Hoe borgpennen los krijgen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Hoe borgpennen los krijgen

Post by Axdriver »

Hoe krijg je die borgpennen los die je rembloksjes in je remklauwen houd?? Ik heb er al serieus op zitten slaan maar er komt geen beweging in. Warm maken gaat ook niet echt want dan verbrand ik de rubber van de zuiger. Heeft iemand er een tip voor mij?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

vanaf de buitenkant zou je ze er met behulp van een drevel zo uit moeten kunnen tikken. Anders wordt het weken in de olie.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sander wrote:weken in de olie.


da's lang, weken :jump: :lol:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Sander wrote:vanaf de buitenkant zou je ze er met behulp van een drevel zo uit moeten kunnen tikken. Anders wordt het weken in de olie.


De klauwen zitten op de auto, dus auto in de olie. Dan heb je een grote bak en veel olie nodig :D

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Magic word: WD40

Gewoon inspuiten (alleen de borgpen) dan een uurtje laten trekken en nogmaals proberen de borg pen eruit te tiken. Ik neem aan dat je het over het pennetje hebt dat door je remklauw loopt? (hierin zit namelijk aan de voor of achterkant ook een klein splitpennetje, die moet er natuurlijk wel eerst uit :wink: )
AX GTi, sold!

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Uhh, splitpennetje? Die ben ik nog niet tegengekomen. Waar zit die dan?
Ik heb namenlijk ook met vastzittende borgpennen zitten pielen.
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

Welke pennetjes? Ik zie daar geen splitpennetjes zitten??????

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Dat van die splitpennen zegt mij ook niks.

Heb vorig jaar op Zolder ook anderhalf uur onder de AX gelegen om ze los te krijgen, maar geen succes.
Uiteindelijk maar met krassende remmenden h??l voorzichtig weer naar huis gereden. Monteur heeft er uiteindelijk ook een hele avond voor nodig gehad om ze los te krijgen.
Ik hoorde achteraf links en rechts dat dit wel een bekend Citroën kwaaltje zou zijn.

Anyway, je moet sowieso echt heel goed passende drivers hebben. Anders krijg je ze er echt niet uit. En veel kruiopolie wil ook wel helpen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik heb om het jaar nieuwe remmen nodig dus bij mij zitten ze nooit echt muurvast. Splitpennen ben ik nog nooit tegengekomen. Ik zou zeggen koop een goed passende drevel en rammen bij het leven Met flink veel kruipolie. Wat ook wel eens wil helpen is een paar flinke tikken aan de zijkant. Dan wil de oxidelaag wel eens barsten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

ik zit hier nu al bijna 3 uur erop te rammen met alle mogelijke dingen die ik hier al gevonden heb. Ik heb er ook al heel veel wd40 tegen gespoten. Heeft er nog iemand een tip voor mij want ik begin radeloos te worden. Ahja de rechterkant had ik op 10 minuten los en vervangen. Ging links ook maar zo goed :s

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dan moet je toch es op zoek gaan naar de oorzaak waarom ie er niet uit wil.

Anders zie ik ook nog maar een oplossing en dat is uitboren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik neem aan dat je 'naar binnen' slaat? dus richting de remcilinder?

andere kant op al geprobeerD? dat hoort niet te kunnen maar misschien zijn ze dr de vorige keer verkeerd om ingezet.

uitboren is denk ik bijna niet te doen denk ik.. mag je wel paar uur geduld voor hebben! maar het is ook een idee :)
Image

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Kan best wel eens een citroen kwaaltje zijn, ik heb in ieder geval andere borging en mijn ax komt uit '92. Ik weet niet of andere mensen na '92 ook de borging met van die pennetjes hebben? Ik heb van die borgplaatjes en die gaan heel, heeeeel makkelijk los. Bijna te makkelijk.
Succes met het losmaken van die pennetjes.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Ok de remmen van een BX zijn duidelijk ietsje anders :? sorry ik dacht dat dit vrijwel hetzelfde was. Ik heb mijn wiel er ff af gehad om te kijken, vergeet de splitpennetjes. :oops:
AX GTi, sold!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik heb het uit gemak bij euromaster doen, ivm een remmenprobleem achter en een apk, ze hebben er 2 uur over gedaan en gereedschap op afgebroken :)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Goed, we mogen dus vaststellen dat dit een vaker voorkomend probleem is.

Heb je hem er inmiddels uit gekregen?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

mmm, ik heb denk ik een ander type remklauw dr op zitten, want ik heb een type 2 diesel, maar die van mij zaten in het begin ook gruwelijk vast, ik heb mer zo'n soort van V vormige borgpen (vorm is beetje overdreven, maar wist niet hoe anders te beschrijven) Die zaten de eerste keer gruwelijk vast bij mijn AX, ik heb ze dr toen met grof geweld af moeten meppen, en daarna weer vlak moeten vijlen/schuren. Bij de montage is het misschien wel slim om dr wat kopervet op te doen, dat werkte bij de mijne wel perfect.

Wat je zou kunnen proberen is kruipolie dr op te spuiten, en dat een aantal keer te herhalen, en dan weer op dezelfde manier proberen de boel los te meppen, dit houd wel in dat je de auto moet laten staan, dus daar moet je maar net de tijd voor hebben

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

Hij is er nog altijd niet uit. Ik had gisteren de auto nodig en ben dus moeten stoppen. Maandag ga ik naar iemand die er veel van kent, misschien dat die nog een tip heeft ofzo. En anders rammen alsof mijn leven ervan af hangt :d

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Uiteindelijk heb ik ze er met een drevel uitgekregen. Ook wd40 en wat tikken met de hamer op de pennen van de zijkant kan helpen!
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Post Reply