Eerste DIY onderhoud/controles

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: SatOct18, 2014 9:53:20 AM
Location: Eindhoven

Eerste DIY onderhoud/controles

Post by PaulM »

Afgelopen september heb ik mijn eerste auto, een AX 1.1i First Impression uit 1995 gekocht. Een leuke kleine zilvergrijze 5-deurs, ideaal om met mijn drumstel naar repetities en optredens te komen.

Op het moment van kopen had de auto 85.000 km gelopen. Alles zo goed mogelijk geïnspecteerd. Afgezien van wat roestplekken cq. doorgerot op niet-cruciale plekken (achterbak, achterbumper bevestiging, rechter dorpel, achter de koplampen), zag het er onder de motorkap allemaal prima uit. Geen informatie over wanneer de distributieriem was vervangen, maar die zag er nog vrij nieuw uit (zwart, op spanning, geen sporen van scheuren of uitdroging). Accu in 2011 vervangen (ANWB sticker erop). Geen olie op het motorblok, oliepeil in orde etc. APK t/m oktober 2015.
Auto rijdt goed: geen speling in het stuur, koppeling grijpt nog zeer goed aan, geen rare geluiden. Alle proeven die o.a. hier op het forum zijn beschreven werden doorstaan. Het piept een beetje als ik over een drempel ga, maar de dempers doorstaan de dempertest (uit de FAQ). Banden zijn aan de oude kant (voor 2008, achter 2003) maar voldoende profiel en het rubber is niet droog.

Om de auto in te wijden had ik met vrienden besloten een weekend naar Oktoberfest in München te gaan. Vloeistofpeilen gecontroleerd, set sleutels/schroevendraaiers in de auto, ANWB Europa afgesloten en onderweg! Zonder problemen (nouja, de ruit van de achterdeur viel onderweg uit z'n kruk toen we het raam open deden) op en neer gehaald, en zelfs met 4 personen erin en 110-120 km/h op de teller reden we 1:18!
Inmiddels heb ik er zo'n 4500 km mee gereden, veel ritten van 25 km naar repetities en af en toe ritten van 80-120 km, gemiddeld verbruik van 1:18 ongeveer. Valt me niet tegen. Maar wellicht wordt het tijd voor wat controles en/of onderhoud. En de Werktuigbouwer in mij wil gaan sleutelen.

Aangezien ik nog studeer maar ik een auto moest kopen i.v.m. optredens/repetities, heb ik de auto gekocht met de intentie een goedkope auto te kopen waar ik een jaar lang goedkoop (maar veilig!) mee kan rijden. Het is mijn eerste auto, ik heb geen ervaring met sleutelen aan auto's maar ik ben wel handig.
Zolang de auto nog goed rijdt wil ik mijn budget voor onderhoud bewaren voor de tijd dat de APK er weer aan komt, dan verwacht ik het meeste onderhoud. Maar ik heb het idee dat er nu wel wat standaard/preventief onderhoud kan worden gepleegd. Er is geen onderhoudsboekje aanwezig, noch is de onderhoudsgeschiedenis bekend.

Ik heb mede dankzij de FAQ en HowTo hier en het Haynes boek, wat aandachtspunten opgeschreven voor mijn vrije dagen voor Kerst. Mijn vraag aan jullie: zijn deze dingen nodig/noodzakelijk, of zijn er punten waar ik beter eerst mijn aandacht op kan richten?

Motorolie (+filter) vervangen, €35
Oliepeil is in orde, auto lijkt geen olie te verbruiken. Olie is donker van kleur doch niet gitzwart. Onbekend wanneer die voor het laatst is vervangen. Wellicht niet noodzakelijk, maar het lijkt me geen overbodige luxe.

Bougies vervangen, €10-20 (?)
Ook onbekend wanneer deze vervangen zijn. Volgens Haynes moet het om de 20k gebeuren. Welke bougies moet ik hebben? (Meerder types bij Mister-Auto). Paar euro voor een bougiesleutel meegerekend.

Koelvloeistof, €5-10
Moet bijgevuld worden. Er zit nu blauwe in, wat ik heb gelezen is dat Franse auto's liever roze hebben. Leeg laten lopen en vervangen.

Overig
- Koplampen polijsten
- Wisserblad voor vervangen
- Rubbers insmeren met vaseline
- Achterruitverwarming repareren (zie mijn topic hierover)
- Op de lange termijn nieuw knipperlicht voor (barst in de kap, komt niet door de APK zo).


Dit is misschien niet de lijst zoals de echte liefhebbers hier het graag zien. Desalniettemin vind ik het tot nu toe een leuke wagen, en wil ik 'm in ieder geval motorisch in orde houden. Dus, zie ik iets over het hoofd? Dingen die ik beter eerst kan inspecteren voordat ik hieraan begin? Zaken die ik sowieso goed moet inspecteren?
Alvast bedankt voor de hulp en tips!
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by Jurjenz »

Hallo Paul,

Welkom! Ik denk dat dit een prima post is voor je eigen wie=wie topic :D

Je verhaal komt mij heel bekend voor. Drie jaar geleden kocht ik ook mijn eerste AX. Wat een heerlijke auto. In autominnend Nederland is de AX wat ondergewaardeerd, dus daarom is het altijd leuk en goed om nieuwe bezitters te verwelkomen. Voordeel van de AX is dat het een prima auto is om zelf aan te sleutelen en om onderhoud aan te plegen. Iedereen met twee handige handen en gereedschap kan het zelf doen, als je er tenminste in wil verdiepen en open staat voor het stellen van vragen. In de drie jaar dat ik nu AX rij heb ik op het forum al heel wat opgestoken. Begin dit jaar de stoute schoenen aangetrokken en een (sloop) GTI gekocht en helemaal opgeknapt. Dat had ik drie jaar terug nooit kunnen bedenken!

Wat ik vooral zou aanraden is om het forum lekker af te speuren naar how-to's maar ook vooral de wie=wie van mensen doorspitten. In deze topics staat veel waardevolle informatie.

Het gepland onderhoud wat je beschrijft is prima zelf te doen en je houdt de kosten ook zeer binnen de perken! Olie + filter zou ik zeker doen. Kan nooit kwaad! Bougies moet je nemen van het merk Bosch, NGK schijnen problemen te kunnen geven. Hoe ziet de koelvloeistof eruit? Als het een heldere blauwe kleur is dan hoef je deze nog niet te vervangen, ziet het er bruinig/smoezelig uit dan wordt het tijd voor een verversing. Let wel erop dat je het koelsysteem goed ontlucht. Ook hierover zijn how-to's te vinden.

In welke regio woon je? Altijd leuk om af te spreken met andere clubleden om bijvoorbeeld een keer sleutelen.

Trouwens, we love foto's!

O ja, je banden. Als ze uit 2003 zijn zou ik ze gaan vervangen. Profiel zegt weinig, op een gegeven moment verliest het rubber zijn elasticiteit door ouderdom en gaat het haarscheuren vertonen - niet goed voor de grip. Goede banden is één van het belangrijkste onderdelen van je auto.

Als je vragen hebt of onduidelijkheden hebt, altijd stellen!! :D
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by AlexanderB »

Franse auto's willen juist blauwe koelvloeistof, niet roze. Roze is voor VW en Toyota. Als het gewoon helder blauw is, lekker laten. :)

Verder zou ik wat geld opzij zetten voor als de roestplekjes niet door de APK blijken te komen. Vooral de dorpel is een mogelijk afkeurpunt als het gat te groot is..

Bougies, gewoon Bosch bougies dr in, zijn tegenwoordig wel een stuk beter qua levensduur, zeker de platinum bougies, dus om de 20k vervangen hoeft echt niet meer. :)
Elke 20k ff kijken of de electrode-afstand nog in orde is is wel een goed onderhoudspuntje. :)

Voor de rest, een keer olie + filter vervangen kan geen kwaad nee, maar er zijn zat AX'jes met een beetje zwartige olie, dat is op zich niet raar. Eens per jaar of elke 10.000 km is een goede richtlijn voor de olie + filter.

Vergeet ook niet de luchtfilter en brandstoffilter, die mogen af en toe ook wel eens. :) Brandstoffilter is op zich nog het minst kritisch, omdat we in NL ontzettend schone brandstof uit de pomp krijkgen, en de plastic brandstoftank van de AX ook niet kan gaan roesten. :)

En banden, tja, ik heb m'n eerste auto total loss gereden (mede) door slechte banden en remmen, dus die staan bij mij bovenaan de lijst met belangrijke zaken om op orde te houden. Zelf heb ik het liefst dus gewoon nieuwe (t/m 6 jaar oud max) banden van een fatsoenlijk merk, en bij <3 mm profiel gaan ze weg. :) Aan de andere kant, watvoor banden mensen rijden moeten ze zelf weten, zolang ze maar niet tegen mij aan knallen. ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: SatOct18, 2014 9:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by PaulM »

Dank voor de reacties!

Olie zal ik dan doen. Eens per jaar of om de 10.000 km stond ook in Haynes. Aangezien ik niet weet hoe oud deze olie is, leek het mij een goed idee om te vervangen. Naast dat het relatief goedkoop is, is het ook een makkelijke eerste stap in zelf het onderhoud doen.

Bougies ook maar doen voor de zekerheid dan? Deze zijn goed? Zelfde als de olie: gemakkelijk en leuk sleutelen.

Wat betreft luchtfilter en brandstoffilter, ik zie dat die ook de kop niet kosten (6 en 11 euro respectievelijk voor de Bosch varianten op Mister-Auto). Kan ik die van tevoren gemakkelijk even controleren of ze aan vervanging toe zijn?
AlexanderB wrote:Franse auto's willen juist blauwe koelvloeistof, niet roze. Roze is voor VW en Toyota. Als het gewoon helder blauw is, lekker laten. :)
Verkeerd gelezen/onthouden dus. De koelvloeistof moet wel bijgevuld worden. Het peil is nog niet onder het minimum voor zover ik kan zien, maar ik moet diep in de pijp kijken om de vloeistof te zien. Voor zover ik kon zien is het in ieder geval nog blauw, misschien niet zo helder meer - moeilijk te zien. Als ik een nieuwe fles blauwe koelvloeistof koop kan ik die zonder problemen bijvullen?


V.w.b. de roest, toen ik voor de auto ben gaan kijken was een vriend mee die zelf 5 oude Citroëns rijdt (Traction Avans, Ami, GSA en 2x BX). Tijdens de proefrit zijn we naar de garage gereden waar hij zijn BX'en in onderhoud heeft. Het gat in de dorpel is klein (+/- 5 cm breed), volgens de garagist komt dat prima door de APK omdat de onderkant van de dorpel nog geen tekenen van roest vertoont dus stabiliteit niet in gevaar komt.

Banden is ook nog wel een goed punt. Ze zijn nu door de APK gekomen, al twijfel ik of die APK helemaal netjes is verlopen. Voor liggen in ieder geval 2 verschillende merken erop, naar mijn weten mag dat niet. De banden van voor naar achter leggen zou dus niet mogen, wat betekent dat ik in één keer alle 4 de banden zou moeten vervangen. In eerste instantie heb ik getwijfeld om een set winterbanden te kopen, maar dat viel me toch tegen wat dat kost - zeker als de zomerbanden ook vervangen moeten worden.
Edit: zie nu dat in de APK eisen staat dat per as de bandenmaat gelijk moet zijn, niet specifiek het merk/type (APK eisen banden). Dan zou ik alleen voor andere hoeven, binnenkort eens naar kijken!

De remmen doen het nog erg goed!

@Jurjenz
Ik zal inderdaad ook eens een wie=wie schrijven. En die van andere doorspitten op nuttige info. Ik kwam al bij een aantal van die topics uit via de zoekfunctie.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by Fruit »

Kwa banden dacht ik dat er op de aangedreven as, dus van voor. De zelfde banden moest en van achter maakte het niet als ze maar niet te oud en versleten waren.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by AlexanderB »

Het merk banden maakt voor de APK niet uit, zolang ze maar van hetzelfde soort (vrijwel alles wat te koop is is 'radiaal' tegenwoordig, ipv 'axiaal') en dezelfde maat-aanduiding (bijvoorbeeld 155/70r13 in geval van de meeste AX'en)

Luchtfilter kan je ff dr uit trekken, is wel verstandig, kan je meteen zien of je het type met of zonder vastgelijmde bovenste kap hebt. (Dat is ff belangrijk voor je die bestelt.) Als ie behoorlijk bruin/zwart/stoffig is, dan is ie aan vervanging toe. Hij hoort een beetje beige-achtige kartonkleur te zijn. :) Brandstoffilter valt meestal niet zo veel aan te zien, tenzij ie echt vol met prut zit, in dat laatste geval zeker vervangen. :)

Die bougies zijn prima volgens mij.

Oke, als 't een klein roestgaatje is, en er verder geen grote roestplekken zijn kan 't nog wel ff. Ik zou wel adviseren om het gaatje (en de andere roestplekken) te conserveren met een chemische roestomvormer (Noverox of ..nja, zijn zoveel merken van 't spul)

Andere onderhoudspuntjes die misschien leuk zijn om een keer te doen:
- remvloeistof laten 'flushen', die moet eigenlijk elke paar jaar vervangen worden om corrosie binnen het remsysteem, en te snel "fadende" remmen te voorkomen.
- de versnellingsbakolie een keer vervangen
- het schakelmechanisme smeren (ik moet de mijne nogsteeds doen)
- bovenop de versnellingsbak zit een spietje dat eenvoudig te vervangen is en het schakelgevoel flink verbeterd. Ideetje om die wellicht ook gelijk te doen.
en zo zijn dr nog wel wat dingetjes die je kan doen om je AX eenvoudig beter te maken. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: SatOct18, 2014 9:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by PaulM »

De banden voor en achter hebben in ieder geval wel allemaal dezelfde maat. Ik zal eens kijken om de banden van voor naar achteren te laten leggen en dan voor nieuwe erop. Eens voorzichtig gaan rondkijken voor een set betaalbare banden (Tips? Omgeving Eindhoven of Boxmeer. 165/55 R13 ligt er nu op).

Luchtfilter: ga ik kijken en indien nodig vervangen.
Bougies: bedankt!

Roest: Goed idee, ga dat Noverox eens opzoeken en wellicht de belangrijkste plekken vervangen.

Die andere onderhoudspuntjes zijn ook interessant. Met name de remvloeistof flushen lijkt me niet overbodig.
Versnellingsbakolie: is die te controleren?
Schakelmechanisme: misschien ook niet overbodig, al schakelt-ie nog heerlijk
Versnellingsbak-spie: in welk opzicht verbetert het schakelgevoel hierdoor? Als de pook in de 3e of 4e versnelling staat kan ik 'm best een beetje op en neer bewegen (zijwaarts, niet in de schakelrichting). De pook kan ik zonder moeite doortikken naar een andere versnelling; toegegeven, niet zo soepel als de 8-jaar oude auto van mijn ouders, maar tot nu toe is iedereen die in mijn auto heeft gereden verbaasd over hoe soepel die schakelt.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by AlexanderB »

PaulM wrote:De banden voor en achter hebben in ieder geval wel allemaal dezelfde maat. Ik zal eens kijken om de banden van voor naar achteren te laten leggen en dan voor nieuwe erop. Eens voorzichtig gaan rondkijken voor een set betaalbare banden (Tips? Omgeving Eindhoven of Boxmeer. 165/55 R13 ligt er nu op).
165/65r13 kan ook ja, die had m'n diesel ook toen ik 'm kocht. :) Nieuwe banden koop ik zelf bij autobandenmarkt.nl of popgom,nl of.. en dan gewoon bij de lokale bandentoko laten monteren. (Hier in Delft zit dr een die het voor €7.50 per band doet, inclusief ventieltje en balanceren enzo, de meeste bandenboeren zijn wat duurder, in de orde-grotte €25/band)

PaulM wrote:Versnellingsbakolie: is die te controleren?
Niet echt, en Citroën zegt blijkbaar ook dat de originele olie "for life" genoeg zou moeten zijn, maar elke 100k/10 jaar nieuwe olie dr in, of als het een keer los moet voor een aandrijfas vervangen is ook prima. :)
PaulM wrote:Schakelmechanisme: misschien ook niet overbodig, al schakelt-ie nog heerlijk
Dan hoeft ie iig niet gesmeerd te worden. :)
PaulM wrote:Versnellingsbak-spie: in welk opzicht verbetert het schakelgevoel hierdoor? Als de pook in de 3e of 4e versnelling staat kan ik 'm best een beetje op en neer bewegen (zijwaarts, niet in de schakelrichting).
Dat is precies wat het spietje (grotendeels) oplost. :)
Last edited by AlexanderB on WedDec03, 2014 4:34:38 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: SatOct18, 2014 9:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by PaulM »

Kijk, dat is snel en gemakkelijk. Ik hoop niet dat ik snel zo diep in de auto moet, maar tegen die tijd zal ik de versnellingsbakolie gelijk vervangen.

Klein vergissing, volgens mij zijn de banden 155/55 R13 (zag net elders dat 165 de maximale bandenmaat is, en de huidige hebben meer dan genoeg ruimte).

Schakelmechanisme: dat scheelt!
Spie zal ik eens naar kijken, misschien nog wel de moeite waard dan.


Ik wilde net trouwens eens wat info opzoeken op Service.Citroën.com, ik heb hier op het forum gisteren ergens de inloggegevens gezien maar ik kan ze nergens meer vinden. Enig idee waar die staan?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by AlexanderB »

155/55 really? Dat is redelijk klein.. :)

Relatief eenvoudig ook, hij zit ergens onder de luchtfilter. Is ff tricky als je niet weet waar je naar zoekt, maar relatief eenvoudig te vervangen. :)

Euh, ja, ik heb daar gewoon m'n eigen account aangemaakt, maar als je de mijne wilt lenen zal ik je ff een PB sturen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: SatOct18, 2014 9:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by PaulM »

Misschien is het toch 165 dan. Dadelijk thuis eens nakijken..

Wat mijn lijst betreft, die komt redelijk overeen met dit boodschappenlijstje viel me net op.
In ieder geval: oliefilter, carterplug (+ringetje, toch?), olie, bougies. Eventueel nog spie, koelvloeistof en luchtfilter.

Spie denk ik bij een betere automaterialenwinkel halen? (Louis Verheggen hier in Eindhoven). Volgende week eens bij Verheggen binnenlopen. Als die niet significant duurder is dan Mister-Auto haal ik daar alles, belangrijk om de lokale winkel te steunen (bij goede service). Anders online, ga toch pas rond Kerst sleutelen.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by Wheelnut »

155 breed klinkt me wel bekend in de oren. Volgens mij hadden de allerbasicste versies zelfs 145.
Ik kan op de fotootjes in mijn wie=wie nog net zien dat mijn winterbanden 155/70 waren...

@alexanderb
En naar mijn weten bestaan "axiaalbanden" niet. Ik denk dat je "diagonaalbanden" bedoeld.
Heeft te maken met hoe de canvaslagen in het rubber geweven zijn. Diagonaalbanden is iets heel ouds. Die kom je nieuw niet meer tegen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by AlexanderB »

Spie gewoon halen bij de dealer. :) Kost maar iets van 70 cent ofzo ook. :)

Euh, dat ja. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by Jurjenz »

AlexanderB wrote:Spie gewoon halen bij de dealer. :) Kost maar iets van 70 cent ofzo ook. :)
Mijn dealer vond het zo mooi dat ik hier naar vroeg dat ik het gratis meekreeg, haha. De spie zelf vervangen vond ik een behoorlijk vloek karwei, maar in essentie is het een simpel klusje :)
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... &start=520
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by Jurjenz »

Ik heb eventueel nog een nieuwe set banden liggen 185/70 R13. Past nét :) (productiedatum 2014, Uniroyal rainexpert) :) Ik heb ze uiteindelijk niet gemonteerd omdat ik het niet mooi vond staan en ze raakten nét niet de achterste skirtset. Bij rechte wielkasten achter zou je iets meer ruimte moeten hebben. Mogen voor een heel zacht prijsje weg..
Image
Image

PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: SatOct18, 2014 9:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by PaulM »

Jurjenz wrote:
AlexanderB wrote:Spie gewoon halen bij de dealer. :) Kost maar iets van 70 cent ofzo ook. :)
Mijn dealer vond het zo mooi dat ik hier naar vroeg dat ik het gratis meekreeg, haha. De spie zelf vervangen vond ik een behoorlijk vloek karwei, maar in essentie is het een simpel klusje :)
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... &start=520
Had dit gezien ja, bedankt voor de uitgebreide uitleg met foto's. Scheelt mij een hoop gevloek denk ik :D

Gisteren nog even de banden gechecked, ik heb 155/70 R13. Behoorlijk klein dus. Passen die 185/70 ook op mijn velg? Zo ja, dan lijkt me dat een goede investering! Geen foto waarop de velg beter te zien is, maar jullie herkennen ze waarschijnlijk wel.

Image
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by Wheelnut »

Da's 3 cm breder. Hm. Ik weet het niet zeker of dat in de breedte past.
Banden van 185/70 hebben wel een hogere wang dan 155/70. Dat betekent een grotere omtrek, en een grotere tellerafwijking.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by Jurjenz »

Bij mij paste het net. Geen problemen met sturen, al was het monteren van de achtervelgen wel lastig omdat de omvang van de band in de weg zat. Opkrikken aan de as loste het probleem op..

Als je interesse hebt, laat maar weten!
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by AlexanderB »

Ik zou het niet aanbevelen, ik zou bij 155/70R13 of 165/65R13 blijven :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by CitroCin »

Of 185 past hangt van de ET van je velg af. Zelf heb ik 165/60/14 onder mn auto (rechte wielkasten) en houd zeeeeeeeer weinig ruimte over. Heb al aan mn wielkasten moeten trekken om het aanlopen te verhelpen. Niks mis met je bandenmaat. Zou het lekker zo laten.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Post Reply