Wat voor soort Olie en hoeveel?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Wat voor soort Olie en hoeveel?

Post by arnie »

Hey mannen, ik heb een vraagje. Ik weet inmiddels dat er 10W40 in mijn AX gaat, maar heb nog geen idee hoeveel en wat voor richtlijnen ik aan moet houden met vullen? Ik bedoel eerst paar liter erin ff w8en en dan weer paar liter ofzo?
Freude am Fahren.

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Re: Wat voor soort Olie en hoeveel?

Post by saxo100 »

Voor de 1.4 moter 3,5 in- en 3,2 liter exclusief filter

sport (1.3???) weet ik niet

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Re: Wat voor soort Olie en hoeveel?

Post by arnie »

vts 8v wrote:Voor de 1.4 moter 3,5 in- en 3,2 liter exclusief filter

sport (1.3???) weet ik niet


Lijkt me precies hetzelfde als een 1.4 motor! Of zeg ik nu iets heeeeel geks :wink: TU is TU Toch?
Freude am Fahren.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Er moet ook waarschijnlijk 15W40 in je motor. En qua hoeveelheid wat dacht je van die markeeringsstreepjes op je peilstok. en daar dan precies tussenin. die afstand ertussen staat ongeveer voor een liter.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Ax16v
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedJul09, 2003 7:17:55 PM
Location: kropswolde

olie

Post by Ax16v »

10w60 volsyntheet Castrol RS

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Re: Wat voor soort Olie en hoeveel?

Post by saxo100 »

[quote="master-arnie"][quote="vts 8v"]Voor de 1.4 moter 3,5 in- en 3,2 liter exclusief filter

sport (1.3???) weet ik niet[/quote]

Lijkt me precies hetzelfde als een 1.4 motor! Of zeg ik nu iets heeeeel geks :wink: TU is TU Toch?[/quote]


Zou kunnen maar de Sport staat niet in de vraagbaak dus weet ik het niet zeker

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Ik zal het eens vragen aan mijn olie-goeroe, Willem Engel.

Hij is op een paar fora te vinden en doet veel uitzoekwerk voor clubs.
Zo heeft ie onder andere een groot onderzoek gedaan onder de Subaru rijders wat voor olie nu het beste was voor hen.
Vervolgonderzoek is ie nu aan het doen geloof ik.

Hij is importeur van Kendall motorolie in Nederland.
Als je nieuwsgierig bent naar de staat waarin je blok verkeert kan je een olieanalyse uit laten voeren. Kwestie van een beetje olie naar hem opsturen. Dat wordt dan in de Kendall laboratoria in de VS onderzocht. Kost je iets van 10 Euro of zo.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Sander wrote:Er moet ook waarschijnlijk 15W40 in je motor. En qua hoeveelheid wat dacht je van die markeeringsstreepjes op je peilstok. en daar dan precies tussenin. die afstand ertussen staat ongeveer voor een liter.


Nope, dealer zegt gewoon 10W40 en papa ook. Ik gaat hem zo ff in de loods parkeren en hem van fris vet voorzien :lol:
Freude am Fahren.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Image

Ok het kan allebei maar wat is het verschil precies? 15 of 10?
Freude am Fahren.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Hmm, Willem nog niet te pakken gekregen. Maar het volgende weet ik wel:

Eerste cijfer is viscositeit (vloeibaarheid) bij koude temperatuur.
Tweede cijfer is viscositeit bij bedrijfstemperatuur.
Hoe lager het cijfer, hoe vloeibaarder.

Overigens is een hoge viscositeit (= een laag cijfer) niet zaligmakend.
De olie zorgt voor smering en koeling. Dat kan ie alleen als de olielaag in de motor (de oliefilm) een bepaalde minimale dikte heeft. Te dunne olie smeert dus slecht en zorgt voor hogere slijtage.
Dat probleem wordt erger bij lage toeren. Stel je maar voor. Als twee stukken ijzer langzaam langs elkaar glijden heb je meer smeermiddel ertussen nodig als wanneer ze heel snel langs elkaar bewegen. Bij de langzame beweging hebben ze veel meer last van wrijving. Wat dat betreft wil je dus een dikkere oliefilm (lagere viscositeit) bij lage toeren.
Helemaal lastig wordt het dus bij turbomotoren. Door de turbo maken de zuigers relatief langzame, maar zeer krachtige klappen. Dat stelt zeer zware eisen aan de smeerkwaliteiten van de olie.

Lage toeren en turbo, dan weet je al dat ik het hier vooral over de moderne diesels heb. Voor onze hoogtoerige benzine AX-jes is er dus over het algemeen niet zoveel aan de hand.

Maar de uitdaging voor de motorolie is altijd dat ie bij de start (koude motor en olie) voldoende vloeibaar moet wezen om snel alle bewegende delen te bereiken en te smeren. Maar tegelijk moet ie dan juist weer niet te vloeibaar wezen, want anders smeert ie niet (of niet voldoende) omdat de oliefilm te dun is.
Bij warme motor is het weer andersom. De olie mag niet te dun worden, maar onnodig dik is natuurlijk ook niet wenselijk. Je ziet daarom wel vaker dat met name bij sportieve motoren dat het tweede cijfer vrij hoog is. Dit om te voorkomen dat de oliefilm bij hard rijden/hoge toeren te dun wordt.

Tot zover mijn college uit het blote hoofd (letterlijk en figuurlijk :wink: ). Als iemand correcties of aanvullingen heeft hoor ik het graag.

Groet,

Antoine
Last edited by KMvrtr on SatJun26, 2004 5:29:11 PM, edited 1 time in total.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Damn! Hartstikke bedankt voor de uitleg ik ben ook weer wat wijzer. Ik heb net mijn olie ververst en er zit nu 10W40 in.

Auto ook gelijk weer ff afgesteld want hij liep zwaar belabberd.. Blijft gek*t die carbs!
Freude am Fahren.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

master-arnie wrote:Blijft gek*t die carbs!


Ja injectie is makkelijker :lol: :lol: :lol:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik heb wel eens gehoord dat het verschil tussen oude goedkope olie, en nieuwe goede olie in brandstofverbruik tot wel 4% kan schelen, heeft iemand een dergelijke ervaring? of is het een fabeltje? want in dat geval betaald goede olie zichzelf..

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

goede olie betaald zichzelf dik uit. De meeste dure olie's zijn goed, van de bekende merken. Citroen en andere franse auto's gebruiken meestal Total, omdat deze de olie ook op franse auto's beproeft.

Goede olie betaald zich uit doordat dit slijtage van lagers en het bewegen van metaal langs metaal beter beschermd wordt. Misschien ook wel iets op brandstofverbruik, maar dat lijkt me niet de juiste reden om olie te kopen.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

mijn axje is 14 jr oud, tuurlijk is dan bescherming belangrijker, echter ik verwacht er geen 10jr meer mee te doen, dus indien er een onmiddelijke besparing zou optreden van brandstof zou dat een goede reden zijn voor mij om eens te vervangen.. zijn er mensen met een dergelijke ervaring?

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Vragen over olie?

Bel Willem Engel!
024-3552102 (en ja, ik heb hem eerst gevraagd of ik zijn telefoonnummer hier neer mocht zetten)

Hij zit in Nijmegen en is importeur van Kendall motorolie.
Hij kan je echt alles vertellen wat je maar wil weten (en nog veel meer waar je helemaal niet naar vroeg :wink: ). Hij weet precies wat er destijds werd voorgeschreven voor de AX en ook welke motorolie naar de huidige standaard het meest geschikt is.

Hij levert ook tegen h??l scherpe prijzen kwaliteitmotorolie, remvloeistof en versnellingsbakolie.

Doe hem de groeten van me als je hem belt.

Groeten,

Antoine

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Buks wrote:ik heb wel eens gehoord dat het verschil tussen oude goedkope olie, en nieuwe goede olie in brandstofverbruik tot wel 4% kan schelen, heeft iemand een dergelijke ervaring? of is het een fabeltje? want in dat geval betaald goede olie zichzelf..


Mooi, want ik ga zaterdag voor het eerst in 7 jaar stilstaan de Olie van mijn GT verversen :oops: Ik weet het SCHANDALIG.....

Ik spoel ook gelijk ff de bak door, dat kan vast geen kwaad. Nieuwe bougie's en verse kabeltjes en ff carbje afstellen, want hij loopt stationair 1200 toeren.... Das toch iets teveel.
Freude am Fahren.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik heb ook milde plannen tot vervanging van mijn versnellingsbak olie, niet omdat ik nou denk dat er ontzettend veel misgaat daar, maar ik vind em niet heeeel lekker schakelen bij koude motor (rollend in zn 1 zetten gaat dan absoluut niet lekker) en wellicht ligt het daaraan? kan iig geen kwaad volgens mij.

Is er misschien iemand die zelf de transmissieolie heeft vervangen een keer en die daar positieve of negatieve ervaringen heeft opgedaan, zowel met de handeling zelf, als met de evt. merkbare gevolgen?

ps laats mn motorolie vervangen door gewone hema 10W40, niet duur, best ok.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Buks wrote:ik heb ook milde plannen tot vervanging van mijn versnellingsbak olie, niet omdat ik nou denk dat er ontzettend veel misgaat daar, maar ik vind em niet heeeel lekker schakelen bij koude motor (rollend in zn 1 zetten gaat dan absoluut niet lekker) en wellicht ligt het daaraan? kan iig geen kwaad volgens mij.

Is er misschien iemand die zelf de transmissieolie heeft vervangen een keer en die daar positieve of negatieve ervaringen heeft opgedaan, zowel met de handeling zelf, als met de evt. merkbare gevolgen?

ps laats mn motorolie vervangen door gewone hema 10W40, niet duur, best ok.


Ik heb de bakolie laten vervangen, kan nu niet zeggen dat er veel veranderd is, schakelen gaat nog steeds kl*te als ie koud is, bij het wegrijden en opschakelen veel problemen dat ie de nieging heeft om ff de tandjes te poetsen, als ie warm is is het weg

Ik gooi dr ook goedkope olie in, iets van 7 euro voor 4 liter, de mijne stookt het toch wel op, ongeveer een litertje op de 3000-4000 km.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Meestal voelt je versnellingsbak met nieuwe olie zwaarder aan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply