Lekke koppakking?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Lekke koppakking?

Post by RichardRR »

Hey,

symptomen, graag jullie mening/gedachtes

AX 1.4 GT injection (1990)

- Laatste paar dagen af en toe een hikje op de snelweg
- Na een rit bleef de koelvin lopen na afzetten, gebeurt normaal eigenlijk nooit, zeker niet met dit weer (vin heeft constante plus)
- VANMIDDAG, starten lopen op 3 cylinders. Duurde 20 minuten, bij snelheden boven de 110 begon ie ook te klapperen/knallen uit de uitlaat.
- Miraculeus liep ie na fatsoenlijk op temeratuur te zijn weer gewoon op vier cylinders
- Liep vervolgens wel heet, niet met lampjes maar wel uiterst rechts op de temp meter. Ook de olie ging over de 100 graden. (normaal bij 80 km/h rond de 80-90 graden.
- Thuis onder de moterkap gekeken, koelvloeistof uit de overloop.. veel te veel druk op het systeem.
- Witte rook bij gas geven
- Nadat ik em af had laten koelen liter water bijgevuld... bij laten lopen constante borrels in de vloeistof..

Lijkt dus duidelijk de koppakking. Vraag is of alle symptomen te plaatsen zijn... vind het lopen op 3 cylinders ergens een beetje vreemd.

Ik hoor het van jullie!
Ax is back

pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 238
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Post by pechie »

wel vreemd. heb je al eens ontlucht. kachel warm. koelvloeistof bijgevuld.

Hoe ziet de koelvloeistof eruit. donkerbruine massa, of normale koelvloeistof....

Ik zou eerst eens gaan voor ontluchten van het koelsysteem. en kijken wat ie dan doet.

Zelf heb ik een volcane gehad, heb alleen vier jaar lang gereden met een lekke koppakking. Kachel gewoon aan. en rijden maar. OOk verkeerd. maargoed. Had even geen tijd,geld,en geen zin.

Nu staat er een, waar alles als het goed is gedaan is. kachel is in ieder geval warm. En als er wat is, doen we het zelf.


Maar als je constante borrels ziet, tja. dan kun je eraan.. de koppakking.

pechie.
Eens een Citroën, altijd een Citroën. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Lekke koppakking?

Post by MBa@NL »

RichardRR wrote:Lijkt dus duidelijk de koppakking. Vraag is of alle symptomen te plaatsen zijn... vind het lopen op 3 cylinders ergens een beetje vreemd.
Als je koppaking door is en er is een verbinding tussen cilinder en waterkanaal/oliekanaal dan slaat je bougie "nat"... gevolg: geen volk in die cilinder... Als hij eenmaal warm is dan is die bougie weer "droog" en kan er een vonk plaatsvinden.

Draai de bougie die niet meeloopt er anders een uit en kijk hoe die er uit ziet...

Post Reply