fu@#$%ing startmotor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
volterra
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuJul29, 2004 5:54:04 PM
Location: Groningen

fu@#$%ing startmotor

Post by volterra »

Mijn startmotor vertoond al enige tijd kuren. Soms doet ie het wel goed, soms weer niet. Het volgende gebeurd er:

sleuteltje omdraaien, 1 x rond en nix meer of
hij doet direct al nix of
wat (electrisch?) geratel

accu is goed (nieuw) en dynamo laadt ook goed bij.

heb de startmotor er uit gehaald en uit elkaar gehaald, koolborsteltje van de massa(?) halve slag gedraaid en de rest schoongemaakt en ligt opgeschuur. de as heb ik aan het begin een beetje bijgevijld, anders kreeg ik de zooi niet meer in elkaar. As ook nog beetje ingeolied.

Nadat ik alles er weer op had gezet starten en lopen. Uit, weer starten enz. Maar nadat ik zo'n 40 km gereden had en weer thuis was, motor uit, spulletjes uitladen, starten, ho maar.

Wat kan er nog mis zijn en is het uberhaupt nog wel de moeite om verder te zoeken en maar direct een tweede hands te kopen (wie heeft er 1-tje?)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Gewoon vervangen lijkt me, na wat dr allemaal al mee gedaan is lijkt het me echt dat ie gewoon op is, dus op een willekeurige sloop zat vast wel een startmotortje te vinden zijn lijkt me, gewoon 1 uitkiezen met weinig kilometers op de klok, mits het tellerwerk er nog in zit.

volterra
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuJul29, 2004 5:54:04 PM
Location: Groningen

Post by volterra »

Vandaag discussie met m'n ouwe gehad over de startmotor. Volgens hem is een startmotor of kapot of goed. Omdat die van mij af en toe kuren heeft, vandaag deed ie het weer prima, vermoed hij dat er iets niet goed zit met de bedrading, b.v. in contactslot. Klinkt niet onlogisch.

Ik meende iets gelezen te hebben in het forum over hoe je dit kan meten maar kan het niet meer terug vinden.

Iemand suggesties?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik zou dat ding gewoon vervangen, wij hebben hetzelfde gehad met een mazda 323, dat ding is een keer losgeslagen met een hamer, en toen ging het weer een hele tijd goed, alleen na de 2e keer hebben we dat ding dr onder weg getrokken en een andere dr aan gehangen, weg probleem, een startmotor hoeft dus zeker niet of wel, of niet kapot te zijn.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

kapot, of goed, of goed kapot! :lol:

Als je hem er al eens onderuit hebt gehad, dan lijkt het mij geen probleem voor je om even op de sloop een andere te halen en die van jou te vervangen.

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Mijn eerste indruk is, dat het startrelais het probleem vormt. Er een keer met een hamer op slaan wil wel eens helpen, anders gewoon vervangen.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik zag op marktplaats een startmotor voor 20 euro. Hij zou in een AX, BX en ZX passen. Komt uit een sloper. Advertentie is van 31 juli, van iemand uit Ermelo.

http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... motor%2BAX

volterra
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuJul29, 2004 5:54:04 PM
Location: Groningen

Post by volterra »

Ik weet niet of het door de dreiging komt om de startmotor te vervangen maar tot nu toe heeft ie het, na die ene keer op maandagavond, het nog steeds goed gedaan.
Ik kijk het nog even aan om te zien hoe ie zich houdt.

Alleen heb ik er weer een potientieel probleem bij, toen ik vanavond in het donker terugreed nadat ik aan mijn MG B gesleuteld had begon het lampje van de accu vaag op te lichten :?
Wat moet ik hier nu weer van denken?

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Re: fu@#$%ing startmotor

Post by Eriks »

volterra wrote:
accu is goed (nieuw) en dynamo laadt ook goed bij.



Ben je hier dan nog wel zeker van? Volgens mij brandt het accu lampje alleen tijdens het rijden als er een probleem is met de accu. Soms blijft ie nog ff branden, maar na een beetje gas geven moet het doven.
Met een nieuwe accu kan ook iets mis zijn. Start ie als je veel stroom trekt door bijvoorbeeld groot licht aan te zetten. Ik heb wel eens gehoord dat je claxon ook veel stroom trekt! FF flink de claxon in drukken, grootlicht aan, en kijken of ie start. Misschien is dit een onzin test, ik heb er ook niet zoveel verstand van:
Bij bijvoorbeeld kwikfit kijken ze gratis of je dynamo en accu nog goed zijn.

Gelukkig is het aanduwen van een AX niet zo'n heel zwaar karwei. Ik heb het zelf ook een tijdje moeten doen! Het lukt zelfs in je eentje! Duwen in de vrij, snel erin springen, in de versnelling en hoppa! Of bult af parkeren!

Succes!

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Re: fu@#$%ing startmotor

Post by Eriks »

Eriks wrote:Bij bijvoorbeeld kwikfit kijken ze gratis of je dynamo en accu nog goed zijn.


kwikfit Groningen boterdiep kun je prima misbruiken voor zo'n gratis test, maar verder vind ik het een slechte kwikfit! Super onbeleefd en het zijn naar mijn mening afzetters!

volterra
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuJul29, 2004 5:54:04 PM
Location: Groningen

Post by volterra »

Kheb mijn accu bij AVA gekocht, goede service. Had laatst remschijven besteld, kwam ik ze halen, waren ze er niet. Hij stapt in de auto en haalt een paar brembo's op voor dezelfde prijs!

Meet de boel zelf nog wel s door, kom ik er niet uit dan ga ik daar wel heen.

Bedankt voor je tip van de startmotor.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

wat Deny op circuit helaas overkwam


de dynamo laadde de accu niet goed bij
resultaat de startmotor ging niet meer rond


maar voor je daar achter bent!!!!
en dan kan het ook nog zijn dat de Vsnaarje dynamo niet goed rondgooit!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

volterra
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuJul29, 2004 5:54:04 PM
Location: Groningen

Post by volterra »

Heb inmiddels startmotor vervangen, los contactje gevonden (en vastgezet :wink: ) en hij gaat weer als de brandweer.

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Post Reply