gemaakt voor een gebruikstemperatuur van rond de 85/90 graden. Daar zal ik me maar aan houden dus. :wink:

Ook heb ik me laten vertellen dat als de gebruiktemperatuur hoger is het rendement (koelvermogen) van de radiator toeneemt omdat er meer verschil is met de koele lucht. Maar of dit iets verklaard weet ik niet :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Euh... als de thermostaat dichtgeslagen is.. en de koelvloeistof niet door het hele circuit kan.. dan loopt de temperatuur juist op! dus dan komt ie juist boven de 90, mischien wel te hoog zodat de boel aan de kook komt..

90 graden is het meest ideale...

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Re: Koel-vraagje

Post by Tom »

Nee, dat zou betekenen dat je motor veel te "koud" blijft. De olie blijft ook te koud, dus rij je eigenlijk constant met een koude motor rond.....gevolgen: je motor presteert niet goed en hij slijt vele malen harder.

Manta-turbo
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriOct22, 2004 8:07:29 AM
Contact:

Post by Manta-turbo »

Als je thermostaat vast zit terwijl ie dicht zit wordt je motor te warm omdat ie dan alleen de kleine omloop gebruikt die ie altijd gebruikt als ie koud is. Anders zou de motor nooit warm worden in de winter bijv. Als de Thermostaat warm wordt dan gaat ie open en laat ie de vloeistof ook door de dikke slangen lopen. Als ie dat dus niet doet wordt ie heel snel te warm. Beste is ff een nieuwe thermostaat erin dat kost toch maar heel weinig. Je kan ook je oude er even uithalen en in een pannetje proberen te koken en dan met een thermometer kijken wanneer ie open gaat als je hem dan met een tang eruit pakt zie je wel dat ie open is en je er tussen door kan kijken. Mocht je motor na het wisselen van de thermostaat nogsteeds te warm wordt dan is het waarschijnlijk je radiateur, kan zijn dat ie beetje dicht geslibt is. Moet je terwijl ie warm is aan je radiateur voelen. Kan zijn dat ie bijv. boven warmer is als onder.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Manta-turbo wrote:Als je thermostaat vast zit terwijl ie dicht zit wordt je motor te warm omdat ie dan alleen de kleine omloop gebruikt die ie altijd gebruikt als ie koud is. Anders zou de motor nooit warm worden in de winter bijv. Als de Thermostaat warm wordt dan gaat ie open en laat ie de vloeistof ook door de dikke slangen lopen. Als ie dat dus niet doet wordt ie heel snel te warm. Beste is ff een nieuwe thermostaat erin dat kost toch maar heel weinig. Je kan ook je oude er even uithalen en in een pannetje proberen te koken en dan met een thermometer kijken wanneer ie open gaat als je hem dan met een tang eruit pakt zie je wel dat ie open is en je er tussen door kan kijken. Mocht je motor na het wisselen van de thermostaat nogsteeds te warm wordt dan is het waarschijnlijk je radiateur, kan zijn dat ie beetje dicht geslibt is. Moet je terwijl ie warm is aan je radiateur voelen. Kan zijn dat ie bijv. boven warmer is als onder.


Ik heb dus enorme koelproblemen gehad van het zomer...

En na een kort ritje als de motor al warm is... dan staat hij toch al op de 100 graden.. In mijn ogen nog altijd 10 graden te warm... Nu werd er gezegd dat de een afwijking kunnen hebben omdat hij een keer iets te heet is geworden...

Wie weet meer? http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2732

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

Als je thermostaat vast zit terwijl ie dicht zit wordt je motor te warm omdat ie dan alleen de kleine omloop gebruikt die ie altijd gebruikt als ie koud is. Anders zou de motor nooit warm worden in de winter bijv. Als de Thermostaat warm wordt dan gaat ie open en laat ie de vloeistof ook door de dikke slangen lopen. Als ie dat dus niet doet wordt ie heel snel te warm. Beste is ff een nieuwe thermostaat erin dat kost toch maar heel weinig. Je kan ook je oude er even uithalen en in een pannetje proberen te koken en dan met een thermometer kijken wanneer ie open gaat als je hem dan met een tang eruit pakt zie je wel dat ie open is en je er tussen door kan kijken. Mocht je motor na het wisselen van de thermostaat nogsteeds te warm wordt dan is het waarschijnlijk je radiateur, kan zijn dat ie beetje dicht geslibt is. Moet je terwijl ie warm is aan je radiateur voelen. Kan zijn dat ie bijv. boven warmer is als onder


duh alsie tuurlijk is de radiateur boven warmer als onder anders koelt ie niet je moet aan de bovenste en onderste slang voelen maar je kunt ook gewoon je auto stationair laten lopen wordt ie te warm dan zit of je radiateur dicht of je waterpomp is naar de kl*te,..
dit laatste komt vrij weinig voor dus zal het waarschijlijk de radiateur zijn

Manta-turbo
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriOct22, 2004 8:07:29 AM
Contact:

Post by Manta-turbo »

Als je auto te warm wordt, dus het lampje gaat branden en je voelt aan je radiateur en hij is op bepaalde plaatsen koud weet je dat dat het is. En dat ie boven warmer is als onder is logisch, maar als je auto te warm wordt dan is ie onder ook niet koud (als ie niet verstopt zit). Het kan natuurlijk goed voorkomen, zo?n radiateur zit er vaak ook al heel lang op en ja dan kan dat gebeuren. Kost ff wat, maar voorkomt wel een hoop problemen.

Post Reply