Iemand ervaring met TTS ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

:oops:

Gelukkig niet altijd, hetgeen bewijst dat ik ook maar een mensch ben. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Maar als ik mijn kabeltje heb draaien en de elm heb wil ik wel voor je kijken Alexander wat hij doet bij die snelheid hoor, mischien dat de elm hem bij die snelheid wel overeind houd, maar met de kkl kabel zal marco denk ik zeker gelijk hebben.
Mijn sateliet ontvanger werkt ook alleen met 9600 baud (of trager)trouwens hoor als ik daar anderre software op ga zetten met de seriele kabel.

Marco je bent nog niet aan software pakketjes testen toe gekomen ?
Of weet je al wat fiat en alfa software doet ?
Dan hoef ik die namelijk niet meer op de laptop te zetten als ze het toch niet doen :wink:
Ik ga nu de drivers van de kkl kabel op de laptop zetten, dus we zijn opweg met xp :) je zal het mee maken dat w7 steeds de boosdoener was :oops:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by AlexanderB »

Ik bedoel juist dat n verschil van krap 8% in bitrate, NOOIT een merkbaar verschil in verversingssnelheid geeft. Dat zal dus puur liggen aan hoe de software ingesteld is, of aan iets heel anders... :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Ja, jij bedoelt dat er aangegeven wordt dat die elm327 live data sneller moet leverren, dat dat niet door data snelheid kan ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Nog even wat uitleg gevonden voor de wat minder technische mensen hier over het verschil tussen de kkl kabel en de elm327 :

Interface KKL - ELM

Het grote verschil tussen een KKL en een ELM interface is de microprocessor in de ELM interface. Waar je een heftig programma nodig hebt bij een KKL interface om met je auto te kunnen praten, kun je het met een simpele programmering af bij een ELM. Bij de KKL moet je de initialisatie van de ECU, die vaak op onmogelijke baudrates (5 baud, 10.4Kb etc), werkt direct uit je PC zien te sturen. De PC ondersteunt standaard wel alle baudrates, maar in de praktijk is de initialisatie van 5 baud niet erg makkelijk. Stel je de poort in op 5 baud dan wordt de PC verschrikkelijk traag als je geen slimme programmeer technieken toepast...
Al deze moeilijke initialisatie en moeilijke baud-dinges is makkelijk door een microprocessor uit te voeren. De data communicatie naar de PC kan dan op een vaste baudrate (9600, 38400) gebeuren zonder al te veel poespas. Je kan dan bijvoorbeeld gebruik maken van ASCII karakters om met de interface te praten die op zijn beurt dan de gewenste informatie uit de auto haalt.
Daarom kun je dus een programma gemaakt voor de ELM of mOByDic interfaces niet gebruiken met een KKL. Er zit geen processor in die de simpele ASCII requests kan vertalen naar de door de ECU gewenste formaat.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Zó ontzettend moeilijk is die 5 baud niet te maken hoor: bij KKL-kabels, en ook bij mijn interface, wordt dat gewoon niet via de Tx-lijn van de COM-poort gedaan, maar apart via de RTS-lijn. Met een timertje die elke 200ms een event afvuurt, waardoor er een nieuwe initialisatie-bit via de RTS-lijn naar buiten wordt geklokt, is dat heel simpel te realiseren.
Trouwens, Die initialisatie-byte moet naar de L-lijn worden verstuurd, NIET naar de K-lijn. Dus dat maakt het er alleen maar makkelijker op.

Een 'probleem' bij communicatie-afhandeling in de PC-software is dat de RX en Tx van de COM-poort aan de kant van de K-lijn aan elkaar geknoopt zijn. Dat heeft tot gevolg dat elke vanuit de PC verzonden byte (of dat nu een byte uit de command sequence is of een Acknowledge als antwoord op een van de ECU ontvangen byte) automatisch een ontvangen byte in de Rx buffer van de COM-poort oplevert. Die byte zal dus eerst weggelezen moeten worden alvorens de door de ECU verzonden byte kan worden gelezen. Volgens mij gaat in dát proces de meeste tijd verloren. En juist dát deel van het communicatie-proces heb je niet als je de communicatie met een aparte microcontroller doet: die kun je duidelijk maken dat 'ie tijdens het verzenden van een byte de receiver even moet uitzetten en pas weer aanzetten als het verzenden voltooid is. Op die manier komt de zogeheten echo niet in te ontvangst-buffer en hoef je die ook niet eerst weg te lezen. Wellicht kan ik mijn interface zodanig aanpassen dat deze ook geen echo produceert, maar daarmee wordt de interface meteen geheel incompatibel met alle andere bestaande diagnose-software.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Het is stil hier al een paar dagen, dat is of een teken dat we stil staan, of dat het niet lukt :shock:

Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik echt goed fout bezig was, mijn pc maakte gewoon geen verbinding met mijn kkl kabel en ik was aan het zoeken in het stukje van de kkl kabel naar de ecu :oops:
In die kkl kabels zit een ic, de FT232RL deze FTDI chip is te programeren en al :D kijk maar in deze link (voer voor de koude zomerdagen en warme winters) : http://www.ftdichip.com/Support/Documen ... FT232R.pdf
Ik was dus wat aan het klooien en heb er eens andere instellingen in geklapt en de oude weer terug gezet enz. om te kijken of dat werkt en dat werkt, dus je krijgt best veel waar voor die paar euro wat een kkl kabel kost, maar goed bij vag-com had ik steeds de melding "Interface status : Not found" en die is nu weg, eindelijk dus verbinding met de FTDI chip, nu moet ik hetzelfde nog even door voeren op de laptop en dan kunnen we weer richting de auto ! :lol:
Als ik nu de 12 volt van de obd1 stekker op 12 volt aansluit krijg ik in een terminal programma wat bij de site van FTDI is te downloaden netjes F0 als reactie van de chip, hij geeft dus aan mijn computer door dat er 12 volt gelevert wordt.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Als je hem nog niet had, heb ik hier nog wat van iemand die ook aardig aan het spelen is geweest met een bosch ecu : http://www.blafusel.de/obd/obd2_obdii_o ... me_en.html ook code uitleg enzo !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Inderdaad beetje stil geweest hier van mijn kant. Overigens betekende dat niet dat ik ook stil gezeten heb. ;)
Zaterdag dan wel naar Cirque du Soleil geweest (errug mooi!), maar 's avonds toch wel weer aan 't proggen geweest.
Vooral druk bezig met het goed krijgen van Tx; het versturen van een opdracht naar de ECU. Ik ik heb daarmee lekker in de verkeerde hoek zitten zoeken; in de Tx procedure zitten zoeken naar verkeerd afvangen van de ACK's die de ECU terug stuurt. Bleek het probleem al vóór het beginnen van verzenden van een commando te zitten: In de Rx procedure stuurde ik ook na de laatste van de ECU ontvangen byte (de 'checksum') een bit-inverse ACK terug, maar dat moest dus niet!
Wèl is het noodzakelijk om binnen 250ms te beginnen met verzenden van de commando-reeks, omdat anders de ECU de verbinding verbreekt.
Dit gaat inmiddels goed, maar na het corrigeren van een andere fout (vergeten de frame teller te verhogen) lijkt er nog iets niet goed te gaan met het terug schakelen van TX mode naar Rx mode; er raakt daar ergens een byte kwijt. :?
Vanavond weer verder speuren. :)

-edit-
Communicatie stabiel! :)

Volgende stap: opvragen ADC channels en omrekenen van de terug ontvangen data naar zinvolle gegevens...

-edit-
Die omrekengegevens op eerder genoemde site "blafusel.de" is niet te gebruiken bij de MP3.1: deze formules zijn blijkbaar alleen geschikt voor KW1281.

-update-
M'n bij eBay bestelde OBD-II kabel is binnen. Vanaaf eens kijken of mijn software daarmee uit de voeten kan.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Hoe staan de zaken daar marco ?
Al hele gesprekken aan het voeren met je ecu :lol: ?
Het is zo stil hier dus ik was wel weer even benieuwd hoe ver je bent en of je mischien iets hebt om mij weer verder op weg te helpen om ook eens data uit dat hok te kunnen trekken :)
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Met de OBD-II kabel is het mij (nog) niet gelukt om met de ECU te babbelen.
Met het programmaatje 'scantool4' kan ik echter al wel (via mijn eigen interface) interessante info uit de ECU uitlezen (ook 'real-time' data!)

Momenteel ben ik echter vooral buiten te vinden, omdat mijn auto's toch ook wel wat aandacht nodig hebben en het weer het nu toelaat dat ik ze die aandacht ook geef. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by AlexanderB »

I can't wait.. :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Een paar pagina's terug staat te lezen over mijn verkeerd in elkaar zittende obd1 naar obd2 kabel die ik bij Smeets Solutions had besteld, welke mijn obd2 scanner de lucht in blies, na een telefoontje had ik 2 dagen later een nieuwe kabel in huis (met de zelfde fout :lol: ), na goed overleg via de mail met duidelijke vragen en de juiste antwoorden heb ik mijn gemaakte kosten terug gekregen, mijn kabel gratis en een dag na het opsturen van mijn scanner een nieuwe scanner van hun ontvangen !

Dus een dikke pluim voor de heren bij Smeets Solutions ! :Thnks

Nu zelf alleen nog even de rode en zwarte draad om solderen ! :wink:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Vandaag weer eens verder gegaan met het OBD project.
Heb m'n blauwe -op Ebay gekochte- USB-OBD-II kabel maar eens open geschroefd en ge-reverse-engineered.
De USB-zijde is door de maker gewoon 1:1 overgenomen uit het FT232L datasheet en de OBD zijde is ook vrij recht-toe-recht-aan.
Blijkbaar doen zij de 5-Baud initializatiecode tóch via de TxD-lijn versturen, dus moest mijn programma-code nog even om boppen; hetgeen uiteraard gelukt is!
Mijn programma is nu dus compatibel met die goedkope blauwe USB-OBD-II kabels (die overigens wèl geschikt moeten zijn voor ISO-9141-2 !!).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

:shock: Nu kan ik je zelfs even niet meer volgen marco :oops:

Je weet trouwens dat je die FTDI chip die er als het goed is in zit ook kan aanpassen software matig ?
Hier is hun site http://www.ftdichip.com/

Maar nu wil ik niet heel vervelend worden met mijn denkwijze, maar ik zou haast gaan hopen op meer slecht weer :lol:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by AlexanderB »

Ah, tis dat ik geen benzineauto meer heb om op te testen (en dat dieseldingen met dus momenteel meer interesseren), anders had ik vooraan gestaan om hieraan mee te prutsen/experimenteren, n dash-schermpje met info uit de ECU zou wel tof zijn namelijk (voor de benzine-AX'jes)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Heeft een diesel dan geen ecu ?
Volgens mijn database software heeft hij geen eens technische gegevens :lol:
Trouwens nog een mooie plaats gevonden voor dat motortje van je Image
:lol:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by AlexanderB »

Kijk, das pas zuinig vliegen. :D (das n 1.4D trouwens :) maar tof!)

Nee, de AX diesel heeft geen ecu, in fact, heeft maar 4 electrische dingen:
- Startmotor
- Dynamo
- Gloeipluggen + relais
- Een electrische plunjer die open gaat om de motor aan te houden, en die dicht gaat om de motor weer uit te zetten (door de brandstof af te knijpen)
De timing en ontsteking gebeurt allemaal mechanisch, door de injectiepomp, die op jouw foto goed te zien is. :)

Moderne diesels (van zegmaar.. de laatste 10-12 jaar, commonrail) hebben wel een ECU, dan worden de injectoren electrisch aangestuurd, en de hogedrukpomp is alleen maar "dom" hoge brandstofdruk aan t leveren..
en nog een vorm (pump-duse, oftewel pomp-injector), waar de injectors door een extra nokkenas zelf de hoge inspuitdruk opwekken, en electrisch worden aangestuurd om op het juiste punt te beginnen en te stoppen met sproeien. dit is te vinden in volkswagens van 15 jaar terug tot n paar jaar terug, en in van die grote amerikaanse diesels van de laatste 15-ofzo jaar..
Last edited by AlexanderB on ThuAug09, 2012 12:33:31 AM, edited 2 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

lekkersimpel wrote::shock: Nu kan ik je zelfs even niet meer volgen marco :oops:

Je weet trouwens dat je die FTDI chip die er als het goed is in zit ook kan aanpassen software matig ?
Nope, die kun je niet aanpassen. De FT232 is gewoon een USB-RS232 bridge met vaste (Mask-ROM) firmware voor de USB engine, dus daar doe je helemaal niets aan. Met een extern EEPROMmetje (die je wèl via de FTDI-chip (dus via USB) kan programmeren) kun je wel dingen opslaan, zoals een fatsoenlijk leesbare device naam (die dan door Windhoos PnP hardware installatie wordt overgenomen en in apparaatbeheer wordt neer geknikkert). Maar aan de functionaliteit van de chip kun je niets veranderen. Zie pagina 13 van de TF232BL datasheet

Als je in het datasheet van de FT232BL kijkt bij de 'typical application' schema's, dan heb je al de helft van die blauwe OBD-II adapter ge-reverse engineered (de USB kant). :P De andere helft, de interfacing met de ECU, is slechts een 8-tal transistoren, een hoopje weerstanden en een dual comparator (LM393M). That's it. Op zich simpel zelf te fabrieken, maar kwa kosten scheelt het amper met een kant-en-klare adapter van Ebay.

-edit- Nog even ter verduidelijking over welke ODB-II USB adapterkabel ik het heb: link naar Ebay. Het moet dus wel een kabel zijn die 409.1/KKL ondersteunt!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

We hebben het in ieder geval over de zelfde kabel, dat scheelt al een berg :wink:
Ik heb toch echt software waarvan ze zeggen dat het die FTDI-chip kan beschrijven :? maar dat lijkt me op het ogenblik niet interessant, daar kunnen we nog wel eens in duiken als het weer 20 graden vriest en de kabel + software werkt 8)
Ik zal eerdaags als ik even zin heb de software eens gaan zoeken en je kant op sturen, dan weet je waar ik het over heb, ik vond het op het forum van alfa.

We gaan nu eerst gebruik maken van het mooie weer en eens het motortje van de 106 omruilen voor een blok MET compressie (hopen we) :D
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Post Reply