AX TRD / RD op koolzaad

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

AX TRD / RD op koolzaad

Post by Eric »

weet iemand wat de aanpassingen zijn om een dieselmotor
op lijnzaad of koolzaad te laten rijden ?
(gerard misschien ?)

deze brandstof is sinds vandaag accijnsvrij, en een ax diesel rijdt al lekker zuinig,
ik heb zelf 2 dieseltjes gehad, en in duitsland is het al redelijk algemeen.

als ax rijdende kilometer vreter, lijkt het me financieel wel erg interessant om op koolzaadolie te gaan rijden.

ax 1.4 rd 1989 260.000km mee gereden
ax 1.4 trd 1990 289.000km mee gereden
(rijdt nog steeds bij collega inmiddels 401.000km op de teller)

nu een 1995 volcane, inmiddels 86.0000 mee gereden in 1,5 jaar.
het zal financieel wel niet de moeite zijn, zoals een lpg tank nu nog laten inbouwen, maar dan heb je altijd de ax club nog ... ;-)

>>>>>>
Wanneer begint de eerste Nederlandse koolzaadoliemolen te draaien?
Als alles meezit in oktober. Vraag: Hoe schoon is koolzaadolie, als het gaat om de uitstoot van vervuilende stoffen? Over de gehele productieketen van koolzaadolie genomen is de vervuiling met CO2 bij PPO-gebruik 70% minder dan bij diesel. PPO bevat geen zwavel, de veroorzaker van de zure regen! De roetuitstoot wordt met tenminste 50% verminderd waarbij in tegenstelling tot dieselolie geen kankerverwekkende deeltjes vrij komen.

In hoeverre kan koolzaadolie als brandstof helpen om de doelstellingen van het verminderen van de uitstoot van vervuilende stoffen te halen?
De Europese Unie heeft PPO als een van de beste biobrandstoffen gekenmerkt. Maar niet alleen dat, het is ook een van de nieuwe brandstoffen die onmiddellijk kan worden ingezet. Het is nu al beschikbaar is en de techniek er is om het goed te laten functioneren.

Zijn er al andere vervoersmiddelen - trein, boot, vliegtuig - die op koolzaadolie werken?
Recentelijk is een eerste schip van de Provincie Zeeland voor PPO gebruik aangepast. In Duitsland lopen al meerdere locomotieven op PPO. In 2005 zullen de eerste Duitse locomotieven die op PPO lopen op het traject Enschede-Bentheim worden ingezet. In de USA heeft men succesvol ge?xperimenteerd om zuivere soja olie als brandstof voor vliegtuigen in te zetten.

Waarom is koolzaadolie zo goed bruikbaar als brandstof?
De moleculaire structuur van PPO leent zich voortreffelijk als vervanger van diesel. In feite heeft Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor, zuivere plantaardige olie gebruikt om zijn eerste motoren te laten lopen. De auto- rn olie-industrie heeft nadien diesel als vervanger van plantaardige olie ingezet omdat aardolie erg goedkoop was en overvloedig aanwezig. Nu, 100 jaar later, is de situatie dramatisch veranderd. De olie raakt op, de prijzen van ruwe olie stijgen jaarlijks met 20 tot 30 procent. De vraag groeit met name in de opkomende economi?n in het Verre Oosten (China en India) en er kan niet meer voldoende aan die vraag worden voldaan.

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Aanpassingen? Ik dacht dat een gewone atmosferische diesel zonder aanpassingen op die zooi kon rondrijden? Goed gefilterde frituurolie met een vleugje petroleum (dacht iets van 1 eetlepel op 5 liter) die enkele weken heeft bezonken werkt ook :D Is ook ooit op Topgear geweest ( http://topgear.breedbandportal.kpn.com/Library.aspx# )

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

als dat zo is, ga ik maar eens checken naar weer een dieseltje,
ik krijg 30 eurocent de kilometer van mijn werk, en hoef geen representatieve auto ...

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Volgens mij kunnen normale (oudere) diesels gewoon hiermee rondrijden. De nieuwere diesels met common-rail enzo hebben zulke kleine gaatjes in de verstuivers, dat de olie te dik is hiervoor en er wel problemen optreden. Volgens mij moet je wel iets toevoegen zodat de vloeistof iets minder stroperig wordt. Maar er zijn denk ik sites genoeg waarop je meer informatie kunt lezen :)

succes

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik zag in een netwerkuitzending iets over de duitsers en hun koolzaadbrandstof. Daarin kwam naar voren dat je van een diesel de brandstofslangen moest veranderen.

Ik denk dat je het na moet vragen bij de leverancier van de brandstof (in duitsland?)

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

Ik dacht dat er vlak voor het filter 1% methanol moet toegevoegd worden.
maar dit kan evengoed het geval zijn voor frituurolie (dat gaat namelijk ook)
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

manuarmata wrote:Ik dacht dat er vlak voor het filter 1% methanol moet toegevoegd worden.
maar dit kan evengoed het geval zijn voor frituurolie (dat gaat namelijk ook)



:) Inderdaad het was methanol ipv petroleum :oops: :D

Post Reply