Verschil vliegwiel TU

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Verschil vliegwiel TU

Post by Netheo »

Nu ik ga beginnen aan men motoropbouw 1.6 NFZ onderblok met AX sport cilinderkop vraag ik me af: Welk vliegwiel gebruik ik het beste? of is er geen verschil tussen de vliegwielen bij TU's?

En nu we toch bezig zijn, een versnellingsbak van een saxo/106 TU 1.1.,is die sterk genoeg voor wat meer vermogen? en kort genoeg? :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by kick-it »

Je kan ze wegen om te zien of er verschil is.
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by JBo »

Zie ook dat er verschillende types valeo zijn, allicht dat dat ook met verschillende type vliegwiel te maken heeft?

http://www.mister-auto.nl/fl/koppeling- ... _g479.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by AlexanderB »

er zijn effectief een stuk of 4 verschillende TU vliegwielen:
- 1.0, 1.1, 1.4, zonder DIS (en zonder tanden-ring), 180mm koppeling
- idem +1.6 8v, met DIS (en tanden-ring), 180mm koppeling, zelfde plaat maar iets zwaarder door inbegrip van de ring.
- 1.6 16v, 200mm koppeling. Wel wat zwaarder, maar wel een koppeling die meer NM kan overbrengen, er zijn hiervan dan ook weer afgedraaide/verlichtte vliegwielen te krijgen.
- 1.4 / 1.5 diesel, het allerzwaarste vliegwiel, ook met een 180mm koppeling, maar de drukgroep is ander (om ruimte te maken voor de extra klompen gietijzer op de rand van de koppelingsplaat)
- een paar 1.0 modellen uit de hele vroege type 1 zijn met een 160(?)mm koppeling geleverd, hier weet ik eigenlijk niks van, en volgens mij zijn die tegen deze tijd wel uitgestorven..

Anyway, afhankelijk van wat je wilt (DIS/niet DIS) of eventueel een 200mm koppeling, zelf kiezen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by Netheo »

AlexanderB wrote:er zijn effectief een stuk of 4 verschillende TU vliegwielen:
- 1.0, 1.1, 1.4, zonder DIS (en zonder tanden-ring), 180mm koppeling
- idem +1.6 8v, met DIS (en tanden-ring), 180mm koppeling, zelfde plaat maar iets zwaarder door inbegrip van de ring.
- 1.6 16v, 200mm koppeling. Wel wat zwaarder, maar wel een koppeling die meer NM kan overbrengen, er zijn hiervan dan ook weer afgedraaide/verlichtte vliegwielen te krijgen.
- 1.4 / 1.5 diesel, het allerzwaarste vliegwiel, ook met een 180mm koppeling, maar de drukgroep is ander (om ruimte te maken voor de extra klompen gietijzer op de rand van de koppelingsplaat)
- een paar 1.0 modellen uit de hele vroege type 1 zijn met een 160(?)mm koppeling geleverd, hier weet ik eigenlijk niks van, en volgens mij zijn die tegen deze tijd wel uitgestorven..

Anyway, afhankelijk van wat je wilt (DIS/niet DIS) of eventueel een 200mm koppeling, zelf kiezen.. :)
AX-encyclopedie @work :lol:
THX
dus als ik het goed begrijp, als ik werk met een originele ontsteking van een ax sport dan heb ik voldoende aan een 180 mm variant zonder getande ring.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by AlexanderB »

Haha, eigenlijk moet ik dr ook nog bij melden dat dr ergens op een 205(?) forum ook nog een hele tabel is waar ze de vliegwielen en drukgroepen enzo gewogen hebben, die weet ik niet uit m'n hoofd..

Yep, dat zou ook zo'n beetje de lichtste standaardversie moeten zijn, alleen ik weet eigenlijk niet uit m'n hoofd of ze het vliegwiel van de ax sport lichter gemaakt hebben dan de 1.1, maar de koppelingsset (180mm) past er sowieso op. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by Bas_S »

AlexanderB wrote:er zijn effectief een stuk of 4 verschillende TU vliegwielen:
- 1.0, 1.1, 1.4, zonder DIS (en zonder tanden-ring), 180mm koppeling
- idem +1.6 8v, met DIS (en tanden-ring), 180mm koppeling, zelfde plaat maar iets zwaarder door inbegrip van de ring.
- 1.6 16v, 200mm koppeling. Wel wat zwaarder, maar wel een koppeling die meer NM kan overbrengen, er zijn hiervan dan ook weer afgedraaide/verlichtte vliegwielen te krijgen.
- 1.4 / 1.5 diesel, het allerzwaarste vliegwiel, ook met een 180mm koppeling, maar de drukgroep is ander (om ruimte te maken voor de extra klompen gietijzer op de rand van de koppelingsplaat)
- een paar 1.0 modellen uit de hele vroege type 1 zijn met een 160(?)mm koppeling geleverd, hier weet ik eigenlijk niks van, en volgens mij zijn die tegen deze tijd wel uitgestorven..

Anyway, afhankelijk van wat je wilt (DIS/niet DIS) of eventueel een 200mm koppeling, zelf kiezen.. :)
Bovenstaande klopt niet, een 1.6 8v en een 1.6 16v gebruiken hetzelfde formaat vliegwiel, 200mm. Ook qua gewicht lijken ze voor mij hetzelfde. Er zit wel verschil in boutgaten voor de drukgroep als de auto van na 2000 is.

Of een 1.6 icm. een sportkop goed gaat op zo'n 180mm koppeling durf ik niet te zeggen.... ik heb dit zelf niet geprobeerd.
Altijd meer PK's dan jou!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by citrofenwick »

Ik zou het niet doen tenzij je een versterkte drukgroep neemt. Doe maar met een 1.6-vliegwiel!
Mijn 180mm koppeling voldeed maar net bij opwarmen slicks.
AX-kopen is verslavend.

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by Netheo »

citrofenwick wrote:Ik zou het niet doen tenzij je een versterkte drukgroep neemt. Doe maar met een 1.6-vliegwiel!
Mijn 180mm koppeling voldeed maar net bij opwarmen slicks.
een originele of een OMP of iets dergelijks?

en past een 200 mm koppeling in een 1.1 versnellingsbak?
Last edited by Netheo on TueMar04, 2014 6:51:08 AM, edited 1 time in total.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by Bas_S »

Geen probleem, of je moet een hele vroege hebben.
Altijd meer PK's dan jou!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by Joost »

let wel op de dat er verschil zit in vliegwielen wel of niet geschikt voor DIS ontsteking.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by Netheo »

dus als ik het goed begrijp neem ik ofwel een 200 mm vliegwiel met originele drukgroep en semi race koppelingsplaat of ik neem een 180 mm vliegwiel met versterkte drukgroep en semi race koppelingsplaat, al dan niet met disontsteking, ook al maakt dat niet veel uit vermits ik op de originele sport ontsteking ga rijden.

ik veronderstel dat zo'n complete koppelingsset (drukgroep en koppeling) wel zal voldoen aan wat meer geweld?
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by q01z »

vliegwiel met DIS ring wil je dan alleen niet, vanwege het gewicht! en het vaak ontbreken van het 'timing-streepje' waardoor je ontsteking weer lastiger te timen is...
Image

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Verschil vliegwiel TU

Post by Netheo »

q01z wrote:vliegwiel met DIS ring wil je dan alleen niet, vanwege het gewicht! en het vaak ontbreken van het 'timing-streepje' waardoor je ontsteking weer lastiger te timen is...
dus een origineel vliegwiel van een K2A blok zal wel voldoen dan 8)
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Post Reply