Goedemorgen,
Ben bezig met nieuwe koppaking te monteren in mijn AX gti.
wie kan me helpen met de aanhaal momenten van de kopbouten?
En wie heeft de waardes mbt kleppenstellen? wil ik ook maar direct even stellen.
Greot en dank in vooraf
Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen
Last edited by Talsma on WedOct30, 2013 10:56:07 AM, edited 1 time in total.
Citroën AX GTi (Tracktool, under construction
BMW Z3 Coupe 2.8 (Fun car, work in progress, clubsport car)
BMW 330d Touring (Daily)
Mazda MX-5 NA 1.6 (project, clubsport, semi trackday car)
TVR Chimaera 4.0 (turn key, finished car)
Maserati Ghibli 2.8 biturbo (Beauty!! unfortunately for sale)
Alfa Romeo Bertone 2000 GTV (72, Full restauration)
Jaguar XJ12 LWB Series 2 (74, needs some attention)
BMW Z3 Coupe 2.8 (Fun car, work in progress, clubsport car)
BMW 330d Touring (Daily)
Mazda MX-5 NA 1.6 (project, clubsport, semi trackday car)
TVR Chimaera 4.0 (turn key, finished car)
Maserati Ghibli 2.8 biturbo (Beauty!! unfortunately for sale)
Alfa Romeo Bertone 2000 GTV (72, Full restauration)
Jaguar XJ12 LWB Series 2 (74, needs some attention)
Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten)
Voor een aluminiumblok zet je de bouten op 20nm daarna 240 graden draaien. Kleppen voor de inlaat op 0,20mm en de uitlaat op 0,40mm.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten)
GTI is gietijzer.
Oftewel: als je een gietijzeren onderblok hebt:
phase 1 : kopbout aanhalen op 20Nm
phase 2 : doortrekken op 120°
phase 3 : doortrekken op 120°
Volgorde is ook belangrijk, heb ik even niet voorhanden. En gebruik nieuwe bouten!
Oftewel: als je een gietijzeren onderblok hebt:
phase 1 : kopbout aanhalen op 20Nm
phase 2 : doortrekken op 120°
phase 3 : doortrekken op 120°
Volgorde is ook belangrijk, heb ik even niet voorhanden. En gebruik nieuwe bouten!
Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten)
Ik heb nieuwe bouten idd.
welke Phase heb ik? de auto is van 93.
welke Phase heb ik? de auto is van 93.
Citroën AX GTi (Tracktool, under construction
BMW Z3 Coupe 2.8 (Fun car, work in progress, clubsport car)
BMW 330d Touring (Daily)
Mazda MX-5 NA 1.6 (project, clubsport, semi trackday car)
TVR Chimaera 4.0 (turn key, finished car)
Maserati Ghibli 2.8 biturbo (Beauty!! unfortunately for sale)
Alfa Romeo Bertone 2000 GTV (72, Full restauration)
Jaguar XJ12 LWB Series 2 (74, needs some attention)
BMW Z3 Coupe 2.8 (Fun car, work in progress, clubsport car)
BMW 330d Touring (Daily)
Mazda MX-5 NA 1.6 (project, clubsport, semi trackday car)
TVR Chimaera 4.0 (turn key, finished car)
Maserati Ghibli 2.8 biturbo (Beauty!! unfortunately for sale)
Alfa Romeo Bertone 2000 GTV (72, Full restauration)
Jaguar XJ12 LWB Series 2 (74, needs some attention)
Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen
je hebt een phase 2, maar dat is niet wat Gigawebs (jelle) bedoeld
er zijn 3 fases van het aandraaien;
eerst allemaal op 20Nm voorspanning, dan allemaal 120gr en dan nogmaals allemaal 120gr
de volgorde die ik altijd aanhou is;
8-3-1-6-9
7-4-2-5-10
van binnenuit kruislings naar buiten
het gebruik van nieuwe bouten is gezien de prijs ervan zeker aan te raden, al heb ik persoonlijk maar 1x een gebroken bout gehad (met uitdraaien), het risico wil je niet lopen
er zijn 3 fases van het aandraaien;
eerst allemaal op 20Nm voorspanning, dan allemaal 120gr en dan nogmaals allemaal 120gr
de volgorde die ik altijd aanhou is;
8-3-1-6-9
7-4-2-5-10
van binnenuit kruislings naar buiten
het gebruik van nieuwe bouten is gezien de prijs ervan zeker aan te raden, al heb ik persoonlijk maar 1x een gebroken bout gehad (met uitdraaien), het risico wil je niet lopen

-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen
Het zal waarschijnlijk wel goed gaan maar is niet de volgorde zoals staat gedocumenteerd!q01z wrote:de volgorde die ik altijd aanhou is;
8-3-1-6-9
7-4-2-5-10
van binnenuit kruislings naar buiten
Dit is de volgorde zoals overal beschreven staat maar het makkelijkst om te onthouden is om bij een van de middelste te beginnen en dan met een spiraalvorm naar buiten gaan. Als je niet voor je ziet wat ik met deze spiraal bedoel... zet dan de getallen zoals hierboven eens op papier en teken in de juiste volgorde van 1 t/m 10 een lijn.Kluwer; Vraagbaak; Citroën AX; Benzinemodellen 1986-1988; Eerste druk; Pagina 11 wrote:Figuur 2.6: Aanhaalvolgorde van de cilinderkopboutenCode: Select all
9 - 5 - 1 - 4 - 8 10 - 6 - 2 - 3 - 7
Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen
hahaha,
natuurlijk bedoelde hij dat. even te snel gelezen.
Die koppakking gaat helemaal goed komen.
Kan misschien iemand me nog verder helpen met de waardes voor het kleppenstellen?
Thanks!
natuurlijk bedoelde hij dat. even te snel gelezen.
Die koppakking gaat helemaal goed komen.
Kan misschien iemand me nog verder helpen met de waardes voor het kleppenstellen?
Thanks!
Citroën AX GTi (Tracktool, under construction
BMW Z3 Coupe 2.8 (Fun car, work in progress, clubsport car)
BMW 330d Touring (Daily)
Mazda MX-5 NA 1.6 (project, clubsport, semi trackday car)
TVR Chimaera 4.0 (turn key, finished car)
Maserati Ghibli 2.8 biturbo (Beauty!! unfortunately for sale)
Alfa Romeo Bertone 2000 GTV (72, Full restauration)
Jaguar XJ12 LWB Series 2 (74, needs some attention)
BMW Z3 Coupe 2.8 (Fun car, work in progress, clubsport car)
BMW 330d Touring (Daily)
Mazda MX-5 NA 1.6 (project, clubsport, semi trackday car)
TVR Chimaera 4.0 (turn key, finished car)
Maserati Ghibli 2.8 biturbo (Beauty!! unfortunately for sale)
Alfa Romeo Bertone 2000 GTV (72, Full restauration)
Jaguar XJ12 LWB Series 2 (74, needs some attention)
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen
Inlaatkleppen moeten bij koude motor op 0.20 mm gesteld worden, uitlaatkleppen op 0.40mm
instellen als:
Cylinder 1 uitlaat volledig openstaat: nr 3 inlaat, nr 4 uitlaat
Cylinder 3 uitlaat volledig openstaat: nr 4 inlaat, nr 2 uitlaat
Cylinder 4 uitlaat volledig openstaat: nr 2 inlaat, nr 1 uitlaat
Cylinder 2 uitlaat volledig openstaat: nr 1 inlaat, nr 3 uitlaat.
(1 is degene die het dichtst bij de koppeling zit, 4 degene bij de distributieriem.)
Om het blok te draaien gebruik ik trouwens de luie methode, auto in z'n 5 zetten en gewoon de auto een stukje naar voren rollen tot de volgende instelpositie bereikt is..
instellen als:
Cylinder 1 uitlaat volledig openstaat: nr 3 inlaat, nr 4 uitlaat
Cylinder 3 uitlaat volledig openstaat: nr 4 inlaat, nr 2 uitlaat
Cylinder 4 uitlaat volledig openstaat: nr 2 inlaat, nr 1 uitlaat
Cylinder 2 uitlaat volledig openstaat: nr 1 inlaat, nr 3 uitlaat.
(1 is degene die het dichtst bij de koppeling zit, 4 degene bij de distributieriem.)
Om het blok te draaien gebruik ik trouwens de luie methode, auto in z'n 5 zetten en gewoon de auto een stukje naar voren rollen tot de volgende instelpositie bereikt is..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen
dat is een luie methode idd Alexander, echter niet handig als je in een garage staat 
even de bougies eruit draaien zodat je niet door de compressieslag heen hoeft te hengsten helpt ook..
en dan de krukaspoulie draaien (sleutel 21 of 22)
@Mba; daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in! en die spiraalwerking had ik eigenlijk nog niet bedacht
ik moet ook eerlijk bekennen dat ik na de +10 koppakkingen (denk wel 15) en tig keer kleppen stellen nog steeds mijn ondertussen helemaal versleten Haynes op de voorruit leg

even de bougies eruit draaien zodat je niet door de compressieslag heen hoeft te hengsten helpt ook..
en dan de krukaspoulie draaien (sleutel 21 of 22)
@Mba; daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in! en die spiraalwerking had ik eigenlijk nog niet bedacht

ik moet ook eerlijk bekennen dat ik na de +10 koppakkingen (denk wel 15) en tig keer kleppen stellen nog steeds mijn ondertussen helemaal versleten Haynes op de voorruit leg

