Lucht in de radiateur!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Thamar
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SunAug15, 2004 2:42:02 PM
Location: Velp (Gld)

Lucht in de radiateur!

Post by Thamar »

Vraagje. Er zit te veel lucht bij mij in de radiateur. Dat merk ik omdat het lampje steeds brand als de auto nog koud is. Als hij warm is doet hijn het niet meer. We laten dan de motor draaien en halen de dop van de radiateur eraf, de koelvloeistof is dan hevig aan het borrelen hij gooit het er zelfs uit. Gaat de ven dan draaien zakt het niveau ook weer gelijk.
Nu hebben wij rechts op de radiateur een klein zwart schroefje ondekt. ( als je voor de auto staat) Kunnen wij hem hiermee ontluchten en is het de bedoeling dat je dit schroefje los kunt halen want ik krijg hem maar een kwartslag gedraaid?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen want het is erg vervelend om steeds maar een klein beetje lucht te kunnen verwijderen.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

je radiateur ontlucht zich via de dop. Er zit wel achterin op je kachelslangen nog een klein dopje waarmee je kan ontluchten, dit zit schuin achter je luchtfilter, bijna helemaal tegen het schutbord aan. Je kan er het beste via de linkse kant bij (als je voor de auto staat).
Op de foto dus achter de carburateur in mijn geval.
Image

Ook schijnt er op je thermostaathuis een ontluchingsschroef te zitten (imbus) maar dat is volgen mij niet bij iedereen (ik heb die bv niet).

Maar weet je zeker dat het lucht is; is je thermostaat niet versleten?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Thamar
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SunAug15, 2004 2:42:02 PM
Location: Velp (Gld)

Post by Thamar »

Kakelbont wrote:je radiateur ontlucht zich via de dop. Er zit wel achterin op je kachelslangen nog een klein dopje waarmee je kan ontluchten, dit zit schuin achter je luchtfilter, bijna helemaal tegen het schutbord aan. Je kan er het beste via de linkse kant bij (als je voor de auto staat).
Op de foto dus achter de carburateur in mijn geval.
Image

Ook schijnt er op je thermostaathuis een ontluchingsschroef te zitten (imbus) maar dat is volgen mij niet bij iedereen (ik heb die bv niet).

Maar weet je zeker dat het lucht is; is je thermostaat niet versleten?


Nee die is niet versleten.
Omdat de lucht bovenin de radiateur zit krijg ik het er natuurlijk niet uit via de dop of ontluchtingsnippel.
Bij mij zit er dus wel links bovenop de radiateur een plastic knopje die je rond kan draaien.
Omdat de lucht bovenin de radiateur zit gooit hij de vloeistof er gewoon uit als de motor warm is en de boel gaat opzetten.
Misschien weet iemand anders of ik dat knopje verder kan draaien of eraf kan halen.
Bedankt

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

Ik vrees dat je een lekke koppakking hebt. Als volgt ontluchten moet in een keer voldoende zijn:

-alle ontl. schroeven open. dwz, die rechts tegen het schutbord aan en die inbus op het therm.huis.
-radiateur afvullen
-zodra het water uit de ontl. openingen begint te stromen: onmiddelijk doppen/schroeven erop en dichtdraaien
-motor draaien laten en als het water zakt: bijvullen.
-radiateur dop erop als het water niet meer zakt.
-motor warm laten lopen tot de fan aanslaat
-motor helemaal laten afkoelen en dan kijken of er nog iets bijgevuld moet worden.

Lukt dit niet heb je waarschijnlijk een lekke koppaking.

Job
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

max
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: WedApr14, 2004 7:28:26 PM

Post by max »

Mijn AX heeft geen ontluchtingsschroefje op het huis voor de thermostaat. Ik maak daarom altijd maar even het slangetje los om de lucht te laten ontsnappen. Dit is dus alleen nodig bij het verversen van de koelvloeistof. Als je die lucht er zo maar in krijgt ligt waarschijnlijk je KP eruit.

Mark

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

precies. Dan gooit ie de uitlaatgassen deels in je watercircuit.
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

de foto met gele pijl is idd een ventiel en die rechts op de radiateur ook.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Joost wrote:de foto met gele pijl is idd een ventiel en die rechts op de radiateur ook.


Bij de carburateur versies wel ja...

Bij injectie modellen zit dat ventieltje echt links van de pijl.. net achter het motorblok, bijna tegen je wielscherm aan!


Trouwens, hoe kun je zien als er een lek is bij je koppakking? Intern in het blok bedoel ik dan?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Brutus wrote:
Joost wrote:de foto met gele pijl is idd een ventiel en die rechts op de radiateur ook.


Bij de carburateur versies wel ja...

Bij injectie modellen zit dat ventieltje echt links van de pijl.. net achter het motorblok, bijna tegen je wielscherm aan!


Trouwens, hoe kun je zien als er een lek is bij je koppakking? Intern in het blok bedoel ik dan?


klopt niet goed gekeken van mij,

compressie test per cilinder
of afpersen koelsysteem dmv water kijken of er wat verdwijnt
of gekleurde gas -->> bougie eruit en kijken of de kleur via bougie eruit komt (inpompen via koelsysteem)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

onluchten de makkelijk manier:

Fietsventieltje rects achter je motorblok eraf radiatordop open. Koelwater erin gieten totdat het uit dat dingetje komt lopen. Dan de motor starten met dat ventieltje en de radiatordop open en dan met draaiende motor net zolang bijvullen totdat het uit dat ventieltje komt lopen. dat kleine dopje er weer op draaien en dan je radiator helemaal afvullen. Radiatordop erop en klaar is kees.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

Kompressie kan heel goed zijn, ook met totaal gare koppakking. Gewoon de kop eraf en dan kun je meteen de watersporen wel zien zitten daar waar ze niet horen. Bovendien kun je gewoon de pakking beoordelen toch? Je kunt het wel zien als ie gaar is, scheuren, roestplekken, etc.

Job
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je je kop er toch af hebt kun je dan net zo goed meteen je pakking vervangen. Ik maar denken dat je graag wil weten of je pakking nog goed is niet of ie goed was.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Thamar
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SunAug15, 2004 2:42:02 PM
Location: Velp (Gld)

Post by Thamar »

Mijn koppakking is waarschijnlijk niet lek! Er komt ook geen witte rook uit de uitlaat.
Het enige wat ik wil weten is: hoe krijg je de lucht die bovenin de radiateur zit eruit?
Er zit dus een plastic rond schroefje/knopje rechts bovenop mijn radiateur (als je ervoor staat) maar krijg deze maar een kwartslag gedraaid.
Kan dat knopje eraf?

Thamar
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SunAug15, 2004 2:42:02 PM
Location: Velp (Gld)

Post by Thamar »

Ben er al achter dat knopje kan er inderdaad af en daarmee kan de lucht eruit!!!

Post Reply