Welke bocht meteen na spruitstuk bij GTI ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Welke bocht meteen na spruitstuk bij GTI ?

Post by lekkersimpel »

Mijn 106 1.4 xsi met ax GTI motor blijft wat rijk lopen en de uitlaat bocht meteen na het spruitstuk, dus die onder het blok loopt, klinkt als of hij lek is, ik kan echter niets vinden aan die pijp, aangezien de lambda sensor bij die pijp vlak voor de katalysator zit lijkt het mij dat de lambda toch iets valse lucht kan meten en daardoor de verbranding ontregeld ?!

Toen ik het blok van de ax van jan dirk kocht zat er een pijp van een single point motor los aan de motor geschroefd, hier zit de lambda meteen na het spruitstuk, tevens is deze pijp iets dunner, de pakking ring die nu tussen de pijp en de katalysator zit is van een 1.6 :roll: kwam ik achter, als ik hem bestel op kenteken krijg ik een te kleine.

Mijn vraag is nu of ik de pijp waar de lambda meteen bij het spruitstuk zit zonder problemen op deze motor kan zetten en wat de reden is dat ze de lambda bij de ene motor dicht bij het spruitstuk hebben gezet en bij de ander dicht bij de katalysator ?

Ps motor heeft groep N chip :wink:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Welke bocht meteen na spruitstuk bij GTI ?

Post by Bas_S »

Rijk lopen komt door die groep N, dat sowieso! :)
Altijd meer PK's dan jou!

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Welke bocht meteen na spruitstuk bij GTI ?

Post by Johannus »

Ik heb dat ander 1.4 MPI blok van Jan Dirk gekocht en ter vergelijking met mijn 1.1 loopt ie ook erg rijk en hoog bramdstofverbruik, maar ik heb me inderdaad laten vertellen dat dat door de group N chip komt
Image Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Welke bocht meteen na spruitstuk bij GTI ?

Post by Johannus »

Ruikt jouw auto ook naar benzine bij stationair? En ploft ie af en toe in de uitlaat (ook bij stationair)?
Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Welke bocht meteen na spruitstuk bij GTI ?

Post by AlexanderB »

Johan, Ik denk dat jij nog ff aan dat CO schroefje moet draaien.. *zo* rijk hoeft ie nou ook weer niet.. :) (waarschijnlijk stond ie al lekker rijk met de chip die dr bij zat, N doet dr nog n schepje bovenop)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Welke bocht meteen na spruitstuk bij GTI ?

Post by lekkersimpel »

Bas_S wrote:Rijk lopen komt door die groep N, dat sowieso! :)
Mijne loopt ook met standaard chip veel te rijk, volgens de dealer zou dit komen door slechte map sensor in ecu, ik heb nu 3 ecu's leggen met elk een heel ander motor gedrag, maar alle 3 een te hoog co, alles is al vervangen zoals je weet, behalve dat deel van de uitlaat ! :lol:
Johannus wrote:Ruikt jouw auto ook naar benzine bij stationair? En ploft ie af en toe in de uitlaat (ook bij stationair)?
Dat ploffen en stinken had ik ook, mijn distributieriem stond er een tand naast, ik had ook veel te kort vermogen, nu dat de distributieriem op tijd staat is dat stinken en ploffen over, ik heb wel nog een ecu die de vlammen uit de uitlaat krijgt als ik hoog in toeren overschakel :wink: maar die ecu geeft minder vermogen uit het blok dan de ecu's die dat niet doen (zijn alle 3 standaard ecu's en bij alle 3 verbeterd het gedrag bij het plaatsen van de groep n chip, maar hun eigen gedrag blijven ze houden, ra ra ra)

Maar heren, nu weet ik nog niets over dat stukje bocht :wink:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Welke bocht meteen na spruitstuk bij GTI ?

Post by Johannus »

AlexanderB wrote:Johan, Ik denk dat jij nog ff aan dat CO schroefje moet draaien.. *zo* rijk hoeft ie nou ook weer niet.. :) (waarschijnlijk stond ie al lekker rijk met de chip die dr bij zat, N doet dr nog n schepje bovenop)
Dat denk ik ook, maar geen idee welke kant op en hoe ver :shock:
Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Welke bocht meteen na spruitstuk bij GTI ?

Post by AlexanderB »

Rij je ff naar een universele garage en geef je ze n kratje bier.. 4gastester dr aan.. en ff door de toeren jagen..

Ik zou zelf eerst proberen met die originele chip zo laag mogenlijk / apk waardig, en dan met de group N dr in kijken of het een beetje redelijk blijft.. dan kan je voor de apk altijd die standaard chip dr in steken zonder wederom afstellen..
Want zoals ik al zei, waarschijnlijk stond ie met die standaard chip al vies rijk, en dat is basically want die N chip ook doet, gewoon rijker lopen dan standaard..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Welke bocht meteen na spruitstuk bij GTI ?

Post by Bas_S »

Ik heb eigenlijk het idee dat die group N chip helemaal niet meer naar een lambda signaal kijkt...

Dat een standaard ECU bij vollast vlamt is dan weer niet zo gek. Deellast is hetgene wat afgesteld is op mileu/zuinigheid.
Altijd meer PK's dan jou!

Post Reply