verbruik ax 1.1

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

brokp
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: WedSep22, 2004 8:49:42 PM

verbruik ax 1.1

Post by brokp »

wat verbruikt een citroen ax 1.1 nou eigenlijk? want ik heb een beetje het gevoel dat dat benzinemetertje wel erg snel omlaag gaat. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen misschien?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

origineel 1 op 16
klaar met klooien reed ik er 1 op 13 mee Tessa 1 op 15
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik tank meestal op een kleine 500 km en gooi er dan 30 liter in. Als je je best doet rij je zo 1:18 of zelfs 1:20 (zomers).

Tot 450km staat de tankmeter over het midden, maar als het metertje de zwaartekracht mee krijgt zakt ie de laatste 50km enorm snel! Super onhandig, maar volgens mij niet echt wat aan te doen. Ik hou gewoon de dagteller in de gaten!

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Ik reed er eerst 1 op 15 mee, dat is ongeveer normaal, maar toen na verlagen en 165 banden reed ik 1 op 13. Net hoe gek je rijdt. Mijn opa reed ruim 1 op 17 met zijn AX.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Meestal tussen 1:15 en 1:17.
Bedenk hierbij dat mijn verlichting niet uit kan, omdat het een Scandinavische uitvoering is, dat drijft het verbruik natuurlijk op.
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

pcrodent wrote:Meestal tussen 1:15 en 1:17.
Bedenk hierbij dat mijn verlichting niet uit kan, omdat het een Scandinavische uitvoering is, dat drijft het verbruik natuurlijk op.


MMM een 1.1 levert maximaal 45kW daarvan gaat dan 150W naar de verlichting Dat is 3% oftwel 1liter op een tank dus dat is 15 tot 17 kilometer minder rijden op 1 tank. Die offer je dan wel op voor een flinke verhoging in veiligheid.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ehm waarom zuipt een motor meer als de verlichting aanstaat? De dynamo draait toch zowiezo altijd? En een dynamo draait toch niet zwaarder als er stroom van getrokken wordt?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Kakelbont wrote:ehm waarom zuipt een motor meer als de verlichting aanstaat? De dynamo draait toch zowiezo altijd? En een dynamo draait toch niet zwaarder als er stroom van getrokken wordt?


Tsja, dat zit hem in de werking van een dynamo. Kort gezegd wordt de stroom opgewekt door een magneet die langs een stel spoelen draait. Op het moment dat de dynamo meer stroom moet leveren wordt het tegengesteld magnetisch veld dat de spoelen opwekken groter en kost het dus meer moeite om de magneet rond te draaien.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

aha :idea:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Net zoals een airco ook vermogen van je motor neemt en dus ook brandstof!!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Senz
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: SunSep26, 2004 2:20:10 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by Senz »

En hoe zit het met je stereo apparatuur? Ik neem aan dat dat een te verwaarlozen klein beetje stroom is??

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Alle kleine beetjes helpen mee :lol:
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ligt eraan wat voor apparatuur je er in hebt zitten. Een standaard radio en een paar normale speakertjes trekken bijna niets qua stroom ...

B3rt
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: MonApr26, 2004 3:54:54 PM
Location: Utrecht

Re: verbruik AX 1.1

Post by B3rt »

brokp wrote:wat verbruikt een Citroën AX 1.1 nou eigenlijk? want ik heb een beetje het gevoel dat dat benzinemetertje wel erg snel omlaag gaat. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen misschien?

Iets waar veel AXjes last van hebben is dat de benzinemeter niet goed werk als de tank nog maar voor een kwart gevuld is. Soms rij ik weg met een kwartvolle tank en na een bocht zakt de wijzer tot vlakbij het nulpunt en gaat het waarschuwingslampje knipperen. Even later wijst hij weer doodleuk aan dat de tank nog kwartvol is.
De echte benzinestand is altijd de hoogste stand die het wijzertje weergeeft als hij begint te schommelen. Ik heb er met mijn AX 1.1 geen last van als de tank nog redelijk vol is. Soms rij ik 2 uur en is de wijzer nauwelijks gezakt. De AX is zeker een zeer zuinige auto.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Re: verbruik AX 1.1

Post by pcrodent »

B3rt wrote:Iets waar veel AXjes last van hebben is dat de benzinemeter niet goed werk als de tank nog maar voor een kwart gevuld is. Soms rij ik weg met een kwartvolle tank en na een bocht zakt de wijzer tot vlakbij het nulpunt en gaat het waarschuwingslampje knipperen. Even later wijst hij weer doodleuk aan dat de tank nog kwartvol is.
De echte benzinestand is altijd de hoogste stand die het wijzertje weergeeft als hij begint te schommelen. Ik heb er met mijn AX 1.1 geen last van als de tank nog redelijk vol is. Soms rij ik 2 uur en is de wijzer nauwelijks gezakt. De AX is zeker een zeer zuinige auto.


Je kunt ook de dagteller gebruiken als benzinemeter.
Kijk uit, een Cactussssss

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Re: verbruik AX 1.1

Post by WouterL »

Klopt!

Dat ie het eerste stuk op een volle tank niet veel zakt komt waarschijnlijk gewoon doordat je de vulpijp ook helemaal vol gooit (ik wel iig). In het laatste kwart gaat bij mij trouwens het metertje wel als een gek heen en weer, maar het lampje werkt gelukkig wel gewoon goed!


[quote="B3rt"][quote="brokp"]wat verbruikt een Citroën AX 1.1 nou eigenlijk? want ik heb een beetje het gevoel dat dat benzinemetertje wel erg snel omlaag gaat. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen misschien?[/quote]
Iets waar veel AXjes last van hebben is dat de benzinemeter niet goed werk als de tank nog maar voor een kwart gevuld is. Soms rij ik weg met een kwartvolle tank en na een bocht zakt de wijzer tot vlakbij het nulpunt en gaat het waarschuwingslampje knipperen. Even later wijst hij weer doodleuk aan dat de tank nog kwartvol is.
De echte benzinestand is altijd de hoogste stand die het wijzertje weergeeft als hij begint te schommelen. Ik heb er met mijn AX 1.1 geen last van als de tank nog redelijk vol is. Soms rij ik 2 uur en is de wijzer nauwelijks gezakt. De AX is zeker een zeer zuinige auto.[/quote]

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Ik rijd er in de stad 1: 16 a 1: 18 meej

Naar Duitsland doe ik precies met 36 liter 750 km

Is ongeveer 1: 21

Heerlijk Die AX 1.1 :D
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

FoxHunter wrote:Ik rijd er in de stad 1: 16 a 1: 18 meej

Naar Duitsland doe ik precies met 36 liter 750 km

Is ongeveer 1: 21

Heerlijk Die AX 1.1 :D


en hoe hard rij jij dan gemiddeld op de snelweg?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

130 a 140.... Echt waar, ik stond er ook van te kijken. Het schommeld tussen de 1 op 18 a 21
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Post Reply