lees dan naar mijn serieuze waarschuwing ook even:
http://www.peugeotperformance.net
of google even op wiel spacers, in het nederlands spoorverbreders.
serieus genoeg?
ruud.
De ET waarde
English version Nederlandse versie
De ET waarde is een maat (in millimeters) voor de afstand tussen het binnenste aanligvlak en de virtuele middellijn van je wiel. ET komt uit het Duits en staat voor 'Einpress Tiefe', ofwel, hoever je wiel in of uit de wielkast steekt. De middellijn kun je zien als het aangrijpingspunt van de krachten op de lagers Bij onze Peugeots is deze maat standaard positief, zoals op onderstaande tekening. Bij een negatieve ET waarde ligt dit vlak aan de rechter kant van de virtuele middellijn - de Maxi uitvoeringen hebben soms een negatieve ET waarde nodig.
Voorbeeld:
De 106 GTi heeft een ET waarde nodig van 16 tot 18 mm. De velgen van een 206 hebben een ET waarde van 28 mm. Om dus een kleinere ET waarde te creeren moet je het aanligvlak dichterbij de middellijn brengen. Dit kan met zogeheten spacers (andersom kan dus niet, een 106 velg op een 206 steekt VEEL te veel naar buiten!).
Je kunt spacers voor 2 redenen gebruiken:
1. Ter compensatie, ofwel: het bereiken van de juiste ET waarde - dit is NIET schadelijk voor je auto!
2. Om je wielen verder naar buiten te brengen.
Dit laatste gebeurt eigenlijk alleen voor de 'looks' (zie de Golfjes van onze Oosterburen), maar is dodelijk voor je wegligging (tenzij je weet wat je doet en (dus) voor een rally-team werkt ) en vooral voor je lagers. Bij toepassing van de juiste ET waarde, worden je wiellagers nl op de juiste manier belast zodat ze zo optimaal mogelijk functioneren - de constructeur heeft op basis van de dimensies van je remmen, spoorbreedte, wielkasten etcetera de lagers ontworpen. Ga je nu te veel afwijken met de ET waarde, dan krijg je een 'koppel'-werking op je lagers, een hefboom effect zogezegd. Hierdoor komen ze onder een veel grotere druk te staan en is er dus een kans is dat ze eerder kaduuk gaan. Bovendien loop je kans op aanlopen van je wiel of band en dat is APK afkeur.
Probeer je ET waarde binnen een tolerantie van 3 mm te houden.
Belangrijk:
Ga NIET lopen prutsen met goedkope vlakke spacers, zorg voor zogeheten 'hub-centric' uitvoeringen. Deze zijn namelijk voorzien van een naaf zodat wiel en spacer altijd zijn uitgelijnd. OZ levert deze standaard met z'n velgen mee - deze klikken vast in de (OZ) velg. H&R levert spacers welke je eerst op je naaf bout - het wiel bout je vervolgens op de spacer. Onder andere clubsponsor Hans Coops
http://www.hcoops.com kan je spacers leveren, maar je kunt ook eens vragen bij
http://www.dutchpowertrading.nl - hou rekening met een extra 200 euro voor je auto.
Let er - helemaal met spacers - ook goed op dat je de juiste bouten gebruikt!! Dwz lengte en type (vlak of conisch) moeten correct zijn voor jouw toepassing.
Met je wielen moet je meer dan serieus omgaan - op de A1 ingehaald worden door je eigen velg is NIET grappig!
Standaard Peugeot velgen met de ET-waarde.
Artikel geschreven door Sidney Nijeboer.
--------------------------------------------------------------------------------