vreemd geluid bij bepaald toerental

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Frieda
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunFeb29, 2004 6:05:10 PM
Contact:

vreemd geluid bij bepaald toerental

Post by Frieda »

ik heb een vreemd probleem met mijn AX.

steeds bij een bepaald toerental, bijvoorbeeld 80km/u in zn 3 en tussen de 100-120 km/u in zn 4 (heb geen toerenteller) hoor je steeds een soort sissend, snerpend, fluitend geluid, ik kan het niet goed thuisbrengen. als ik harder ga rijden dan 120 km/u dan verdwijnt het geluid ook weer, erg vreemd..

volgens de garage was het een kapotte spanrol van de distributieriem en het klapperen van de riem zou dan het geluid veroorzaken. omdat de distributieriem toch aan vervanging toe was heb ik die toen ook maar meteen laten vervangen.

alleen, toen was het geluid nog niet weg. weer mn auto naar de garage gebracht, en toen dachten ze dat het aan mn achterklep zou liggen die mee zou fluiten in de wind, aangezien die niet goed sloot. dus: achterklep laten maken, maar nog steeds dat geluid.

nu hebben ze het erover dat het aan de uitlaat zou liggen, daar zit een gat in en ze adviseren dus nu een nieuwe uitlaat..

eigenlijk ben ik een beetje bang dat ik nu weer geld ga uitgeven voor die uitlaat (die met wat van dat gum-spul ook wel door de APK komt in september) en dat dan nog het geluid niet weg is..

heeft iemand enig idee in welke richting ik het zoeken moet? toch de uitlaat of misschien wel iets heel anders? ik vind het zo zonde van mn geld anders..


mijn specs volgens mn kentekenbewijs:
Citroën AX Furore E2 uit 1994, 4-bak, 108.000 km op de teller.

ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt! :)

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Zo wil ik ook wel een garage beginnen. Gewoon langzaam beginnen om de gehele auto te vervangen zonder gedegen te onderzoeken waar het geluid vandaan komt.
Hoor je het geluid ook als je de koppeling intrapt of is het geluid dan meteen over?
Is het geluid dan over, dan dien je in de aandrijvingslijn te zoeken.
Laat iemand anders in de AX rijden en ga ernaast zitten, later nog een keer achterin en probeer op deze manier te achterhalen uit welke richting het geluid komt. Dat geeft al een indicatie. Komt het geluid van voren, dan kan het dus niet de achterklep zijn.
Op deze manier rustig aan te werk gaan en je komt er steeds dichter bij.
Is het geluid ook op te roepen bij gas geven en de motor op toeren te laten komen terwijl de auto in zijn vrij staat en de motorkap open staat?
Is dit niet het geval dan kun je de motor in principe al bijna uitsluiten.
Succes

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

En zo kom je er dus achter welk lager het is :D Tenminste daar denk ik altijd aan bij een fluitend geluid.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Frieda
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunFeb29, 2004 6:05:10 PM
Contact:

Post by Frieda »

wow, 2 reacties! :) thanks!

het geluid gaat wel weg als ik de koppeling intrap, maar niet meteen. het giert dan langzaam uit, zeg maar.. beetje vaag omschreven.. het is in elk geval niet direct weg als ik de koppeling intrap.

ik heb nu met 3 monteurs van die garage (een Citroën dealer nota bene) in de auto gezeten en volgens de een komt het geluid vanaf de voorkant en volgens de ander van de achterkant, en de derde wist het geloof ik helemaal niet.. beetje frustrerend. ik kan zelf de lokatie niet goed bepalen aangezien ik aan een oor doof ben. ik zal nog eens wat mensen laten meerijden!

bij auto in zn vrij, motorklep open en gas geven is het geluid ook te horen.

hoe klinkt een kapotte lager? dat is toch een heel hoog, hard gepiep dat erger wordt als je bijv de bocht om gaat ofzo?

ik kreeg ineens een ingeving.. het klinkt een beetje alsof je een cassettebandje afspeelt en terwijl je play-knop is ingedrukt op de fast-forward knop drukt. een soort van WHIZZZWHHIIZZ :lol:

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Frieda wrote:bij auto in zn vrij, motorklep open en gas geven is het geluid ook te horen.

hoe klinkt een kapotte lager? dat is toch een heel hoog, hard gepiep dat erger wordt als je bijv de bocht om gaat ofzo?

ik kreeg ineens een ingeving.. het klinkt een beetje alsof je een cassettebandje afspeelt en terwijl je play-knop is ingedrukt op de fast-forward knop drukt. een soort van WHIZZZWHHIIZZ :lol:


Als het geluid ook te horen is met de motorkap open en stilstaande auto dan kan het geen wiellager zijn, aangezien de wielen niet ronddraaien op dat moment.
Als het geluid te horen is met open motorkap dan moet het geluid eigenlijk niet zo moeilijk op te sporen zijn. Lijkt mij dan in ieder geval met de motor te maken te hebben. Met een lange schroevedraaier en je oor op het handvat kun je op plekken van het motorblok en andere motorcomponenten geluiden horen.
Begrijp alleen nog niet helemaal wanneer het geluid er nu wel is en wanneer niet, want je zegt dat als het geluid te horen is, het langzama verdwijnt bij het intrappen van de koppeling. Maar als de auto stilstaat en in zijn vrij staat, hoor je ook weer het geluid. Verdwijnt het dan ook als je de koppeling intrapt? Gewoon koppeling intrappen, en de versnelling in zijn vrij laten staan. Zo ja, dan zit het toch ergens in de koppeling, druklager of drukgroep.

Frieda
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunFeb29, 2004 6:05:10 PM
Contact:

Post by Frieda »

ja sorry het is een beetje vaag allemaal, ik heb ook echt de ballen verstand van autotechniek dus dat maakt het er niet beter op.. :(

okee, wanneer komt nou dat geluid..

stel, ik zit in de auto, motorkap open, in zn vrij. ik geef een poet gas totdat ik dat geluid hoor en hou mn gaspedaal zo ingetrapt.

als ik nu meer gas geef, gaat het geluid langzaam weg

als ik minder gas geef, gaat het geluid langzaam weg

als ik de koppeling intrap (en het gas loslaat), gaat het geluid langzaam weg

meer heb ik nog niet geprobeerd.. druklager en drukgroep, wat doet dat eigenlijk? :?:

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Frieda wrote:ja sorry het is een beetje vaag allemaal, ik heb ook echt de ballen verstand van autotechniek dus dat maakt het er niet beter op.. :(

okee, wanneer komt nou dat geluid..

stel, ik zit in de auto, motorkap open, in zn vrij. ik geef een poet gas totdat ik dat geluid hoor en hou mn gaspedaal zo ingetrapt.

als ik nu meer gas geef, gaat het geluid langzaam weg

als ik minder gas geef, gaat het geluid langzaam weg

als ik de koppeling intrap (en het gas loslaat), gaat het geluid langzaam weg

meer heb ik nog niet geprobeerd.. druklager en drukgroep, wat doet dat eigenlijk? :?:


Probeer ook eens met ingetrapte koppeling terwijl je het gas er op houdt. Wat gebeurt er dan?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je zit dus met iets wat resoneert. Zomaar een ingeving. Kijk es of het hitteschild op je uitlaatspruitstuk nog vastzit.

Met 108000 km is een lager eigenlijk niet waarschijnlijk. Je wiellagers horen je auto te overleven.

Maar net wat Eric zegt probeer eens de koppelling in te trappen en dan dat geluidje op te wekken. Als je je auto namelijk in zn vrij zet draait er evengoed nog vanalles mee in je versnellingsbak. Als je de koppeling intrapt niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

dynamo al beluisterd?

Frieda
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunFeb29, 2004 6:05:10 PM
Contact:

Post by Frieda »

okee, ik ga morgen even luisteren wat er gebeurt als ik de koppeling intrap met het gas erop!

hoe ziet het hitteschild op mn uitlaatspruitstuk eruit? waar vind ik dat?en de dynamo luisteren.. ook nog nooit gedaan.. t wordt tijd dat ik al die dingen eens ga leren!

bedankt voor de tips in elk geval, morgen meer nieuws! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Frieda wrote:okee, ik ga morgen even luisteren wat er gebeurt als ik de koppeling intrap met het gas erop!

hoe ziet het hitteschild op mn uitlaatspruitstuk eruit? waar vind ik dat?en de dynamo luisteren.. ook nog nooit gedaan.. t wordt tijd dat ik al die dingen eens ga leren!

bedankt voor de tips in elk geval, morgen meer nieuws! :)


hitteschild is eigenlijk heel simpel:
ga voor je motor staan en kijk naar de zwarte deksel met de ronde dop erop. als je dan wat 'lager' [dus meer naar voren] kijkt zie je een aluminium stuk zitten met een buis eraan. dat stuk alu is je hitteschild
je dynamo zit daar links onder dus die heb je dan ook gelijk gevonden. [dat ding met die riem eraan]
Image

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

bij dat soort zaken is het de kunst zoveel mogelijk oorzaken uit te sluiten.

als hij het heeft met de bak in neutraal kan je alles vanaf de ingaande as van de VB uitsluiten. blijft er nog over, druklager, spanrol distributieriem, alternator en de ingaande as zelf wel nog natuurlijk. misschien eentje vergeten maar ik denk het niet. zelf gok ik op de alternator omdat de mijne soms hetzelfde geluid maakte dat jij beschreef (wel enkel bij vriesweer en mist)

Als je de alternator wilt uitsluiten haal je er gewoon even het riemetje af en probeer dan nog eens. Even zonder alternator kan geen kwaad en je hebt weer een mogelijke oorzaak minder (of net de oorzaak gevonden natuurlijk :D )

Veel speurgenot
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

Frieda
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunFeb29, 2004 6:05:10 PM
Contact:

Post by Frieda »

daar ben ik weer!

ik heb zojuist de auto aan een nadere inspectie onderworpen. er bleek een slang dinges los te zitten en nog iets anders zat ook niet lekker vast, daar heb ik maar een tie wrap omheen gefrotst..

ik heb geen idee wat dat voor onderdelen zijn dus ik heb even wat in elkaar geknutseld..

http://www.angelfire.com/dragon/freakypictures/AX/AX.html

die grote geribbelde slang aan de voorkant hing dus helemaal los, die heb ik weer teruggestopt. rechtsboven die slang zit een dinges die ook loshing waar ik een tie wrap omheen heb gedaan.. hij zit nu wel redelijk vast.

het gefluit is nu wel minder, zou dit het kunnen zijn?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Die grote geribbelde slang is de doorvoer van warme lucht van je spruitstuk naar je inlaatkanaal. Dat ding daarrechtsboven (waar die tierap omheen hangt is de rest van het inlaatkanaal. Als die loshing maakt ie nu waarschijnlijk een stuk minder herrie.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Frieda
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunFeb29, 2004 6:05:10 PM
Contact:

Post by Frieda »

cool, dus ik heb het gevonden! :) hoera!

is dat ding nog beter vast te zetten dan met een tie wrap of kan ik toch beter even naar de garage? de twee stukken klemmen zeg maar niet goed in elkaar, vandaar de tie wrap!



(toch idioot dat ze zoiets niet zien bij de garage.. of misschien wel expres niet zien.. je weet het niet)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Tiewrap is goed genoeg. Maakt niet uit als er wat lekt. Tis alleen niet echt een geluid wat jij omschrijft wat je zou moeten horen. Meer het geluid van een open lucht filter. Dus erg gebrom.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Frieda
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunFeb29, 2004 6:05:10 PM
Contact:

Post by Frieda »

hmm.. ok dan speur ik gewoon verder.. ik heb verder geen rare loszittende onderdelen onder de motorkap gevonden dus dat hitteschild waar jij (sander) het over had kan ik denk ik ook wel uitsluiten..

ik ga weer es effe naar buiten, kijken naar de dynamo, of die iets raars doet.. de alternator, waar manuarmata het over heeft, waar zit die ergens?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat hitte schild is een tikkend geluid. Heel simpel te controleren dat is dat stalen ding wat aan die grote geribbelde slang vastzit. Gewoon effies heen en weer schudden. Als dat lukt zit ie los :D. Je dynamo zit als je recht naar beneden kijkt links van je hitteschild (als je voor de auto staat, de passagierskant dus)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Frieda
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunFeb29, 2004 6:05:10 PM
Contact:

Post by Frieda »

ja dat hitteschild.. hij leek niet los te zitten, maar toen de motor eventjes gedraaid had bleek ie toch wat speling te hebben. maar niet echt veel.. paar millimeter denk ik.. aan de dynamo is niks raars te zien.. ziet niet los oid!

maar dat rare geluid is wel minder geworden. ik kan nu met de koppeling ingedrukt / in zn vrij het geluid niet meer reproduceren zonder dat de motor zo'n herrie maakt dat ik bang ben dat ie uit elkaar gaat ploffen.. met mn uitlaat erachteraan..

als ik ga rijden hoor ik het nog wel, maar korter dan eerst en als ik de koppeling intrap is het meteen weg. misschien dat ik het nog 1x probeer bij de dealer volgende week ofzo..

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je moet eens het hele luchtinlaatsysteem controleren op lekkage denk ik. En gaatje die je tegenkomt even afplakken met plakband Ik denk dat het daar vandaan komt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply