citroen ax 1.1 monopoint injectie storing 31

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kpotmake
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SunAug21, 2011 3:33:01 PM

citroen ax 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by kpotmake »

Hallo allemaal

ik heb hier thuis een Citroën ax 1.1 met monopoint injectie, type met verdelerkap staan.

het probleem met de auto is dat deze als hij koud is niet start, als we hem dan aantrekken met een andere auto start ie tegen heug en meug wel na veel pijn en moeite, hij loopt dan ongeveer 30 seconden heel erg rauw (stotteren, prutellen enzo) en daarna loopt hij gewoon supergoed.

als hij dan ook weer goed loopt is er ook niks op aan te merken, goede gasreactie, geen gepruttel of gestotter, loopt mooi stationair etc.

als de motor ook koud is gaat ook het oranje lampje branden, dit doet hij trouwens ook als hij niet loopt met een warme motor maar wel op contact staat, laat je de motor dan een paar seconden draaien (als hij al warm is) gaat het lampje ook vrijwel meteen uit

ik heb al de FAQ gebruikt voor het uitlezen van de ECU en daaruit kwam dat hij storing 41 had (krukaspositiesensor) en storing 31 (mengselregeling)

ik had al begrepen dat storing 41 niet zo spannend is omdat ze dat blijkbaar altijd aangeven, ook als er niks aan de hand is.

maar storing 31 zal dan wel de boosdoener zijn.

weet iemand wat dit nou inhoudt? (storing 31; mengselregeling) en hoe het te verhelpen is?

Bij voorbaat dank

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by Wheelnut »

Aan de hand van het woord "mengselregeling" zou ik zeggen dat je het ergens in het injectiehuis moet zoeken.
Misschien werkt de stappenmotor van de gasklep niet helemaal goed meer?
Of anders de injector?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

kpotmake
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SunAug21, 2011 3:33:01 PM

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by kpotmake »

Wheelnut wrote:Aan de hand van het woord "mengselregeling" zou ik zeggen dat je het ergens in het injectiehuis moet zoeken.
Misschien werkt de stappenmotor van de gasklep niet helemaal goed meer?
Of anders de injector?
de gasklep wordt direct door het gaspedaal bediend, dus met een kabel, zit geen potmeter en een stappenmotor tussen dus dat kan al uitgesloten worden

ik heb hem net even proberen te starten zonder luchtfilterbehuizing (koude motor, dus met storing) en toen zag ik dat er helemaal niks uit de injector kwam, probleem is dus gevonden, nu de oorzaak nog...(?)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by q01z »

er zit weldegelijk een 'potmeter' op de gasbediening!

aan de andere kant vd as vd gaskabel zit een potmeter..

werkt de brandstofpomp wel?
Image

kpotmake
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SunAug21, 2011 3:33:01 PM

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by kpotmake »

q01z wrote:er zit weldegelijk een 'potmeter' op de gasbediening!

aan de andere kant vd as vd gaskabel zit een potmeter..

werkt de brandstofpomp wel?
sorry, die zit er inderdaad wel op, voor de gasstand te bepalen, maar een stappenmotor zit er niet op (ik bedoelde een potmeter op het gaspedaal, en een stappenmotor op de gasklep, elektrisch gas geven dus, DAT zit er niet op)

edit: de brandstofpomp werkt gewoon (als ik de benzineslang van de injectiebehuizing loshaal en hem op contact zet pist ie er een straal benzine van 10cm lang uit)

MAAR als ik hem probeer te starten, en ik haal daarna de luchtfilterbehuizing open dan ruik ik helemaal geen benzine (heb alles al goed schoongemaak) dus de injector pist niks uit, ik zie er ook geen benzine uit komen als ik hem start zonder luchtfilterbehuizing

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by q01z »

lijkt er dus op dat de injector niet aangestuurt wordt vanaf de ECU
Image

kpotmake
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SunAug21, 2011 3:33:01 PM

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by kpotmake »

q01z wrote:lijkt er dus op dat de injector niet aangestuurt wordt vanaf de ECU
ja dat dacht ik ook al inderdaad, is dit een vaker voorkomend probleem met ax'jes? (ben nog niet zo bekend met die auto's)

net nog even geprobeerd en toen was het weer hetzelfde verhaal als altijd, op de startmotor wil hij niet starten, en trek ik hem dan aan achter de auto van m'n vader dan wil die wel aanslaan, en als die dan loopt dan loopt hij ook als een zonnetje... vreemd :shock: :?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by q01z »

owh... dan is het probleem denk anders!
dan krijgt de injector blijkbaar wel signaal.. maar alleen als je m aantrekt

dus, krijgt de injector geen signaal op het moment dat het contactslot op standje 'start' staat..
je startmotor gaat wel, dus je contactslot zal wslijk niet kapot zijn, lijkt dus een relais storing
volgens mij is het dubbelrelais, schuin onder je ecu daar verantwoordeijk voor
Image

kpotmake
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SunAug21, 2011 3:33:01 PM

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by kpotmake »

q01z wrote:owh... dan is het probleem denk anders!
dan krijgt de injector blijkbaar wel signaal.. maar alleen als je m aantrekt

dus, krijgt de injector geen signaal op het moment dat het contactslot op standje 'start' staat..
je startmotor gaat wel, dus je contactslot zal wslijk niet kapot zijn, lijkt dus een relais storing
volgens mij is het dubbelrelais, schuin onder je ecu daar verantwoordeijk voor
maar als die warm is dan doet hij het wel op electr. start, het motormanagement lampje (orangje 'k') gaat dan ook wel branden (foutcode 31) maar als hij loopt gaat hij ook weer uit

laat ik hem dan een paar minuutjes afkoelen dan doet hij het al niet meer

en als ik hem dus koud aantrek, dan blijft dat oranje storingslampje even staan, maar gaat ook weer uit als hij even gelopen heeft


Kort samengevat: koude motor = alleen starten met aantrekken, als die eenmaal loopt is er niks op aan te merken
warme motor = wel normaal kunnen starten op electrische start
paar minuutjes laten afkoelen = terug bij af, alleen kunnen starten met aantrekken
foutcode = 31 (benzinemengsel)

en als hij dus koud is dan komt er ook geen benzine uit de injector

IKKE NIE WETE NIE?!? :wall
Last edited by kpotmake on MonAug22, 2011 12:15:28 AM, edited 1 time in total.

kpotmake
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SunAug21, 2011 3:33:01 PM

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by kpotmake »

ik zit nou trouwens net een beetje te surfen en kwam deze link tegen waarin een soortgelijk probleem beschreven wordt, de oplossing was in zijn geval een nieuwe ontstekingsmodule plaatsen

iemand die kan bevestigen dat het probleem hem hierin zit?

dit verklaart echter nog niet de storingscode 31 (benzinemensel)....

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by q01z »

nahja, slechte ontsteking is slechte verbranding is slecht mengsel op de lambda..
Image

kpotmake
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SunAug21, 2011 3:33:01 PM

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by kpotmake »

q01z wrote:nahja, slechte ontsteking is slechte verbranding is slecht mengsel op de lambda..
Point taken...

ik denk dat ik morgen naar de sloop ga, (ik weet toevallig dat die vent het e.e.a. van mijn type AX heeft liggen) en dan een ontstekingsmodule, bobine, en injectorbehuizing met alle meuk erin (injector, luchttemperatuursensor, drukklepje etc), dan wat zaken probeer uit te wisselen en dan hopen dat ik het probleem kan vinden

in ieder geval bedankt voor de hulp :D

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by q01z »

dat het probleem met warme motor niet is, duidt eigenlijk op een kapotte temperatuursensor..
zit ik nu te bedenken
Image

kpotmake
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SunAug21, 2011 3:33:01 PM

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by kpotmake »

vandaag op de sloop een bobine en ontstekingsmodule gehaald

de ontstekingsmodule past er zo op

maar de bobine is wel iets anders: hij heeft een andere stekker aansluiting, daar is opzich nog wel wat voor te verzinnen, maar wat mij meer zorgen (zorgen is trouwens een groot woord) baart is dat er een condensator (volges mij is het tenminste een condensator, er staat 2,2micro fahrad op) tegen de nieuwe bobine aangeschroeft zit, die op mijn type NIET zat, maar waar bij mij wel een stekker voor op de kabelboom zit (is nu dus nergens aan aangesloten, ik vroeg me al af waar die voor was)

moet ik die condensator gewoon aansluiten of niet? en zou dit misschien ook de oorzaak zijn geweest? dat die condensator eraf getrild is ofzo?

deze condensator bedoel ik: (dat zwarte kastje links van de bobine, met de groene stroomdraad eraan)

Image

op deze foto zie je hem ook goed, het zwarte kastje rechts naast de bruine stekker:

Image

en het verhaal van de stekkers: er zat er zo een op (vierkante stekker):

Image

en de 'nieuwe' van de sloop ziet er zo uit (ovale stekker):

Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by AlexanderB »

condensator hoort er uiteraard op, zonder die condensator werkt t allemaal niet zo prima.
stekker.. ik geloof dat de vierkante stekker het nieuwe model is, is ook beter waterdicht.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by q01z »

onderste is inderdaad het oude type..

die condensator is volgens mij vooral ook om de radio te ontstoren..
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Je hebt zeker in de faq gekeken wat storing 31 betekent?
Die lijst is een universele lijst waar de Bosch monopoint op sommige punten van afwijkt.
Storing 31 is voor jouw AX: "Automatische aanpassing mengselverhouding".

*Leest voor uit de vraagbaak:
"Herhalingscorrectie van de regeleenheid (ECU) in verband met het aanzuigen van valse lucht. Controleer het aanzuigsysteem op lekkage." (In de praktijk betekent dit vaak of de vacuumslangetjes op het inlaatspruitsuk nog vastzitten.)
"Let op! Storingscode 31 kan eventueel storingscode 51 en 51 indiceren."
Oftewel: lambda.

Gezien je klachten zou de voorverwarming van de lambda wel 's niet goed meer kunnen werken.
Wellicht deze eerst uitwisselen?
Zie ook:
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=42&t=20979
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

kpotmake
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SunAug21, 2011 3:33:01 PM

Re:

Post by kpotmake »

Rio97 wrote:Je hebt zeker in de faq gekeken wat storing 31 betekent?
Die lijst is een universele lijst waar de Bosch monopoint op sommige punten van afwijkt.
Storing 31 is voor jouw AX: "Automatische aanpassing mengselverhouding".

*Leest voor uit de vraagbaak:
"Herhalingscorrectie van de regeleenheid (ECU) in verband met het aanzuigen van valse lucht. Controleer het aanzuigsysteem op lekkage." (In de praktijk betekent dit vaak of de vacuumslangetjes op het inlaatspruitsuk nog vastzitten.)
"Let op! Storingscode 31 kan eventueel storingscode 51 en 51 indiceren."
Oftewel: lambda.

Gezien je klachten zou de voorverwarming van de lambda wel 's niet goed meer kunnen werken.
Wellicht deze eerst uitwisselen?
Zie ook:
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=42&t=20979
bedankt voor de tip, ik had gisteren al de onstekingsmodule (met koelpasta gemonteerd) en bobine vervangen en toen was het probleem al verholpen, (hij start nou weer gewoon goed) maar ik zal voor de zekerheid toch even de lambda controleren met de link die jij hier geeft, just to be sure

overigens had ik vanmorgen examen voor mijn rijbewijs en daar ben ik voor geslaagd! :D (1e keer :D ) dus ik kan binnenkort gaan rondrijden in het ax'je

bedankt voor jullie hulp in ieder geval

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by q01z »

gefeliciteerd met je rijbewijs!
(en het oplossen vd storing)


nu niets kpotmake he!
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: citroen AX 1.1 monopoint injectie storing 31

Post by AlexanderB »

ja, zoals lamda verkeerdom aansluiten, instant rookbom.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply