Zelfde probleem, uitvallen ax...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Zelfde probleem, uitvallen ax...

Post by Rik »

Voor de 3e keer heb ik last van hetzelfde probleem met mijn ax.

De eerste keer was vorig jaar St. Oedenrode, hier waren de verschijnselen:
- Terugvallen in toeren op de autobaan (voor slechts 1 sec)

De tweede keer was afgelopen winter:
- Uitvallen ax bij warm zijn.
- Pas weer starten na enkele minuten wachten.

Reparaties:
- ontstekingsmodule (2x, 1x 2e hands en 1x nieuw)
- rotor
- verdelerkap


Nu is mijn probleem weer terug gekeert, de auto hoeft niet eens warm te zijn, ik start rijdt een paar honderd meter en hij valt uit. Vervolgens kan ik na enkele seconden weer starten, een stuk rijden en weer uitvallen.

Gisteravond leek het dan zover te zijn, dat ie helemaal niet meer wou. Ik heb em vervolgens een uurtje laten staan en daarna weer aan de praat gekregen.

Het is mij vorige keer ook opgevallen dat er olie in de verdelerkap stond. Dit kan natuurlijk niet, misschien is er een keerringetje kapot. Deze zijn echter niet los te vervangen en dan zal dus de hele ontstekingsunit vervangen moeten worden.

Ik ga zodadelijk nog even kijken, maak wat foto's, want ik heb zo mijn idee?n.

(gelukkig ga ik niet met de ax op vakantie, ik zal em wel missen!!!)

------------------------
Grtz, Rik

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

toen wij dit probleem hadden kwam het door een bevroren carb. maar jij hebt geen carb toch?

en bovendien mag dat zomers ook niet gebeuren :roll:
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

dat zal dan de keerring zijn van je kop die is volgens mij wel te vervangen. Maar volgens mij is dat het probleem niet want dan zou die ook moeilijk starten.

Nu is volgens mij de eerste vraag wat valt er uit. De ontsteking of de injectie. Daarna kan je gerichter verder zoeken.

Laat anders je rijcomputer eens uitlezen door de garage. Misschien dat je daar wijzer van wordt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De ecu slaat zn foutcodes op dus als er een fout is opgetreden kan je die altijd uitlezen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Laat even weten Rik,

ik kan de computer nu zelf uitlezen nl.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Post by Rik »

Ik kan helaas niet tot jou rijden joost. Ik denk dat ik dan een hele tijd onderweg ben :D

Alvast bedankt voor de reacties en na mijn vakantie houd ik jullie op de hoogte.

----------------------------
Grtz, Rik

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

Ik heb exact hetzelfde gehad met een 1.1inj. een 1.4 GT inj en een 1.4GT carb.

na lang "swappen" ben ik er achter gekomen dat het de onstekings-unit was, dit is makkelijk te testen:

- koop een nieuwe onstekingsunit bij de dealer (2e hand's heb ikzelf alleen maar problemen met gehad).

- rij met je ax tot ie uitvalt (als het goed is start ie dan pas weer na ongeveer 10min).

- schroef de untstekingsunit om (nieuwe dus erop), dit een vrij simpel karwei en dus binnen 10 min te doen.

- start je wagen en rij lekker de rest van het jaar door. (dit heb ik dus al bij 3 ax-en gehad en is bij mij dus een bekend probleem.

Mijn probleemomschrijving:

In het beginne:
Motor valt onder het rijden (zelfs op de autoweg) terug naar 0 rpm en sprinkt dan weer aan ( had ik op de terugweg uit antwerken waar ik mn dubbele webers ben gaan halen :( minder dus..).

Een 1-2 weken later:
Motor valt onder het rijden helemaal naar 0rpm nadat ie op temperatuur is gekomen en slaat niet meer aan, na elke 10 minuten kun je weer een aantal kilometer doorrijden.

Een 1-2 weken verder weer:
Motor valt onder het rijden uit nadat ie op temperatuur is gekomen, de motor slaat niet meer aan en na een 30-45minuten gewacht te hebben is ie weer te starten en kun je weer een kilometer of 2 verder.

LET OP!!!!
Als je met een koude motor vertrekt kun je gewoon rijden en is er niets aan de hand, word de motor warm is het gedaan met de pret....

Je kunt dus een aantal dingen doen:

- doorrijden en kijken of je na 1-2 weken de problemen herkend, en dan de unit vervangen.

- m'n eerste aanbeveling volgen, een unit kopen en vervangen wanneer de motor uitvalt, dan weet je meteen dat het aan de unit heeft gelegen.


pps: srry voor het lange bericht maar ik weet hoe irritant het is lang de weg te staan om te wachten tot de motor is afgekoeld, zodat je weer 2 kilometer kunt rijden ( en dat vanaf antwerpen :cry: )
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

AllardAX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: SunNov09, 2003 4:43:23 PM
Location: Culemborg
Contact:

Post by AllardAX »

ik denk dat dit ook voor mij de oplossing is. Wat kost zo'n onstekings-unit eigenlijk nieuw?

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

ik meen me iets te herinneren van 46Euro.
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Joopie
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: TueApr27, 2004 1:12:37 AM
Location: Bleiswijk

Post by Joopie »

en waar mag die unit nou zitten en hoe ziet ie eruit
foto's????? :( :?: :?: :?:
AX 1.4 TRS
PEUGEOT 205 GTI 1.6 Guttman Edition

AllardAX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: SunNov09, 2003 4:43:23 PM
Location: Culemborg
Contact:

Post by AllardAX »

is dat het doosje op de bobine?

Cooldude98
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: WedAug04, 2004 5:52:02 PM

Post by Cooldude98 »

Heb je die bobine al eens gecheckt ?
heb dit probleem al eens met een andere auto gehad bleek de bobine doorgeslagen............. :roll:

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

da kan natuurlijk ook :P

en idd, het is het zwarte doosje bij de bobine, die zit met twee schroefjes vast en het stekkertje met een metalen pinnetje, raak deze niet kwijt want ze vragen er goed geld voor...
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Post by Rik »

Bedankt voor de reacties, ik ben net terug van vakantie en ga er zo snel mogelijk achteraan.
Grtz, Rik

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Post by Rik »

OK, het valt allemaal heel erg mee waarschijnlijk.

Het probleem wat Betterman beschrijft + de oplossing klopt helemaal. Echter is dit nu niet mijn probleem. Dit probleem heb ik weliswaar wel eerder gehad en toen heb ik zoals beschreven o.a. de ontstekingunit/onstekingsmodule vervangen.

Mijn probleem nu is eenvoudiger:

Image


De stekker van deze kabel sluit niet meer goed aan, waardoor de moter af en toe geen ontsteking krijgt. Als het goed is, en dat zal de komende dagen blijken, was het verbuigen van de klemmetjes al meer dan genoeg.
Grtz, Rik

Jorinde
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: MonAug16, 2004 6:50:20 PM
Location: Woerden

inhouden tijdens rijden op snelweg!!

Post by Jorinde »

Ik heb een ax 1.1 first uit 1992 en als ik op de snelweg rij richting de 100km per uur hapert mijn auto. Hij schokt. Dan moet ik echt mijn gas in blijven drukken, voordat het ophoud. Ook moet ik even 5 minuten dezelfde snelheid blijven rijden, voordat het ophoud.
Dit zelfde schokken heb ik ook weleens als ik in z'n 2 schakel tijdens optrekken.
Dit alles is erg vervelend en het maakt mijn auto onbetrouwbaar.
Wat kan de kwaal zijn en wie wil mij goed advies daarin geven? :)
Groetjes Jorinde

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

benzinefilter van de brandstofpomp misschien erg smerig?

Wij hebben het met een LPG auto gehad die hetzelfde deed, maar dan voornamelijk bij het optrekken, eenmaal de snelheid op peil houden ging nog wel, maar niet van harte. Achteraf bleek dat het filter dat in de tank hing en aan de pomp vastzat compleet dicht zat met smurrie, en dus gewoon niet genoeg brandstof aangezogen kreeg. Ik weet niet hoe dit bij de AX in elkaar zit aangezien ik een diesel heb.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

tik bij zoeken benzinefilter in en je komt een half dozijn onderwerpen tegen denk ik. Het is af en toe effies zoeken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Jorinde
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: MonAug16, 2004 6:50:20 PM
Location: Woerden

Post by Jorinde »

Oke, dank jullie wel.
Ik ga volgende week naar de garage en dan vraag ik of hij het benzinefilter wil schoonmaken.
Jullie horen het resultaat nog!
Groetjes Jorinde

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Schoonmaken doen ze niet. Vervangen wel. Vraag effies of ze een universeel filter gebruiken scheelt de helft qua prijs.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply