Kokende motor!?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Kokende motor!?

Post by Kakelbont »

Ik reed gisteren naar mijn vrindin met een km of 70 a 80 per uur, en toen ik daar stopte kwam er ineens rook onder de motorkap vandaan :shock:
Bleek de koelvloeistof uit het overdrukventiel (vuldop) te spuiten....

Ik heb vaak genoeg met hele hete temperaturen en met 5 man in de auto rondgecrossd maar koken heeft tie nog nooit gedaan. Eergisten was ik nog naar Halle gereden en terug (400 km totaal) en toen ik daar in de file stond hoorde ik de fan bij de radiateur nog aanslaan. Gisteren draaide deze echter niet en er brandde ook geen waarschuwingslampje van de temperatuur.

Is er een andere reden dat mijn axje koelvloeistof spouwt behalve de temperatuur? En wat kan het nog meer zijn behalve dat die fan het niet zou doen?

-edit- als ik die fan wil testen bij stationair, hoe lang moet het normaal ong duren voordat deze aanslaat?

Greetz rob

ps. er zit vollop olie in en ook genoeg koelwater....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

kan komen door teveel koelwater in het circuit of door een te warme motor. Wanneer je radiator aanslaat hangt erg af van de buitentemperatuur het kan rustig 10 min duren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

friso
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedNov19, 2003 1:11:34 PM
Location: Zwolle

Post by friso »

Het is bijna zeker dat je thermostaat niet open gaat. Een deel van het watercircuit wordt te heet en spuit onder je dop door. Let op.... het kan je koppakking kosten.... oplossing : boor 2 a 3 gaatjes in je thermostaat, hij komt iets langzamer om temp, maar loopt altijd door.....

Ik heb het zelfde gehad...

succes.


friso
AX 1.4 Diesel (1: 24)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Loop je bedrading en stekkertjes eens goed na. Toen mijn ven het niet deed kwam dat gewoon door een paar rotte contacten. En ik heb mijn thermostaat ook vervangen.

p.s. contactspray doet wonderen :wink:
Freude am Fahren.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ok dan. Ik sjek de fan contacten en kijk het nog ff aan. Anders toch maar thermostaat vervangen...

Is dat goed zelf te doen trouwens?

-edit- Die sensor in de gele cirkel, is die voor de fan?
Image
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

nee die gele cirkel is het niet

hij zit in de radiateur als je voor de motor staat helemaal rechts

meestal een witte en een rode connector

als je deze doorverbindt dan moet de fan gelijk gaan draaien als de sleutels op contact staan.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

friso wrote:Het is bijna zeker dat je thermostaat niet open gaat. Een deel van het watercircuit wordt te heet en spuit onder je dop door. Let op.... het kan je koppakking kosten.... oplossing : boor 2 a 3 gaatjes in je thermostaat, hij komt iets langzamer om temp, maar loopt altijd door.....

Ik heb het zelfde gehad...

succes.


friso


Ik zou zeker geen gaatjes boren in de thermostaat, want dit heeft tot gevolg dat de AX bijna niet op bedrijfstemperatuur zal komen. Zeker in de winter is dit niet prettig, maar ook de motor zal dit niet prettig vinden en zal je daardoor trakteren op verhoogde slijtage.
Een thermostaat die niet goed werkt, vervang je gewoon. Zo duur is zo'n ding ook weer niet.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

15 Euro kost zo'n ding om precies te zijn. Gisteren dus vervangen en m'n axje koelt weer als een zonnetje.

Ook weer wat geleerd.

Dat de fan niet aanslag kwam doordat de thermostaat veels te laat open ging (pas tegen de 100 graden, dat heb ik naderhand gemeten in een pannetje met water.) Als de thermostaat dicht staat, komt de radiator ook niet op temperartuur en daar zit de thermoschakelaar dus in voor de fan :idea:

Nog wel tegenslag gehad trouwens, die nozzle waar je bovenste radiatorslang op het thermostaathuis komt zit vast met 2 bouten. Om bij de thermostaat te komen moet je dus de slang eraf halen en die 2 bouten losdraaien.
Laat nou net de onderste afbreken :evil: :evil: :evil:
Het uitboren was zeer k*t (je kan er niet recht bijjkomen door de accubak), maar het is gelukt. Nou zit het vast met een moertje en boutje, en borgboutje.

Mense bedankt voor de tips! Jipie hij doet het weer!! :) :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Oja kan iemand mij trouwens nog vertellen wat die groene stekker (zie foto) op rechts van de radiatorslang op het thermostathuis is :?: Dat vroeg ik me gister af....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

probeer maar eens zonder stekker te starten als de motor koud is
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Kakelbont wrote:Oja kan iemand mij trouwens nog vertellen wat die groene stekker (zie foto) op rechts van de radiatorslang op het thermostathuis is :?: Dat vroeg ik me gister af....


Daar zit bij mij mijn drukventiel wat ik afgelopen week gesloopt heb :roll: Ik denk dat dat bij jou ook iets van een drukventiel is alleen dan elektrisch. Bij mij komen er 2 slangen vanaf in plaats van bedrading :lol:
Freude am Fahren.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Joost wrote:probeer maar eens zonder stekker te starten als de motor koud is


ehm, bedoel jij de automatische choke? Ik heb handshoke dus dat is het zeker niet.

master-arnie wrote:Daar zit bij mij mijn drukventiel wat ik afgelopen week gesloopt heb :Rolling Eyes: Ik denk dat dat bij jou ook iets van een drukventiel is alleen dan elektrisch. Bij mij komen er 2 slangen vanaf in plaats van bedrading :Laughing:


Die 2e slang is die van de kachelradiateur (aan de onderkant van thermostaathuis). Die zit er bij mij ook.
Waar is dat drukventiel voor dan?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Kakelbont wrote:
Joost wrote:probeer maar eens zonder stekker te starten als de motor koud is


ehm, bedoel jij de automatische choke? Ik heb handshoke dus dat is het zeker niet.

master-arnie wrote:Daar zit bij mij mijn drukventiel wat ik afgelopen week gesloopt heb :Rolling Eyes: Ik denk dat dat bij jou ook iets van een drukventiel is alleen dan elektrisch. Bij mij komen er 2 slangen vanaf in plaats van bedrading :Laughing:


Die 2e slang is die van de kachelradiateur (aan de onderkant van thermostaathuis). Die zit er bij mij ook.
Waar is dat drukventiel voor dan?


Correctie: Het is een thermoventiel :D Ik heb hem zojuist ook bij mijn auto vervangen en hij loopt weer stukken btr.

Ik kan weinig vertellen over de werking ervan.
Freude am Fahren.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

master-arnie wrote:
Ik kan weinig vertellen over de werking ervan.


iemand?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply