Boenkje: aandrijfas?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Boenkje: aandrijfas?

Post by pcrodent »

Hey allemaal,

Af en toe 'boenkt' mijn auto voorin. Ik geloof er niet helemaal in dat het de aandrijfas(sen) is (zijn), want hij heeft pas 60k gelopen (100k - 120k voor een aandrijfas toch?), en hij doet het ook soms op rechte stukken (na een bocht). Ik heb expres geprobeerd in bochten naar links en rechts te gaan 'hangen', maar het boenkje is zo niet te reproduceren. Misschien omdat ik in die bocht niet harder dan 60 kan. Ik heb eens bijgehouden wanneer het zich voordoet, het is vrijwel altijd tussen 2250 en 2750 toeren (niet verwonderlijk, daar zit ik meestal) en bij 70 of 90 km/h, zoiets. Ik had op het forum iets gelezen over de homokine(e)t(en), kan (kunnen) die het zijn? En zo ja, wat kost het om die te (laten) vervangen?

Groeten,

Joost (PCRodent)
Last edited by pcrodent on WedJul14, 2004 9:08:55 AM, edited 1 time in total.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Eehhhmm, homokineet = aandrijfas

Toch?

Als het dat niet is, check de rubbers van de motor- en versnellingsbaksteunen eens.

Gelukkig is een AX een super geruisloze auto, dus je moet het zo kunnen vinden... :)

Groet,

Antoine

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dank voor je reactie.. Zodra ik weet waar de door jou bedoelde onderdelen liggen zal ik ze nagaan :D
Kan alleen best een week of 4 duren want ik ga zondag op vakantie voor drie weken. Heeft er voor als ik terugkom iemand nog meer ideeen om dan te checken? Liever in 1x alles...
Kijk uit, een Cactussssss

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Om te testen of je homokineten versleten zijn moet je met lage snelheid en met maximale stuuruitslag rondjes op bijvoorbeeld een parkeerterrein maken. Wanneer je dan een knakkend/bonkend getik hoort zijn je homokineten versleten. Hoelang homokineten meegaan heeft voornamelijk met rijstijl te maken. Als jij vanuit elke bocht met spinnende wielen probeert weg te scheuren zullen jouw homokineten snel aan hun einde zijn. Jij hebt, zoals ik je nu begrijp een ander probleem. Moeilijk om van afstand een oorzaak aan te wijzen, maar ik denk als eerste aan een versleten fusee-kogel. Hoe zien je veren eruit, zitten ze nog netjes in de schotel? Misschien is de veerschotel wel van je veerpoot af aan het scheuren. Heb ik vorig jaar meegemaakt met de Renault 5 van een vriend van mij. Ik kan je verzekeren, een klapband omdat de veer je band langzaam aan het doorslijten is, is niet fijn.............Het klinkt in ieder geval wel serieus, zeker als de 'boenk' erg luid is.

p.s. een homokineet is niet hetzelfde als een aandrijfas

groet, ivo

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

in dat geval kan ik met zekerheid zeggen dat het niet de homokineet is. bij lage snelheden hoor ik het geluid namelijk nooit.
ik zal vanmiddag eens kijken of ik iets aan de veren kan zien (hoewel ik niet weet hoe ze er uit _horen_ te zien).
kun je me iets uitleggen? waar ik ook ga op dit forum en de rest van het internet kom ik het woord 'fusee' tegen. ik heb er meerdere autoboeken op nageslagen, maar nergens kan ik uit afleiden wat een fusee(kogel) is (en wat het kost als ze stuk zijn :s)!!
zou iemand me please please please kunnen uitleggen wat het is, waar het voor dient, hoe het eruit ziet etc? bij voorbaat dank!
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het is het verbindingsscharnier tussen je draagarm en je veerpoot. Een kogelgewricht. Het vervangen kost wat moeite maar is heel goed te doen. ze kosten ongevveer 2 tientjes de stuk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply