ventilator sensor kapot/oververhitting

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by NickySchelfaut »

vandaag voor het eerst met erg warm weer met de ax gereden(nouja een maat van me dan), erg kleine stukjes want we zijn alle slopen langsgeweest voor een wieldop. Ging allemaal erg goed tot we naar huis wilden en 5km voor mijn huis voor een stoplicht stonden. De auto trilde eventjes, schudde wat en viel uit.

Wij die auto naar een parkeerplaats geduwt, en de motorkap opengedaan. (inmiddels waren we 7 minuten verder)

olie gecheckt
koelvloeistof gecheckt

(allemaal goed),

Dus probeerden we hem weer te starten, hij liep lekker maar ondanks het erg warme weer, en 2 uur k*t stukjes rijden draaide de ventilator niet, heb deze kortgesloten en heb zonder problemen naar huis kunnen rijden.


Nu vroeg ik me af: Kan het probleem hem in de ventilator zitten, of is het normaal dat na 2 uur mini stukjes in de binnen stad de ventilator nog niet draait?

(of het oververhittingslampje heeft gebrand weten we eigenlijk uit schrik niet meer)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by MBa@NL »

Wat heb je kortgesloten? De rode stekker achter je linker koplamp of je thermoschakelaar?

Grote kans in elk geval dat je themoschakelaar kapot is (aangezien je fan dus gewoon draait as je hem handmatig schakelt). zit (als je voor de auto staat) aan de rechter kant in je radiateur.

Het heeft namelijk niets met tijd te maken dat je fan gaat draaien, als het water te heet is moet hij draaien.

NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by NickySchelfaut »

stekker bij mijn linker koplamp, heb ik kortgesloten:), toen ging mijn fan draaien.

het is toch zo:
sluit je hem bij de fan kort: weet je of de fan kapot is

sluit je hem bij de sensor kort: kun je zien of de sensor kapot is, maar als de fan ook kapot is dan gaat hij natuurlijk ook niet draaien.


Las trouwens ook iets over dat de ontstekingsmodule(ECU kapot zou kunnen zijn?)



(.iso komt eraan btw)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by AlexanderB »

euh, nee, ik heb die fan ook vandaag pas voor het eerst horen draaien vanzelf met die sensor, het water moet eerst loeiheet worden voor ie aan gaat (ik geloof 110-120 graden, dat kan dus alleen met de dop er goed op) ik heb n weekje rondgereden met die dop er niet goed op, wat eerst een paar keer kleine pufjes stoom en plasjes opleverde, en uiteindelijk resulteerde in een rood lampje en een prachtige fontein en een auto die graag een ruime 4 liter nieuw water beliefde. anyway.. zolang het water dr niet kokend uit spuit, en t lampje niet brand, en het kvspijl (met koude motor) op peil is, is er niks aan de hand.. ;)

staat in zn geheel los van de ecu.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by NickySchelfaut »

nee ik las in dit topic :
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?p=322512

dat het aan de ecu zou kunnen liggen dat de ax uitviel, alleen dan zou hij daarna weer gelijk uit moeten vallen, en dat doet hij niet. Met de fan aan heeft hij weer 15km gereden.

heb de ECU wel gereset btw nu:D

NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by NickySchelfaut »

nog suggesties, of iemand die kan bevestigen dat het 100 procent zeker niet aan de ventilator ofzo kan liggen?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by IceByte »

Als de fan het niet doet, moet ie gewoon blijven lopen, tenzij ie echt veel en veel te heet wordt, maar dan komt het koelwater er ook echt wel uit zetten, dan brandt voor die tijd echt dat lampje wel hoor. Ik zou zelf de fan niet als 1e verdenken, ik denk puur toeval dat de fan kortsluiten en het weer willen starten samenvallen

Als ie uitvalt, en even later weer gewoon wil starten, klinkt dat als een ontstekingsmodule, maar dat is meen ik ook weer afhankelijk van het motortype of die er wel op zit of niet, daar lopen hier wel mensen met de kennis van rond :D
Ecu, en ontstekingsmodule zijn 2 aparte dingen, de ecu is dat ding wat links onder de kap ligt onder die grote plastic kap, ofwel het "motormanagement"

NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by NickySchelfaut »

en waar zit de ontstekingsmodule dan?

zou het komen doordat het zo warm was dat die module soms overhit werd?

EDIT:

ik heb een DIS bobine :), dus het is geen ontstekingsmodule.

zou het dan nog de BDP sensor kunnen zijn? Of is het zo dat als deze rot is dat hij dan ook gewoon altijd slecht loopt (wat de mijne dus niet doet).

NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by NickySchelfaut »

begin me een beetje druk te maken dat dit een gebed zonder eind gaat worden oid

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by MBa@NL »

@NickySchelfaut, lees mijn eerdere bericht nog een door en vervang nou maar gewoon die thermoschakelaar... 99,99% kans dat die kapot is (gezien je symptomen). En die andere 0,01% kans zit hem in een kapotte thermoschakelaar...

Je bent nu namelijk van alles door elkaar aan het gooien. De ECU heeft NIETS met de fan te maken, deze staan volledig los van elkaar. Het enigste wat ze gemeen hebben is dat ze beide aan de accu hangen.

NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by NickySchelfaut »

is goed michel, ga dat gewoon lekker doen en zie dan wel verder.


(ik dacht dat hij misschien uitviel vanwege slecht motormanagement daarom dacht ik aan de ecu)

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: ventilator sensor kapot/oververhitting

Post by Wheelnut »

Zet wel een teiltje er onder, want er komt een plens KVS naar buiten zetten als je die sensor er uit draait.
Als er nog KVS in zit...


Plens KVS op loeihete motor = rookgordijn!
(leuk joh, als dat gebeurt :P)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply