En nu we toch bezig zijn, een versnellingsbak van een saxo/106 TU 1.1.,is die sterk genoeg voor wat meer vermogen? en kort genoeg?

Moderators: denny, vtspower, webmasters
AX-encyclopedie @workAlexanderB wrote:er zijn effectief een stuk of 4 verschillende TU vliegwielen:
- 1.0, 1.1, 1.4, zonder DIS (en zonder tanden-ring), 180mm koppeling
- idem +1.6 8v, met DIS (en tanden-ring), 180mm koppeling, zelfde plaat maar iets zwaarder door inbegrip van de ring.
- 1.6 16v, 200mm koppeling. Wel wat zwaarder, maar wel een koppeling die meer NM kan overbrengen, er zijn hiervan dan ook weer afgedraaide/verlichtte vliegwielen te krijgen.
- 1.4 / 1.5 diesel, het allerzwaarste vliegwiel, ook met een 180mm koppeling, maar de drukgroep is ander (om ruimte te maken voor de extra klompen gietijzer op de rand van de koppelingsplaat)
- een paar 1.0 modellen uit de hele vroege type 1 zijn met een 160(?)mm koppeling geleverd, hier weet ik eigenlijk niks van, en volgens mij zijn die tegen deze tijd wel uitgestorven..
Anyway, afhankelijk van wat je wilt (DIS/niet DIS) of eventueel een 200mm koppeling, zelf kiezen..
Bovenstaande klopt niet, een 1.6 8v en een 1.6 16v gebruiken hetzelfde formaat vliegwiel, 200mm. Ook qua gewicht lijken ze voor mij hetzelfde. Er zit wel verschil in boutgaten voor de drukgroep als de auto van na 2000 is.AlexanderB wrote:er zijn effectief een stuk of 4 verschillende TU vliegwielen:
- 1.0, 1.1, 1.4, zonder DIS (en zonder tanden-ring), 180mm koppeling
- idem +1.6 8v, met DIS (en tanden-ring), 180mm koppeling, zelfde plaat maar iets zwaarder door inbegrip van de ring.
- 1.6 16v, 200mm koppeling. Wel wat zwaarder, maar wel een koppeling die meer NM kan overbrengen, er zijn hiervan dan ook weer afgedraaide/verlichtte vliegwielen te krijgen.
- 1.4 / 1.5 diesel, het allerzwaarste vliegwiel, ook met een 180mm koppeling, maar de drukgroep is ander (om ruimte te maken voor de extra klompen gietijzer op de rand van de koppelingsplaat)
- een paar 1.0 modellen uit de hele vroege type 1 zijn met een 160(?)mm koppeling geleverd, hier weet ik eigenlijk niks van, en volgens mij zijn die tegen deze tijd wel uitgestorven..
Anyway, afhankelijk van wat je wilt (DIS/niet DIS) of eventueel een 200mm koppeling, zelf kiezen..
een originele of een OMP of iets dergelijks?citrofenwick wrote:Ik zou het niet doen tenzij je een versterkte drukgroep neemt. Doe maar met een 1.6-vliegwiel!
Mijn 180mm koppeling voldeed maar net bij opwarmen slicks.
dus een origineel vliegwiel van een K2A blok zal wel voldoen danq01z wrote:vliegwiel met DIS ring wil je dan alleen niet, vanwege het gewicht! en het vaak ontbreken van het 'timing-streepje' waardoor je ontsteking weer lastiger te timen is...