Kopervet en zo

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Kopervet en zo

Post by KMvrtr »

Nu ik aan het sleutelen ben geslagen kan ik uiteraard ook niet meer om het fenomeen kopervet heen.

Alleen ben ik wel nog enigzins in verwarring waar en wanneer je dat spul nu moet gebruiken en wanneer juist niet.
- 'de remklauwen behandeld met kopervet' -> Ja, hoebedoelu? Alles insmeren met kopervet, of alleen bepaalde delen?
- 'tip: doe kopervet op je bouten, dan krijg je ze later tenminste weer los' ->Snap ik, maar geldt dat dan voor alle bouten, schroefjes en moertjes aan boord?
- 'remblokjes behandelen met kopervet' -> Voorkant? Achterkant? Of alleen de delen die heen en weer glijden?


Verder snap ik het doel en de werking van dat spul niet helemaal. Ik meen te begrijpen dat dat spul voor een smerende werking zorgt. Op andere plaatsen wordt weer aangegeven dat het voorkomt dat iets los komt te zitten.
Wat is het nou?

:?

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Re: Kopervet en zo

Post by Sgurk »

KMvrtr wrote:Nu ik aan het sleutelen ben geslagen kan ik uiteraard ook niet meer om het fenomeen kopervet heen.

Alleen ben ik wel nog enigzins in verwarring waar en wanneer je dat spul nu moet gebruiken en wanneer juist niet.
- 'de remklauwen behandeld met kopervet' -> Ja, hoebedoelu? Alles insmeren met kopervet, of alleen bepaalde delen?
- 'tip: doe kopervet op je bouten, dan krijg je ze later tenminste weer los' ->Snap ik, maar geldt dat dan voor alle bouten, schroefjes en moertjes aan boord?
- 'remblokjes behandelen met kopervet' -> Voorkant? Achterkant? Of alleen de delen die heen en weer glijden?

:?


Alleen de bewegende delen van de remklauw insmeren met kopervet (of datgene waar iets doorheen moet bewegen.

Remblokken insmeren met kopervet betekend de kant die tegen de remklauw zit en niet de kant die tegen de schijf komt.

Kopervet voorkomt dat bouten op langere termijn vast komen te zitten door de vettigheid. Maar het voorkomt ook dat ze lostrillen door de stukjes (koper?) die erin zitten, het is namelijk geen glad "zalfje".

Correct me if i'm wrong?!
AX GTi, sold!

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Sja, zoiets dacht/denk ik ook. Maar ik zou het graag eens zeker weten.
Ik blijf het raar vinden dat dit spul enerzijds zorgt dat metalen delen soepel langs elkaar blijven glijden, maar anderzijds zorgt voor goede fixatie. En dat laatste dan ook nog eens zo dat het naderhand wel weer goed los te schroeven is.
Wonderlijk spulletje hoor... :roll:

Ik kom ook met enige regelmaat opmerkingen tegen dat er g??n kopervet gebruikt mag worden op bepaalde moeren en bouten. Maar welke, geen idee...

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het mooie is dat het ervoor zorgt dat de boel niet vastkankert. Daardoor is het stukken makkelijker los te maken. Een boutverbinding moet altijd zo zijn dat deze niet los kan trillen het kopervet zorgt er gewoon voor dat het net ietsiepietsie meer geborgt zit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

En hoe zit het eigenlijk met de bouten van velgen. Moeten deze droog zijn als je velgen monteerd of moeten deze met een of ander goedje worden ingesmeerd?? (kopervet ofzow)

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Dat heb ik nu wel al uitgezocht.

Bouten mogen met kopervet ingesmeerd worden.
Maar kijk vooral met lichtmetalen velgen wel uit dat het niet tussen velg en flens komt te zitten, maar alleen op de bout en in de boutgaten.
Velg moet absoluut vlak tegen de flens zitten. Zelfs een ieniemienie beetje kopervet daartussen kan al foute boel wezen.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Sander wrote:Het mooie is dat het ervoor zorgt dat de boel niet vastkankert


Ik neem aan dat je vastankert berdoelt?? (ok ik ben iets te scherp nu om tien over half 1 s'nachts, maar dat hebbie als je net klaar bent met werken)
AX GTi, sold!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Sgurk wrote:
Sander wrote:Het mooie is dat het ervoor zorgt dat de boel niet vastkankert


Ik neem aan dat je vastankert berdoelt?? (ok ik ben iets te scherp nu om tien over half 1 s'nachts, maar dat hebbie als je net klaar bent met werken)


het komt redelijk op hetzelfde neer...
de uitspraak heeft te maken met hoe lang je al probeerd om hetgeen los te krijgen denk ik
Image


Post Reply