motor lijkt niet meer te koelen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
motor lijkt niet meer te koelen
mn ax 1.1 first impression uit 94, begint kuren te vertonen bij lange afstanden...na zo 'n 50km begint het temperatuur lampje te branden,terwijl ik constant ongeveer 105km/u rij (en ja,in de 5e versnelling; ) ). na 10min stilstaan, en overgaan op 90km/u gaat het dan wel weer,maar ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn.
koelvloeistof is al helemaal vol bijgevuld, maar de boel blijft gloeiend heet worden. het lampje is dus geen vals alarm. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn,en Misschien een suggestie voor de oplossing? T axje begint me zorgen te baren... Dankjewel voor het meedenken! groetjes,
koelvloeistof is al helemaal vol bijgevuld, maar de boel blijft gloeiend heet worden. het lampje is dus geen vals alarm. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn,en Misschien een suggestie voor de oplossing? T axje begint me zorgen te baren... Dankjewel voor het meedenken! groetjes,
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: motor lijkt niet meer te koelen
Om te beginnen even controleren of de ventilator (welke tegen de radiateur aanzit) wel aanslaat. Ruim voordat het lampje gaat branden moet deze al lang aanslaan namelijk.
ten tweede, goed ontluchten. Als er lucht in het systeem zit dan krijgt de waterpomp het water niet rond. Mocht je ontlucht hebben, ga dan na of je dit op 3 plaatsten hebt gedaan...
Wat ook niet onverstandig is... kijk eens kritisch naar de oliedop en koelvloeistofdop. zijn deze schoon of zit er een witte mayonaise-achtige substantie aan? In het laatste geval zóu het de koppakking kunnen zijn die lek is (te meer daar je dus grote afstanden maakt en de motor geen last van condens zou mogen hebben).
ten tweede, goed ontluchten. Als er lucht in het systeem zit dan krijgt de waterpomp het water niet rond. Mocht je ontlucht hebben, ga dan na of je dit op 3 plaatsten hebt gedaan...
Wat ook niet onverstandig is... kijk eens kritisch naar de oliedop en koelvloeistofdop. zijn deze schoon of zit er een witte mayonaise-achtige substantie aan? In het laatste geval zóu het de koppakking kunnen zijn die lek is (te meer daar je dus grote afstanden maakt en de motor geen last van condens zou mogen hebben).
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: motor lijkt niet meer te koelen
En nog eentje: als de thermostaat slecht is zal de motor ook veel heter worden dan normaal, als dat net onder de temperatuur voor het rode lampje is, kan het nog wel heet genoeg zijn om de koelvloeistof weg te laten koken tijdens het rijden..
Oh, en een slechte vuldop (die geen druk vasthoud) heeft hetzelfde als resultaat.. Maar dat komt, van alle oorzaken, minder vaak voor..
Oh, en een slechte vuldop (die geen druk vasthoud) heeft hetzelfde als resultaat.. Maar dat komt, van alle oorzaken, minder vaak voor..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: motor lijkt niet meer te koelen
De radiateur zelf zou ook slecht kunnen zijn. Verstopt door allerhande prut, of koelvinnetjes ernstig beschadigt of afgebroken.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: motor lijkt niet meer te koelen
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=33&t=15570" onclick="window.open(this.href);return false;
de howto over het ontluchten
de howto over het ontluchten

Re: motor lijkt niet meer te koelen
goede tips allemaal! Dankjewel. ik ga er dit weekend eens goed naar kijken, hou jullie op de hoogte.
Re: motor lijkt niet meer te koelen
Als het gebeurt bij constant hoge snelheid (boven de 100) rijden kan je de koel ventilator wel uitsluiten, want bij die snelheid krijgt de radiateur genoeg rijwind en is de fan eigenlijk overbodig.
Ik zou eerst kijken, zoals hierboven beschreven, of het koel systeem goed ontlucht is en en of de radiateur van binnen nog goed schoon is.
Ik zou eerst kijken, zoals hierboven beschreven, of het koel systeem goed ontlucht is en en of de radiateur van binnen nog goed schoon is.
"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story so don't let someone else write the book." -Moog
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: motor lijkt niet meer te koelen
Niet perse.. ik had blijkbaar een slecht werkend koelsysteem, mn KVS werdt altijd 105 graden, en toen de fan het een keer niet deed, kookte al het water weg terwijl ik 120 reed.. 200 km verder, en dr zat geen druppel meer in toen ik bij Maastricht was..Kasper wrote:Als het gebeurt bij constant hoge snelheid (boven de 100) rijden kan je de koel ventilator wel uitsluiten, want bij die snelheid krijgt de radiateur genoeg rijwind en is de fan eigenlijk overbodig.
Fan gerepareerd, water toegevoegd, later thermostaat vervangen door een 'kouder' exemplaar, waardoor ie altijd 90-95 graden werd ipv 105-110, en toen was de ventilator inderdaad overbodig voor alle situaties behalve langdurig filerijden <50 km/h in de brandende zon..
Kortom, een combinatie van factoren kan ook een oorzaak zijn, dus een koelsysteem dat eigenlijk net te heet word, maar door de fan nog net binnen de perken wordt gehouden, faalt op het moment dat de fan wegvalt.. Maar alleen de fan fixen is dan niet de volledige oplossing.. Maargoed, kan, hoeft niet, en zonder temperatuurmeter is er weinig over te zeggen..

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: motor lijkt niet meer te koelen
Dat is waar, maar bij een oververhittende motor op de snelweg is de fan het laatste waar ik naar zou kijken!AlexanderB wrote:Niet perse.. ik had blijkbaar een slecht werkend koelsysteem, mn KVS werdt altijd 105 graden, en toen de fan het een keer niet deed, kookte al het water weg terwijl ik 120 reed.. 200 km verder, en dr zat geen druppel meer in toen ik bij Maastricht was..Kasper wrote:Als het gebeurt bij constant hoge snelheid (boven de 100) rijden kan je de koel ventilator wel uitsluiten, want bij die snelheid krijgt de radiateur genoeg rijwind en is de fan eigenlijk overbodig.
Fan gerepareerd, water toegevoegd, later thermostaat vervangen door een 'kouder' exemplaar, waardoor ie altijd 90-95 graden werd ipv 105-110, en toen was de ventilator inderdaad overbodig voor alle situaties behalve langdurig filerijden <50 km/h in de brandende zon..
Kortom, een combinatie van factoren kan ook een oorzaak zijn, dus een koelsysteem dat eigenlijk net te heet word, maar door de fan nog net binnen de perken wordt gehouden, faalt op het moment dat de fan wegvalt.. Maar alleen de fan fixen is dan niet de volledige oplossing.. Maargoed, kan, hoeft niet, en zonder temperatuurmeter is er weinig over te zeggen..

"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story so don't let someone else write the book." -Moog
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: motor lijkt niet meer te koelen
Ja dat dacht ik dus ook, haha..


M'n AX was toen niet zo blij.. Ik had namelijk vlak voor vertrek t relais van de fan losgetrokken en gebruikt om de mistlampen te fixen.. Wist ik veel waar dat relais voor was, daar zijn we dus op een ietwat lompe manier achtergekomen..
(En ja, t feit dat het koelsysteem gevuld was met roest en bruine soep (ondanks meermaals flushen) hielp ook niet mee nee, waarschijnlijk zat de radiator ook deels verstopt ofzo..)


M'n AX was toen niet zo blij.. Ik had namelijk vlak voor vertrek t relais van de fan losgetrokken en gebruikt om de mistlampen te fixen.. Wist ik veel waar dat relais voor was, daar zijn we dus op een ietwat lompe manier achtergekomen..

(En ja, t feit dat het koelsysteem gevuld was met roest en bruine soep (ondanks meermaals flushen) hielp ook niet mee nee, waarschijnlijk zat de radiator ook deels verstopt ofzo..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: motor lijkt niet meer te koelen
Oe! Dat ziet er niet best uit nee! Haha!
Maar aan de kleur te zien waren er meer problemen in het koel systeem.
Veel mensen denken er niet aan, maar kvs moet ook om de zoveel tijd vervangen worden! Om roest enz. te voorkomen.
Laatst op mn werk ook een 405 gehad waarvan de kvs meer op water leek dan kvs, terwijl kvs altijd een beetje vettig is. (volgens de klant nooit bijgevult met water btw. en de kvs nooit vervangen) En daarvan moest de radiateur, termostaat en waterpomp worden vervangen omdat die helemaal verroest waren.
Maar goed weer terug on-topic zal ik zeggen
Maar aan de kleur te zien waren er meer problemen in het koel systeem.
Veel mensen denken er niet aan, maar kvs moet ook om de zoveel tijd vervangen worden! Om roest enz. te voorkomen.
Laatst op mn werk ook een 405 gehad waarvan de kvs meer op water leek dan kvs, terwijl kvs altijd een beetje vettig is. (volgens de klant nooit bijgevult met water btw. en de kvs nooit vervangen) En daarvan moest de radiateur, termostaat en waterpomp worden vervangen omdat die helemaal verroest waren.
Maar goed weer terug on-topic zal ik zeggen

"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story so don't let someone else write the book." -Moog