Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

michael213
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar25, 2011 7:53:20 AM

Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by michael213 »

Hoi,

Mijn ax 1.1 heeft in 2 maanden tijd een hoger brandstof verbruik.

ipv 560 km met een tank doe ik nu nog maar gemiddeld 450km met een tank.

Ik heb wel het idee dat ie iets hoger in de toeren ligt.

Iemand een idee?

groet,

Michael.
Citroën ax 1.1 first met 188000km op de teller.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by MBa@NL »

Hoger brandstof verbruik kan aan zo verschrikkelijk veel factoren liggen waarvan de belangrijkste wel je eigen rechter voet is...

Maar 450km op een tank? dat is ongeveer 1 op 11... Dan moet je toch behoorlijk doorgassen...

Wat is je rijstijl? Heb je motorisch iets gedaan de laatste tijd? Is het blok nog origineel opgebouwd (dus geen open luchtfilter of groter inlaattraject)? Alle vacuuümslangen nog in tact? en ga zo maar door...

michael213
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar25, 2011 7:53:20 AM

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by michael213 »

Ik heb niks veranderd, alleen olie ververst met 10w40 denk niet dat het daar aan kan liggen.

450km is op ongeveer 35 ltr dus zeg 1 op 13 terwijl ik normaal gemiddeld 1 op 16.

Kan het niet zo zijn dat er een sensor kapot is en hierdoor langer in de shoke stand blijft staan?
Citroën ax 1.1 first met 188000km op de teller.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by Wheelnut »

Het kan ook gewoon door de temperatuur komen (soms in combinatie met veel korte stukken rijden.)

Vorige winter zat ik op een gegeven moment op de 1:10.
1:13 zit ik normaal gesproken ook aan. Dus ik vind je verbruik helemaal niet zo vreemd.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by AlexanderB »

als je op lange stukken rustig rijden die 1:16 niet haalt, kan t zijn dat de groene temperatuursensor van het ECU (zit in thermostaathuis) of de lamda (in de uitlaat) stuk zijn of slecht contact maken..

t kan ook zijn dat er iets anders mis is, en idd, van de kou en vooral van korte ritjes word het gemiddelde gelijk n stuk slechter...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by Losroyos »

Naar mij weten heeft elke Ax toch 45 ltr tank? of zijn er PH1 of 1.0 geleverd met 35ltr tank?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by AlexanderB »

1e set ph1 1.0 zijn idd met 35 liter geleverd :) de rest heeft een 43 liter tank. maargoed, als de meter 0 aanwijst, kan t best zijn dat dr maar 35 liter in wil hoor, bij mij gaat t lampje ook branden als er nog zeker 8 liter* in zit.
(* 43-35=8)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

michael213
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar25, 2011 7:53:20 AM

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by michael213 »

Heb nog een tank aangekeken of het verbruik veranderd is, maar nog steeds dik 130km minder met een volle tank.
Het valt mij wel op dat hij vaak hoger in toeren blijft lopen en heel soms terug zakt naar normaal. Mijn rij stijl is niet veranderd. En de auto wordt alleen voor woon/ werk gebruikt. Prive rij ik er niet mee. Zou het inderdaad de groene sensor kunnen zijn die AlexanderB aankaart. Of eventueel de stappenmotor? Weet niet of deze ook een hoger brandstof verzoorzaakt?

Nou heb ik op mijngrossier.nl gekeken naar welke sensor de groene is? Maar dat is voor mij een raadsel.

Hoop dat iemand nog wat info heeft.

gr Michael
Citroën ax 1.1 first met 188000km op de teller.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by AlexanderB »

ff gekeken voor je op mijngrossier, daar is het
Artikelnummer: 06.6029
Omschrijving: Temperatuursensor
Opmerking artikel: M14x1.25 Amp Aansluiting 6.3 / Ntc
Merk: Kw
OP THERMOSTAAT
een kapotte stappenmotor zou, zover ik weet, resulteren in een compleet willekerig stationair toerental, tussen afslaan en 3000+ toeren. niet het standaard "verhoogd stationair @1500 + verhoogd brandstofverbruik" wat zegmaar standaardsymptomen zijn van n slechte groene temperatuursensor, waardoor de ECU de hele rit lang in Choke-modus hangen blijft..

en voor de visueel ingestelden:
Image
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by Holländer »

zou het eventueel niet ook de MAP sensor kunnen zijn? die regelt toch (samen met lambda en die groene temp. sensor) de inspuiting.

zit aan je vacuüm slangen vast, kan ook een van die slangetjes zijn.

Ik hoor verder trouwens nooit iets over de MAP sensor, is geen zwakke plek van de ax.

voor de visueel ingestelden:
Image
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

michael213
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar25, 2011 7:53:20 AM

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by michael213 »

AlexanderB Bedankt!!! Ga hem morgen gelijk halen. Laat van de week even weten of dit de oorzaak was.

gr
Citroën ax 1.1 first met 188000km op de teller.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Je zou ook nog even de lambda sensor kunnen bekijken.
Zwart is niet goed, het grijzige kleurtje wel:

Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

cedderzz
Kroonsteenpiraat
Kroonsteenpiraat
Posts: 662
Joined: WedOct14, 2009 6:06:14 PM
Location: Middelburg (Zeeland)

Re:

Post by cedderzz »

Rio97 wrote:Je zou ook nog even de lambda sensor kunnen bekijken.
Zwart is niet goed, het grijzige kleurtje wel:

Image
zwart wordt ie sowieso wel door de roet nietwaar,, volgens mij kun je aan de buitenkant niet zien of hij het nog doet ofniet (tenzij bananapeeld)
DuFF: "ceddric de kroonsteen-piraat."

Image Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by Holländer »

heb laatst een lamda uit een sloopauto met 68.000km op de teller gehaald die altijd zijn onderhoud had gehad (tot 6.000km voordat die op de sloop belande) en die lamda was ook zo zwart als roet (en waarschijnlijk ook van roet :wink: )

de lamda van Mr. Krabs was echter wel zo licht grijs, maar die loopt op LPG, zal wel degelijk wat uitmaken denk ik.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by AlexanderB »

lpg brand met minder roet dan benzine.. (en t kan ook zijn als je auto te schraal loopt dat ie netjes schoongebrand word, wat bij lpg soms nog wel eens een combinatie van beide wil zijn)

mja, mijne is ook zwart, en die doet t ook prima :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by Wheelnut »

Bij voorbaat mijn excuses voor het kapen van deze thread, maar liever twee vragen aangaande hetzelfde onderwerp in één thread, dan twee aparte, toch?

Nou rij ik al een tijdje, zoals ik al wel eerder vermeld heb, met een gemiddeld verbruik ergens tussen de 1:13 en 1:14.
In de winter gaat het verbruik redelijk omhoog tot 1:11 á 1:12.
Lange snelwegritten brengen het verbruik niet echt schrikbarend omlaag. De laatste keer dat ik echt ver ben gereden kwam ik op een gemiddelde uit van 1:16.
Dat was ongeveer een halve tank "normaal" rijden, en een halve tank snelweg...

In mijn ogen is het geen extreem hoog verbruik (voor een 95-er 1.1i), maar verhalen die ik hoor doen mij vermoeden dat m'n motortje niet helemaal 100% z'n best doet. Ook al geeft de knippercode geen foutmeldingen.



Nou wilde ik, na een tip te hebben gekregen, de koelvloeistoftemperatuursensor op het blok doormeten.
Dus ik m'n werkplaatshandboek er bij pakken, en dat boek begint dus over aansluitingen die ik door moet meten, maar niet waar die aansluitingen zich bevinden!

Het gaat in geval van de kvstemperatuursensor om "aansluiting 2 en 11", en in geval van de luchttemperatuursensor over "aansluiting 26 en 12".
Is het de bedoeling dat ik de stekker van de ECU loshaal ofzo? Electronica is niet m'n forté...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by AlexanderB »

die nummers zullen inderdaad wel gaan om de stekker van de ecu. dan meet je de kabelboom gelijk mee, wat op zich positief is. de stekker van de ecu heeft aan de binnenkant heel klein de getalletjes erin staan, de juiste gaatjes vinden zou moeten lukken. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by Wheelnut »

Okee. Das dan duidelijk, maar moet ik de stekker los halen, of laten zitten en via de achterkant meten?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by AlexanderB »

los halen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Post by Wheelnut »

Okee, ik heb gepoogd het te laten lijken of ik wist wat ik aan het doen was, maar begrijpen doe ik het niet helemaal.

Dit komt er uit:

-aansluiting 12 en 26: niet aanwezig op m'n ECU stekker. Betekend dat dat er geen luchttemperatuursensor op zit?
-tussen aansluiting 2 en 11: 10v (waarschijnlijk meting verkeerd uitgevoerd. Ik zie net staan dat het stekkertje van de sensor los moet. Niet gedaan.)
de weerstand is oneindig.
-weerstand tussen de aansluitingen van de groene sensor: 2750 ohm.
-bedrading: ik wist niet hoe ik dat aan moest pakken. 2 en 11 op de ECU waren groene draadjes, op de stekker van de sensor waren het een groene en een bruine.

Aangenomen dat het inderdaad de groene sensor is waar het boek het over heeft (er zit ook nog een blauwe?), is die weerstandswaarde een beetje raar.
Voor een Magneti Marelli zou het 2350 moeten zijn. In dat geval is de weerstand te hoog.
Maar voor een Bosch systeem zou het tussen de 2250 en de 2750 moeten zijn. (allemaal volgens het boek.)
Dus dat zou betekenen, indien de sensors verwisselbaar zouden zijn, dat er een verkeerde sensor in zit?

Past de sensor van een Bosch op de stekkers van een Magneti?


Misschien is het een beter idee als er iemand meekijkt die iets meer verstand heeft van storingzoeken? :dontknow:
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply