Lekkage?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Lekkage?

Post by fokkehuis »

Goededag!

Zie foto: viel me op dat het vochtig is bij de aangewezen plek, geen idee hoe het komt en of het kwaad kan.

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Lekkage?

Post by fokkehuis »

Hier dan een link naar een foto, pff hoe moeilijk kan het zijn hier een foto plaatsen?

https://picasaweb.google.com/1051554071 ... 6718226322

Edit bestuur:
Image
Last edited by fokkehuis on SatMar10, 2012 2:52:06 PM, edited 4 times in total.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Lekkage?

Post by AlexanderB »

Bij het plaatsen van een post heb je de optie om op de knop uploadjefoto.axclub.nl te klikken. uploaden, linkje wat je krijgt in je post plakken, klaar :) niet moeilijk, maar je moet de knop niet over t hoofd zien. :)

Nee, dat kan in principe geen kwaad. dat zal (99.99% zeker) een beetje olie zijn, die (in de loop van de jaren) via de ontluchting van de motor (dikke slang van kleppendeksel) naar "dat plastic ding/ufo" gaat, en daarna er daar uit gekomen is i.p.v. door het injectiehuis heen de motor in verdwenen en verbrand. (Mijn eigen AXje had hetzelfde)

Het enige wat wel is, dat het een indicatie is dat het injectiehuis van binnen wel eens flink onder de olie kan zitten, en dat kan weer andere storingen tot gevolg hebben, een keer netjes schoonmaken kan dan nooit kwaad.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: Lekkage?

Post by fokkehuis »

Dat linkje krijg ik dus niet na uploaden, hoe vaak en in welk formaat ik het ook probeer.

Oke bedankt voor je reactie, wil toch mijn luchtfilter eens vervangen dus gelijk maar schoonmaken.
Moet je trouwens alles losmaken om de luchtfilter te vervangen? Lijkt mij niet even te vervangen zoals in de meeste auto's.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Lekkage?

Post by AlexanderB »

het makkelijkste is om die slangklem (waar ie olie lekt) los te maken, dan kan je het hele luchtsysteem optillen (zal verder nog op 1 plek vastzitten ,bij de bobine zit een plastic draaiknop die je n kwartslag draaien moet). de filter zit aan de andere kant onder dat plastic ding, maar zit (als het goed is) van onderen ondersteund, waardoor losmaken eigenlijk de enige juiste manier is.

inejctiehuis schoonmaken doe je t beste als ie van de auto af is, dat is nogal een secuur werkje. maar als je geen storing dr aan hebt, kan je t ook prima zo laten. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: Lekkage?

Post by fokkehuis »

Nu we toch lekker aan het praten zijn:)
Ander vraagje: remblokjes moeten af en toe vervangen worden maar hoe zit het met de achter remmen, is het daar de remschoen die slijt en vervangen moet worden 1x in de zoveel tijd? en hoe zie je dat?

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Re: Lekkage?

Post by Pascal »

Achterop de ankerplaat zitten rubberen dopjes die je verwijderen kunt om de remschoendikte te controleren.
Remschoenen slijten echter láng niet zo hard als de remblokken voor, simpelweg omdat je achter minder hard remt.
Als je ze al moet vervangen is dat meestal omdat een remcylindertje lekt raakt en de remolie vrijelijk zijn weg vindt naar andere remdelen etc.
De remschoen raakt verzadigd en remt niet meer (olie verminderd wrijving toch?).
Monteer dan een zgn. 'superset': dat zijn twee nieuwe remcylinders en complete voorgemonteerde remschoenen incluis alle veertjes en bevestiging.
Hoef je de eerste tien jaar niet meer...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: Lekkage?

Post by fokkehuis »

Bedankt voor je tijd en info! Ben weer wat wijzer geworden.

Groeten

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Lekkage?

Post by Wheelnut »

De achterste remvoeringen hebben de neiging na verloop van tijd van de remschoenen los te komen.
Dat is de reden waarom ik ze heb moeten vervangen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: Lekkage?

Post by fokkehuis »

AlexanderB wrote:het makkelijkste is om die slangklem (waar ie olie lekt) los te maken, dan kan je het hele luchtsysteem optillen (zal verder nog op 1 plek vastzitten ,bij de bobine zit een plastic draaiknop die je n kwartslag draaien moet). de filter zit aan de andere kant onder dat plastic ding, maar zit (als het goed is) van onderen ondersteund, waardoor losmaken eigenlijk de enige juiste manier is.

inejctiehuis schoonmaken doe je t beste als ie van de auto af is, dat is nogal een secuur werkje. maar als je geen storing dr aan hebt, kan je t ook prima zo laten. :)
Hoi, heb nu het probleem dat mijn accu op een of andere manier wordt leeggetrokken; ANWB is geweest en uit de analyse kwam dat mijn accu wel aan vervanging toe is, dynamo is niets mis mee. Maar dat is niet het probleem want accu kan nog prima even mee. Alles nagelopen maar niets brand of trekt stroom (achterbak verlichting uitgeschakeld, radio losgekoppeld). Na een ritje van 150 km is mijn accu na een paar uur weer helemaal dood!

Kan dit duiden op een storing in het injectiehuis?

Wat trouwens ook sinds kort is, mijn achter ruiterwisser wil niet meer heen en weer (geen kapotte zekering en de rest werkt wel op die schakelaar).Misschien duid dit allemaal op storingen in het injectiehuis?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Lekkage?

Post by AlexanderB »

Dat het uit is wil niet zeggen dat het geen stroom trekt, je zult dus aan de gang moeten met een amperemeter. (Een voor een zekeringen dr uit, meter dr over, kijken of er stroom loopt)

Dat de achterwisser niet beweegt.. ik zou daar beginnen met meten, als ie is vastgelopen en kortsluiting maakt, trekt ie best veel stroom, maar ook die zou uit moeten zijn met de sleutel dr uit.. meten is weten, "zou moeten" heb je niks aan als het stuk is. ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: Lekkage?

Post by fokkehuis »

AlexanderB wrote:Dat het uit is wil niet zeggen dat het geen stroom trekt, je zult dus aan de gang moeten met een amperemeter. (Een voor een zekeringen dr uit, meter dr over, kijken of er stroom loopt)

Dat de achterwisser niet beweegt.. ik zou daar beginnen met meten, als ie is vastgelopen en kortsluiting maakt, trekt ie best veel stroom, maar ook die zou uit moeten zijn met de sleutel dr uit.. meten is weten, "zou moeten" heb je niks aan als het stuk is. ;)

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: Lekkage?

Post by fokkehuis »

AlexanderB wrote:Dat het uit is wil niet zeggen dat het geen stroom trekt, je zult dus aan de gang moeten met een amperemeter. (Een voor een zekeringen dr uit, meter dr over, kijken of er stroom loopt)

Dat de achterwisser niet beweegt.. ik zou daar beginnen met meten, als ie is vastgelopen en kortsluiting maakt, trekt ie best veel stroom, maar ook die zou uit moeten zijn met de sleutel dr uit.. meten is weten, "zou moeten" heb je niks aan als het stuk is. ;)
oke bedankt! alleen heeft het waarschijnlijk weinig zin om te meten als de accu totaal leeg is. Zou dan toch de wisser moeten zijn ja, ergens kortsluiting ofzo?
Komt echt uit het niets, nergens aan gezeten. Met die lekkage heeft het niets te maken denk je?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Lekkage?

Post by AlexanderB »

dus eerst even je accu aan de lader hangen thuis ofzo..

nee, met die lekkage zal het denk ik niets te maken hebben.. een AX is een simpel ding, de meeste electrische functies staan redelijk los van elkaar (behalve daar waar ze een zekering of een aardpunt delen ofzo..)

met "andere storingen" over die olielekkage, bedoelde ik trouwens beroerd lopen omdat een van de sensoren van de motor vervuild is geraakt met olie, maar dat lijkt het probleem niet te zijn ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: Lekkage?

Post by fokkehuis »

zou de lekkage wel verband kunnen houden met het probleem van resonantie bij 3000 toeren (zie mijn andere posts)?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Lekkage?

Post by Browny »

nee, tenzij eea niet goed in elkaar zit daar.

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: Lekkage?

Post by fokkehuis »

oke, niet aan gerommeld, dus zoals het hoort

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Lekkage?

Post by Ceristimo »

Je hebt geen lekkage. Die olieprut die je daar bij het injectiehuis ziet is vrij "normaal". Het injectiehuis (dat zwarte ronde potje) is de plek waar de brandstofinjector zit. De brandstof en de lucht komen daar binnen. Vervolgens wordt dat naar onderen, naar het gasklephuis gestuurd (die zit direct ónder het injectiehuis, en het is één geheel, maar je kan het gasklephuis en injectiehuis van elkaar scheiden). In het gasklephuis zit je gasklep, dat is het ding wat je met je gaspedaal bedient. Ook zit daar een sensor (gaskleppositiesensor) die meet hoever jij het gaspedaal hebt ingetrapt en daardoor regelt hoeveel benzine de injector moet inspuiten.
Vervolgens gaat het mengsel van brandstof en benzine via het inlaatspruitstuk naar je cilinders.

Tot zover het technische verhaal. Zoals je ziet komt er in bovenstaande verhaal géén olie voor. Dan de vraag: hoe komt het dan dat je zoveel olietroep rond het injectiehuis ziet?

Nou, zoals je weet zit er motorolie in je auto. De olie bevind zich in het oliecarter (een soort pan/tank onderaan het motorblok) en wordt - wanneer de motor loopt - met behulp van de oliepomp door het blok gepompt. Als je aan het rijden bent wordt je motor heel erg heet. Een graadje of 90/95 is niet abnormaal. De olie wordt dus óók heet.
En wat gebeurt er dan? Dan krijg je een boel druk. Gooi maar eens kokend water in zo'n slappe plastic colafles en voel maar 'ns hoe hard die fles dan wel niet wordt. Hete vloeistoffen creëren druk. Als die druk niet weg kan, dan kan je je voorstellen dat je motorblok dat niet leuk gaat vinden en dat je dan snel aan de kant van de weg zult komen stil te staan.

Dat zou je op kunnen lossen door bijvoorbeeld ergens een gaatje in het blok te boren ofzo, zodat de druk kan ontsnappen. Hetzelfde idee als bij een theeketel. Daar zit immers ook een gat in zodat de stoom eruit kan.

Maar als je dat zou doen dan loopt er dus een beetje olie met de oliedampen mee het blok uit. En dat mag niet vanwege de milieu eisen. Die olie moet dus afgevoerd worden. En dat gebeurt via de carterontluchting. Da's een hele stoere naam voor iets wat in essentie één slangetje is. Op jouw foto is die zichtbaar. Het is die hele dikke slang helemaal rechts op de foto die je aan de bovenkant het luchtfilterhuis in ziet gaan. De andere kant van dat korte, dikke slangetje zit op het kleppendeksel geschroefd.

De eventuele olie die nu mee omhoog komt, wordt nu dus veilig via dat slangetje afgevoerd. En komt via dat slangetje dus in het luchtfilterhuis terecht. En via het luchtfilterhuis komt het weer in je injectiehuis, vervolgens het gasklephuis, dan het inlaatspruitstuk, en dan in je cilinders en wordt het dus meeverbrand met de motor.

Aangezien een AX de nieuwste auto niet is en de meeste mensen nooit het injectiehuis schoonmaken is het dus niet verwonderlijk dat je daar nu na 10/15 jaar wat olieprut rond het injectiehuis ziet zitten.

Als je nergens problemen mee hebt qua rijden zou ik het zo laten. Als je het injectiehuis schoonmaakt zit diezelfde smurrie er na een half jaar toch weer.

Samengevat: Het is géén olielekkage, maar een verschijnsel dat - in elk geval bij een AX - als volledig normaal beschouwd kan worden. Maak je om die olieprut dus ook totaal niet druk. Dat hoort zo.

Wat resonantie betreft: Een AX zit vol met plastic. Er zijn geen AX'en die NIET rammelen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Lekkage?

Post by MNM(tm) »

Mijn GTI-Volcane rammelt NIET! 8)

Verder echt een prachtige uitleg! (y)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

fokkehuis
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: Lekkage?

Post by fokkehuis »

Ceristimo wrote:Je hebt geen lekkage. Die olieprut die je daar bij het injectiehuis ziet is vrij "normaal". Het injectiehuis (dat zwarte ronde potje) is de plek waar de brandstofinjector zit. De brandstof en de lucht komen daar binnen. Vervolgens wordt dat naar onderen, naar het gasklephuis gestuurd (die zit direct ónder het injectiehuis, en het is één geheel, maar je kan het gasklephuis en injectiehuis van elkaar scheiden). In het gasklephuis zit je gasklep, dat is het ding wat je met je gaspedaal bedient. Ook zit daar een sensor (gaskleppositiesensor) die meet hoever jij het gaspedaal hebt ingetrapt en daardoor regelt hoeveel benzine de injector moet inspuiten.
Vervolgens gaat het mengsel van brandstof en benzine via het inlaatspruitstuk naar je cilinders.

Tot zover het technische verhaal. Zoals je ziet komt er in bovenstaande verhaal géén olie voor. Dan de vraag: hoe komt het dan dat je zoveel olietroep rond het injectiehuis ziet?

Nou, zoals je weet zit er motorolie in je auto. De olie bevind zich in het oliecarter (een soort pan/tank onderaan het motorblok) en wordt - wanneer de motor loopt - met behulp van de oliepomp door het blok gepompt. Als je aan het rijden bent wordt je motor heel erg heet. Een graadje of 90/95 is niet abnormaal. De olie wordt dus óók heet.
En wat gebeurt er dan? Dan krijg je een boel druk. Gooi maar eens kokend water in zo'n slappe plastic colafles en voel maar 'ns hoe hard die fles dan wel niet wordt. Hete vloeistoffen creëren druk. Als die druk niet weg kan, dan kan je je voorstellen dat je motorblok dat niet leuk gaat vinden en dat je dan snel aan de kant van de weg zult komen stil te staan.

Dat zou je op kunnen lossen door bijvoorbeeld ergens een gaatje in het blok te boren ofzo, zodat de druk kan ontsnappen. Hetzelfde idee als bij een theeketel. Daar zit immers ook een gat in zodat de stoom eruit kan.

Maar als je dat zou doen dan loopt er dus een beetje olie met de oliedampen mee het blok uit. En dat mag niet vanwege de milieu eisen. Die olie moet dus afgevoerd worden. En dat gebeurt via de carterontluchting. Da's een hele stoere naam voor iets wat in essentie één slangetje is. Op jouw foto is die zichtbaar. Het is die hele dikke slang helemaal rechts op de foto die je aan de bovenkant het luchtfilterhuis in ziet gaan. De andere kant van dat korte, dikke slangetje zit op het kleppendeksel geschroefd.

De eventuele olie die nu mee omhoog komt, wordt nu dus veilig via dat slangetje afgevoerd. En komt via dat slangetje dus in het luchtfilterhuis terecht. En via het luchtfilterhuis komt het weer in je injectiehuis, vervolgens het gasklephuis, dan het inlaatspruitstuk, en dan in je cilinders en wordt het dus meeverbrand met de motor.

Aangezien een AX de nieuwste auto niet is en de meeste mensen nooit het injectiehuis schoonmaken is het dus niet verwonderlijk dat je daar nu na 10/15 jaar wat olieprut rond het injectiehuis ziet zitten.

Als je nergens problemen mee hebt qua rijden zou ik het zo laten. Als je het injectiehuis schoonmaakt zit diezelfde smurrie er na een half jaar toch weer.

Samengevat: Het is géén olielekkage, maar een verschijnsel dat - in elk geval bij een AX - als volledig normaal beschouwd kan worden. Maak je om die olieprut dus ook totaal niet druk. Dat hoort zo.

Wat resonantie betreft: Een AX zit vol met plastic. Er zijn geen AX'en die NIET rammelen.
Wow wat een mooi verhaal, daar heb je echt je best op gedaan, bedankt!
De lekkage laat ik idd voor wat het is, is ook niet meer dan op de foto, is dus waarschijnlijk 1x daar gekomen en niet op regelmatige basis.

Wat betreft resonantie; is wel ineens op komen zetten bij alleen 3000 toeren (diepe brom), daarvoor nooit dat geluid gehoord en/of een andere rammel. Dat vond ik vooral vreemd, dat het zo ineens opkwam.

Leegtrekken accu is opgelost, achter ruitenwisser trok accu leeg omdat die aan zijn eind is en bleef haken (te weinig power om te wissen en naar zijn begin positie terug te gaan). Snoertje losgehaald en nu geen lege accu meer.

Weet dat het allemaal oud is en er dit soort problemen optreden maar vind het leuk en interessant om de oorzaak te achterhalen en eventueel te verhelpen.

Post Reply