andere ecu aansluiten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

andere ecu aansluiten

Post by mauricewoud »

ik kon van de sloop zo een andere ecu meenemen. Ik had ehm uit een ax GT 1.1 gehaald. Ik dacht das altijd handig zulk soort onderdelen reserve te hebben. Nou wou ik ehm testen en koppelde mijn eigen computer af en sluit de andere aan. Hij liep ff toen hoorde ik 2 x een hard tikkend geluid en de motor sloeg af. Ik als de donder alles weer gedaan zoals het was en de motor weer starten. Gelukkig startte die weer. Wat kan er zijn gebeurd of wat heb ik verkeerd gedaan? Ik mag hier neem ik aan wel uit opmaken dak de verkeerde ecu er aan heb gehangen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Een tweetal dingen.

Een ax 1.1 GT bestaat niet misschien dat je een volcane te pakken had.

Check even of je rijcomputers wel allebei van bosch zijn of allebei van marinelli.

De computer van een 1.1 en van een 1.4 van bosch zijn uitwisselbaar in theorie maar dan moet je eigenlijk ook het injectiehuis verwissellen ecu en injectiehuis zijn namelijk een set zeg maar.

marinelli is alleen in de 1.1 gebruikt (heel eventjes daarna is citroen weer terug gegaan naar bosch)

Dat afslaan en gek doen van je motor dat zal je rijcomputer zijn die niet echt weet wat er gebeurt en die zn tabellen overnieuw aan het inlezen is. Bij afslaan gewoon overnieuw starten overal van af blijven en hem lekker zn gang laten gaan.

Maar zoals ik al zei alleen rijcomputer omwissellen is niet zo goed idee.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

beide computers zijn van bosch en ze zijn zeker beide 1.1. Het staat namelijk altijd ergens op een stekker die het injectiehuis ingaat. Ik dacht dat het een GT was omdat er van die mooie zwarte stoelen met rode streepjes inzaten. Ik heb het nog even geprobeerd de computer te verwisselen en nu ging het wel goed en heb er een stukje mee gereden. Hij draaide en sloeg niet meer af.
De rede dat ik het even probeerde om te wisselen is dat m`n auto soms niet lekker loopt en het motorstoringslampje brand. Het toerental is dan heel onregelmatig en hij slaat snel af. Het is net of ie te weinig toeren draait. Het rare is dat dit gebeurd wanneer de motor warm is. Als ik ehm koud start draait ie normaal. Wanneer ik de 2 vacuum slangetjes rechts van het luchtfilterhuis weghaal is het probleem weg. De toeren gaan iets omhoog en hij draait stationair heel regelmatig. Wanneer ik euro 98 tank wordt het probleem ook minder. Om terug te komen met dit verhaal op de ecu dacht ik dat de ecu misschien niet meer goed was en door er een andere aan te hangen het op kon lossen. Het bleef hetzelfde en het is dus niet de ecu. Ik heb de computer ook een keer zelf uitgelezen en hij gaf geen foutcodes dus waarom het storingslampje brand weet ik ook niet.

Weet jij Sander misschien wat er verder kan zijn? Ik ga nu zelf richting de lambda-sonde denken dat ie misschien verkeerde waardes doorgeeft. Misschien ros ik er wel even 1 van de sloop af. Ik heb de computer trouwens niet de tijd gegeven opnieuw in te lezen en ben er gelijk mee weggereden. Wat heeft het voor nut de auto eerst alles in te laten lezen?

groeten maurice

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Ik heb wel een vermoeden wat het probleem is:
namelijk met het ontstekingstijdstip. Dit wordt ook geregeld via de vacuumslangen en ik vermoed dat hier ook het probleem in zit (misschien een klein gaatje, of poreus) Als je onsteking niet goed werkt kan de motor klopverschijnselen krijgen, waardoor je motorlampje aan kan gaan. Bij het tanken van euro98 zal dit verminderen of niet optreden, omdat dit een klopvastere benzine is.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik weet precies wat je probleem is. Ik heb het nog nooit meegemaakt maar er is maar 1 mogelijkheid. Dit is echt weer zo'n leuke puzzel.

Wat is er loos:
Die 2 vacuumslangetjes zorgen ervoor je motor met koud weer warme lucht bij het uitlaatspruitstuk vandaan zuigt. Zodoende bevriest de boel niet. Een koude motor draait toch al te rijk en vind die warme lucht niet zo erg. Een warme motor is echter niet gecharmeerd van een temperatuur van een graad of 60/70 en gaat dan idd beroerd lopen.

Oplossing:
Goedkoopie
De vacuumslangetjes loshalen en er weer op zetten als het heel erg hard gaat vriezen. Nee hij zuigt zo geen valse lucht aan dat kan alleen achter de gasklep en daar zit je nog ruim voor.
Ook goedkoopie maar minder goedkoopie dan hierboven:
Dat zwarte geval waar die 2 slangetjes uitsteken en waar je carterontluchting ook nog in uitkomt eventjes vervangen kost je ?5 op de sloop. Dan doet ie het weer.

Hoe werkt het:
Eigenlijk het ene slangetje komt bij je spruitstuk vandaan. Daar heerst het vacuum, dus niet in dat zwarte ding waar de slangetjes aan vast zitten. Daar daalt de luchtdruk pas als je volgas in zn 4 gaat of als je je luchtfilter dichtmetselt. Dat slangetje gaat dan via een bimetaal klepje door naar het volgende slangetje of staat dan gewoon in verbinding met de lucht. Het klepje zorgt ervoor dat het vacuum met hele koude lucht doorgegeven wordt naar de klep die staat tussen koude en warme lucht. Zodoende wordt met hele koude lucht de klep gesloten en komt er alleen warme lucht de motor in. (Volgt iemand dit nog????)

Naja dat bimetaaltje is bij jou denk ik kapot en zorgt ervoor dat je motor enkel nog warme lucht krijgt.

Pffffff en ik was al moe
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

ik snap het niet helemaal maar begrijp wel dat het metalen plaatje waar die 2 slangetjes op zitten in bepaalde omstandigheden de vacuum doorgeeft aan het slangetje wat naar de luchtinlaat gaat. Die werkt bij mij niet meer naar behoren en zodoende krijgt ie alleen maar warme lucht terwijl dat bij een warme motor juist niet zo hoort te zijn. Ik moet dat geval waar je luchtfilter en gasklephuis met een slangenklem zit vastgemaakt vervangen en dan zal die weer normaal lopen. of......ik moet die slangetjes gewoon loshalen zodat mijn motor lekker frisse lucht krijgt en met vorst even vastmaken zodat ie dan warme lucht krijgt. Als ik die slangen loshaal heeft dat dan invloed op mijn brandstofverbruik of maakt dat geen ruk uit.

groeten maurice

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je snapt het precies. Het maakt niets uit op het brandstofverbruik.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

zow ik heb dat ding maar vervangen en idd hij kostte 5 euro op de sloop. Alleen......het haalde niks uit toen ik ehm vervangen had. Hij bleef beroerd lopen en nu ook wanneer die koud was. Eerder ging het toerental automatisch omhoog na het starten. Als ie warm is, is het ook helemaal niks. De motor blijft nog maar net lopen met een schommelend toerental. Ik heb van ellende maar de gaskabel wat aangetrokken met dat klipje. Hij loopt beter maar het is nog steeds niet om van te juichen. Je zou zeggen dat ie te weinig brandstof krijgt maar de bougies zijn zwart wat wijst op een te rijk mengsel. Weet je wat er verder nog zou kunnen zijn? Gasklephuis kaduuk? lamda die verkeerde waardes geeft?

groeten maurice

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

En dit is het moment waarop je je ecu eventjes moet resetten denk ik. Dus accupool 10 min los (of de stekker van je ecu dat scheelt weer zenders instellen). Daarna weer vast maken. Motor starten en overal vanaf blijven totdat de fan begint te draaien. Ik denk dat je rijcomputer nog niet voldoende tijd heeft gehad om zn stationair een beetje netjes te krijgen.

Er is wel iets veranderd dat is iig een teken dat er wat fout zat.

Je lambdasensor gaat niet zomaar opeens een iets andere waarde geven. Hij kan wel kapot gaan maar dan doet ie ut helemaal niet meer. Dan gaat het motorstoringslampje branden.

Owja vergeet niet je gaskabel weer terug te zetten voor het inlezen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

dat lampje brand ook altijd tijdens het rijden maar ik heb ehm uitgelezen en hij geeft niks aan en heb dus het lampje eruit gerost haha. Ik ga ehm morgen resetten en dan zie ik het wel weer verder. Af en toe denk geef mij maar een carbateur das teminste meganisch en kun je zelf aan stellen. Nu moet je alles overlaten aan zon computer.

Groeten Maurice

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

probeer eens de kontaktpuntjes van de unit en de boom met een harde jordan tandenborstel (andere mag ook hoor) schoon te maken.
ik had hetzelfde bij het wisselen van units.

check ook even of je geen te hoge revision hebt van de unit,(elk type)
want er worden verschillende sensors gebruikt over verschillende jaren.
net zoals bij de bios van je computer, kun je niet zomaar van revision veranderen, het moet kloppen met je sensor types die dan ook enkel de juiste waardes geven.
met een 1.1i heb je alleen lol van een peugeot 106 rally unit van 1996 of 1997 >> voordeel : geen toeren begrensing, verder geheel identiek.
pin to pin compatible met de volcane unit, en identieke sensors.

met bosch units is het een beetje oppassen, en het voordeel van een nieuwe unit = 0

een geupdate eprom van de bosch levert maximaal 3pk op.(die je wel eens op ebay ziet)

voorbeeld :
de watertemperatuur sensor (die dure) rechts onder de ontsteking in de kop van een saxo 1.1i uit 1996 kan niet eens op een volcane 1.1i uit 1995.
de weerstandswaarde is compleet anders, en geeft 124c aan terwijl de motor nog koud is.
(identieke tu3 motor met zelfde unit, echter andere eprom en revision)
in deze verhouding moet je ook de andere sensoren zien en je nieuwe unit.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

@ Maurice
Injectie is zo verkeerd nog niet hoor. Met carb kan je ook rare fouten krijgen. Misschien had je niet dat lampje weg moeten halen maar een dieper moeten kijken wat er fout was. Als het lampje brand dan kan er iets mis zijn met de volgende onderdelen

Lambda sensor
Gasklepositiesensor
Koelwatertemperatuursensor
Toerentalsensor
Er was er nog eentje maar die ben ik vergeten

Tijd dus om je universeelmeter uit de kast te trekken.

@ Eric
Nou begin je weer met een 106 rally ecu van 97. Naar mijn weten hebben die dingen MULTIPOINT INJECTIE een volcane heeft MONOPOINT INJECTIE No way dat dat goed uitwisselbaar is. Helemaal omdat een 106 rally een 1.3 of 1.6 blok erin heeft zitten met dus grotere injectoren. Als je alleen de ecu omwisselt dan heeft ie geen flauw idee wat ie aan het aansturen is voor injectie. Maw een 106 rally ecu past niet in een volcane.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

PEUGEOT 106 - Engine type NFW (TU5J2/L3), Magneti Marelli 6F Monopoint Injection
in mijn volcane zit standaard een 6f, in een 106 zit of een 8f of 6f,
die code bepaald de mono of multipoint.
(cilinderinhoud doet er voor de ecu niet toe, de toegepaste flash in de ecu bepaald dat)
http://www.autodiagnos.com/multitester/ ... iawpor.pdf

in een volcane zit die standaard ook, maar dan met een citroen flash erin,
die net zo slecht en buggy is als de eerste saxo ecu`s.
sorry dat het spaans is, maar natas (potugeesje)heeft het voor me vertaald, en das wel makkelijk.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Er zijn idd 106jes met monopoint. Die hebben hetzelfde injectiesysteem als een ax uit hetzelfde jaartal. Ook dezelfde motor. De rally uitvoeringen, zowel de 1.3 als de 1.6, zijn multipoint. Alle andere uitvoeringen met een 1.6 zijn ook multipoint.

Dit past dus niet op een ax. Niet door een of andere code maar simpelweg omdat het hele injectiesysteem totaal anders is. Dat begint simpelweg met het aantal injectoren. Met daarbij nog zo'n beetje alle sensoren.

Voor de rest lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de mappen van de ecu van een peugot anders zijn dan die van een citroen. Het ontwerpen van een inspuitingstabel is een enorm kostbare zaak. Ze zullen dus bij citroen de hele motor+injectie of overgekocht hebben van peugot (sorry jongens het blijft een peugot blok) Of gedeeltelijk samen ontwikkeld hebben.

Motorinhoud doet er wel degelijk toe de ecu verwacht bepaalde waardes bij bepaalde inspuiting. ALs deze waardes afwijken dan snapt ie het niet meer. De ecu is geen supercomputer Hij heeft gewoon een grote tabel aan inspuitgegevens met een bepaalde mate van afwijking. Daarbij zit in de modellen met electronische injectie een tabelletje met vervroeging bij toerental. Meer is het niet. Flexibiliteit valt dus ook ver te zoeken. Daar ben ik wel achtergekomen toen ik rondreed met een 1.4 injectiehuis aangestuurt door een 1.1 computer.

Voor de rest zet je er een spaanse gebruiksaanwijzing bij van een testcomputer van de ecu das gewoon zo'n ding wat ze er bij de garage aanhangen om de boel uit te lezen. Daar staat overigens ook in een mooie tabel van auto's dat de zx is uitgerust met dit injectiesysteem. Let wel we beginnen hier bij de zx 1.6 en deze heeft een XU motor. Ook staat er in dat stukje van je een procedure om de MAP sensor te testen. Die heeft een volcane niet.

Dus mijn standpunt blijft staan. 106 monopoint injectie is uitwisselbaar. Multipoint op een ax is ook mogelijk maar dan ben je wel een tijdje bezig oa met het wijzigen van bijna alle sensoren het vervangen van je kop om de injectoren in onder te brengen en het bevestigen van een ander uitlaatspruik en gasklep. En dan is het twijfelachtig of de boel een beetje netjes wil werken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Sander wrote:Multipoint op een AX is ook mogelijk maar dan ben je wel een tijdje bezig oa met het wijzigen van bijna alle sensoren het vervangen van je kop om de injectoren in onder te brengen en het bevestigen van een ander uitlaatspruik en gasklep. En dan is het twijfelachtig of de boel een beetje netjes wil werken.


Die kerel met een 1.4 tu blok met turbo is nu bezig om een multipoint van z'n turbo te maken. Hij heeft multipoint van een zx 1.8 gepakt.
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/205XS.html

best netjes gedaan :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat kan want door een turbo komt er meer lucht je motor in en heb je dus ook meer benzine nodig. Door een injectiesysteem van een grotere motor te pakken krijg je dus voldoende benzine. Het is alleen jammer dat je te rijk loopt op het moment dat de turbo nog niet werkt. Dat project van die 205 1.4 turbo is echt leuk. Ik zelf ga met die 1.6 voor atmosferisch tunen. Maar zeg nooit nooit. accu achterin en ik heb een leuek plek voor een grote en een kleine turbo :P
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

eej sander kheb de ecu ge-reset en ja hoor als ie warm is loopt ie stationair weer goed. Alleen springt bij een koude motor de toerental nog steeds niet omhoog en loopt ie daarom niet lekker en slaat snel af. Kan dat nog weer komen of zal er een sensortje niet goed zijn zodat de ecu niet weet of ie koud is?

groeten maurice

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

om een verdere discussie te vermijden,
een 106 monopoint ecu is beter dan de standaard 1.1i volcane.
deze bevat zoals de saxo (1e versies) veel software fouten.
de volcane ging 1996 uit produktie.
de 106 MONO versie van de ecu uit 1996/1997 (1.1) is veel beter net zoals de saxo vanaf 1998.
als je een unit vind van een 106, al dan niet de rally versie,
dan kan de garage of als je iemand kent met een eprom writer,
deze ECU-INHOUD (flash) in je bestaande versie zetten.
verwoord ik het zo beter sander ?
laat ik kort zeggen, de ecu van een volcane (marelli) is net zo ruk als de eerste saxo`s.
je herkent de units aan de codering bij de streepjes code.
vind je een sloop marelli unit uit een 106/corsa/twingo/punto uit 1996 of 1997,
en de letters komen overeen, dan maak je een grote kans dat dat een betere is, zonder de fouten.

[Magneti Marelli 6F Monopoint Injection]

de meeste axjes hebben echter gewoon een bosch.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

@Maurice
Het kan even tijd nodig hebben voordat ie weer verhoogt stationair gaat draaien. Het gedrag van dat injectiesysteem is nogal vaag af en toe. Kijk het eventjes een tijdje aan. Mocht het niet goedkomen dan kunnen we altijd nog verder kijken. dan zou het het stationair regelsysteem kunnen zijn en dat is niet zo groot. (stappenmotortje, hoeksensor, toerentalsensor)

@ Eric
Kijk en dat er rond die tijd een verbetering is aangebracht in de chip dat is niet ondenkbaar. Hebben ze er trouwens wel een tijd over gedaan hoor. Maar je hebt het dus gewoon over een nieuwere versie software voor een bepaald injectiesysteem. Ga dan niet lopen te klooien met andere injectiesystemen. Neem gewoon de 1.1i computer. Als je de 1.4 erin zet kan het een instabiel gedrag tot gevolg hebben.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

ik kijk het allemaal nog wel ff aan. Ax-jes blijven toch auto`s met een gebruiksaanwijzing. Het is aan 1 kant ook wel leuk om bezig te blijven met je autootje. Het lampje brand van de motormanagement altijd. Alleen wanneer ik ehm uitlees via dat lampje geeft ie alleen code 11 en 12 wat betekent dat er geen foutcodes zijn. Ik heb het lampje eruit gedraait en kan ehm er ter alle tijde weer in doen.

groeten maurice

Post Reply