AX 1.0 maakt sissend geluid

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

thommio
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SatMay12, 2012 10:01:25 PM

AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by thommio »

Hallo,

Mijn moeder heeft een Citroën AX 1.0 van bijna 25 jaar oud(1ste eigenaar). Ding heeft nu pas 80.000km gelopen.
Toen ik laatst onder de motorkap keek met me motor draaiende viel mij op dat er een hard sissend geluid ergens vandaan kwam. Na wat zoeken heb ik de oorzaak gevonden. Er zit een aansluiting bij de luchtfilter die héél hard lucht aanzuigt en een sissend geluid maakt. Het lijkt net of er een slangetje mist, klopt dat?

Hieronder een paar fototjes van de aansluiting.

Image
Image

Voor de rest loopt de auto redelijk beroerd als hij koud is(vooral het wegrijden). Maar wanneer hij warm is loopt hij prima. Is dit normaal?

Alvast bedankt!

Groeten,

Thom

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by Mastenhose »

Daar hoort een slangetje op en als ik me niet vergis hoort dat naar de 'paddestoel' te lopen die bovenop je luchtfilter geklikt zit.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by Mastenhose »

Ff een plaatje erbij gezocht, helaas niet al te duidelijk:
Image

EDIT:
Image
Het slangetje met de rode pijl loopt naar de door jou aangegeven plek.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by gigawebs »

@Mastenhose Het gaat hier om een 1.0 met carburateur die hebben die klik dingetjes aan de zijkant van de paddestoel niet.

Image
ImageImageImage

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by MBa@NL »

thommio wrote:[..] een Citroën AX 1.0 van bijna 25 jaar oud(1ste eigenaar). Ding heeft nu pas 80.000km gelopen.
:shock: WOW!

Dat vraagt om foto's! Ben heel erg benieuwd naar wat meer informatie over deze AX aangezien het een van de oudste AX'en is.

thommio
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SatMay12, 2012 10:01:25 PM

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by thommio »

Ik heb net gekeken en net wat "gigawebs" zei heeft deze AX die aansluiting niet op de paddenstoel.

Maar dan is de vraag waar is die aansluiting dan voor?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by Mastenhose »

Scherp Jelle, daar had ik nog niet eens naar gekeken, sterker nog, had ook het hele 1.0 verhaal niet geregistreerd (ondanks tweemaal vermelden).
Waar het slangetje bij een carb naartoe moet heb ik geen idee van, kan 't ook niet uit de foto van Jelle halen...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by MNM(tm) »

Normaal zit daar een vacuümslangetje aan dat -via een soort thermostaatklep in de 'paddestoel'- een klep in de luchttoevoerbuis bedient, om zo te kiezen tussen warme aanvoerlucht (komt dan boven het uitlaatspruitstuk vandaan), of onverwarmde buitenlucht.

Die luchtklep is -op de foto te zien- wèl gewoon aanwezig, dus als de slangaansluitingen aan de zijkant van de paddestoel ontbreken, dan liggen ze er waarschijnlijk los in. Ze horen er namelijk wèl te zitten. ;)

Waarschijnlijk heeft 1-of-andere prutser een keer beide slangen eraf getrokken en de thermostaat naar binnen gedrukt bij
het weer terug willen prikken van de slangen.

Het niet kunnen kiezen van warme aanvoerlucht (wat nodig is bij koude start) kan heel goed verklaren warom de motor nogal beroerd loopt als 'ie koud is. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

thommio
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SatMay12, 2012 10:01:25 PM

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by thommio »

Nou er zit volgens mij echt geen aansluiting of iets dergelijks op de paddenstoel. Ook merkte ik dat als ik de aansluiting even afsluit met m'n duim dat hij harder stationair loopt.

Hieronder nog een foto en een filmpje om het wat duidelijker te maken:

Image


Link

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by MNM(tm) »

:shock:
Je hebt gelijk: er zitten niet eens gaatjes waar de messing busjes uit horen te steken om de slangetje op te prikken.
En daarnaast ook nog eens een handmatige zomer/winter 'schakelaar' op de luchttoevoerbuis!

Naja, dan zeg ik: afdoppen die handel! Valse lucht aanzuigen is sowieso niet goed!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

thommio
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SatMay12, 2012 10:01:25 PM

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by thommio »

Ja dit is echt een oude AX hoor! :wink:

Maarja ik zal eens kijken hou die loopt als ik hem afsluit. Vind het alleen wel raar dat die aansluiting er dan überhaupt op zit.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by Terminal »

Zover ik weet zijn alle 1.0 carbs uitgevoerd met dat type paddestoel omdat de koude/warme lucht regeling handmatig gebeurd.
AX 11TRE 1988

thommio
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SatMay12, 2012 10:01:25 PM

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by thommio »

Maar waarom zit er bij mij dan zo'n gekke aansluiting waar hij valse lucht aanzuigt?

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by Wheelnut »

Op een bepaald moment door iemand een vervangingsdeel van een verkeerd type AX gemonteerd?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

thommio
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SatMay12, 2012 10:01:25 PM

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by thommio »

Hoi Jongens,

Ik heb nog een vraagje over de carburateur.

Vandaag heb ik even alles van de luchtfilter losgemaakt en grondig schoongemaakt. Toen ik de paddenstoel van de carburateur af haalde viel mij op dat de carburateur van binnen enorm vies was. Heb er helaas geen foto van maar heb even op google gekeken en het lijkt heel erg op de zwarte aanslag op de volgende foto.

Image

Het grootste gedeelte heb ik al schoongemaakt met een doek maar de rest kom ik niet bij met een doek. Kan ik gewoon remmenreiniger hierop spuiten? En moet dat dan met draaiende motor?

Alvast bedankt!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by AlexanderB »

Het beste zou zijn om de carburateur even te demonteren, en op tafel de boel uit elkaar te puzzelen en schoon te maken.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by Holländer »

AlexanderB wrote:Het beste zou zijn om de carburateur even te demonteren, en op tafel de boel uit elkaar te puzzelen en schoon te maken.
uiteraard het beste, maar carburateurs zijn niet de gemakkelijkste dingen, en als je al niet heel erg zeker bent over je kluscapiciteiten kan ik me voorstellen dat je hier tegenop ziet. Je kunt het proberen, totdat je niet verder durft (zo heb ik eens een dubbele Weber van een Ford uitelkaar gehaald totdat ik niet verder durfde).

Ik hoor regelmatig mensen praten over remmenreiniger, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit (met draaiende motor) goed is voor je motor. Het is tenslotte super ontvetter, en je motor heeft juist wat (vette) smering nodig....

misschien dat iemand anders hier iets zinnigs over kan zeggen (uit eigen ervaring ofzo)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by Wheelnut »

Uhm, nee... Geen remmenreiniger spuiten met draaiende motor. Remmenreiniger is licht ontvlambaar, en je zal je motor in de toeren jagen als je meer brandbaar spul in de inlaat spuit...
Met stilstaande motor is al wat beter, en dan nog zou ik het een paar tellen laten uitdampen voor je de motor start...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by AlexanderB »

en dan verplaats je alle meuk naar het inlaatspruitstuk.. dus gewoon ff die 4 boutjes dr uit draaien en t ding van het spruitstuk tillen, dan kan je m op je gemak schoonspuiten met remreiniger, buiten de auto.. en daarna (met pakking) weer terug monteren.

ik hoorde iets over pakkingen van melkpakken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AX 1.0 maakt sissend geluid

Post by JBo »

Melkpakking gaat uitstekend, het inlaatspruitstuk wordt toch niet zo heet. Gewoon lekker die carburateur schoonmaken en terugplaatsen. Het klinkt moeilijker dan het is. :D
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Post Reply