injector blijft hangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

injector blijft hangen

Post by WouterL »

Een paar dagen geleden wilde ik ?s ochtends in mijn AX stappen. Zet het contact aan, wacht een paar seconde ... alles lijkt normaal ... Ik wil starten ... alles klinkt normaal ... behalve dan dat de motor maar niet aan wil slaan.

Dus ik 1,5 uur op de wegenwacht wachten. Heeft die kerel hem gelukkig binnen de kortste keren weer aan de praat. De injector bleef hangen ...

Op zijn advies ben ik er maar even mee langs de garage gegaan en daar vertelden ze me dat het komt door de aangepaste benzine samenstelling. Hierdoor worden injectoren en kleppen e.d. wat minder goed gesmeerd en kunnen met name bij wat oudere autos problemen optreden.

Oplossing: 1 a 2x per jaar wat injectiereiniger/smeermiddel door de bezine heen.

Maar ik vroeg me af of meer mensen hier al last van gehad hebben???
(als dit idd de oorzaak is moet dat toch bijna wel?)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Aantal startproblemen stijgt explosief

23-07-2004
Het aantal startproblemen bij auto's met benzinemotoren is het eerste halfjaar van 2004 explosief gestegen, zo meldt de ANWB.

In vergelijking met dezelfde periode in 2003 is het aantal startproblemen bijna verviervoudigd. Volgens de helpdesk van de ANWB Wegenwacht raken de benzine-injectoren verstopt, waardoor het voertuig niet meer wil starten.

Inmiddels heeft de Wegenwacht een adequate oplossing gevonden om de auto weer aan de gang te krijgen. Automobilisten krijgen echter wel een verwijzing naar de garage, die het probleem definitief moet verhelpen.

Volgens Peter Heemskerk, manager van de helpdesk, ging het om een zeer zeldzaam probleem. 'Dat de vier injectoren tegelijk vast zitten, is heel bijzonder. Toen we het vaker hoorden, zijn we de gegevens gaan verzamelen. Het bleek dat het euvel sinds begin dit jaar onder alle merken auto?s met verschillende merken benzine voorkwam'. Onder de pechgevallen zitten ook auto?s van ruim tien jaar oud.

Verlaagd zwavelniveau
Mogelijk is het verlaagde zwavelniveau van de benzine de oorzaak van het probleem. Vanaf januari 2005 moeten alle brandstofproducten zwavelarm zijn, maximaal vijftig milligram zwavel per kilo. Ook moet een dan een deel van de benzineproducten al 'zwavelvrij', maximaal tien milligram zwavel per kilo. Vanaf 2009 moeten alle benzinesoorten vrij van zwavel zijn. Heemskerk benadrukt dat er nog geen hard bewijs is dat het vermoeden bevestigt.

Desondanks hebben de oliemaatschappijen in het Radio 1-Journaal aangekondigd het probleem te onderzoeken. Overigens kampen niet alleen Nederlandse automobilisten met dit probleem. Duitsland en Zwitserland hebben dit euvel ook gesignaleerd.

? ANWB 2004
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Klinkt bekend :)

Maar hebben er al meer mensen van da club er last van gehad??

Wegenwachter vertelde me dat Franse autos en met name renaults er last van hadden. Ik tank overigens altijd bij TINQ, zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben?? (lijkt me niet)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

WouterL wrote:Klinkt bekend :)

Maar hebben er al meer mensen van da club er last van gehad??

Wegenwachter vertelde me dat Franse autos en met name renaults er last van hadden. Ik tank overigens altijd bij TINQ, zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben?? (lijkt me niet)

het schijnt dat de goedkopere pompen de oude "rommel" van de grote olieboeren krijgen.

dus dat kan ook schelen (heb het alleen van horen zeggen)
ik heb nog geen clubleden gehoord, wel axen met kapotte injectiehuizen maar dat is een bepaalde serie die niet goed is, (misschien nu eerder manco gaan)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply