cruisecontrol inbouwen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
cruisecontrol inbouwen
ik heb nog een cruisecontrol van het merk john gold liggen
deze wil ik in mijn ax inbouwen alleen weet nog niet waar ik het puse signaal weg moet halen.
wie kan mij hier advies over geven
deze wil ik in mijn ax inbouwen alleen weet nog niet waar ik het puse signaal weg moet halen.
wie kan mij hier advies over geven
Wat voor AX heb je?
Zonder die info is het voor ons praktisch onmogelijk om te kunnen vertellen welk signaal je waar kunt vinden en of een bepaald signaal überhaupt wel in jouw AX is te vinden.
Zonder die info is het voor ons praktisch onmogelijk om te kunnen vertellen welk signaal je waar kunt vinden en of een bepaald signaal überhaupt wel in jouw AX is te vinden.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
en mocht dr niks te vinden zijn, als je 2 rechter handen hebt, kun je een hall effect sensor inbouwen in de tellerbak in de snelheidsmeter.. maargoed, daar zit ook het eea aan risico aan vast natuurlijk (je wilt t natuurlijk niet slopen..) alternatief is een pulsgever die je tussen de kabel van de snelheidsmeter en de tellerbak installeert, maar die zijn redelijk prijzig (+/- 100 euro) en hele sommige ax'en kun je op een andere manier nog aan een nette snelheidspuls komen (bijv op modellen met abs)
je kan bijvoorbeeld ook het toerentellersignaal gebruiken, maar dat heeft bepaalde implicaties voor de functionaliteit.. (auto in zn vrij--> je kan de motor vastzetten op een ander toerental dan stationair) dat lijkt me niet helemaal wenselijk. verder hebben diesel AX'jes geen toerentellersignaal, dus dat gaat ook niet..
je kan bijvoorbeeld ook het toerentellersignaal gebruiken, maar dat heeft bepaalde implicaties voor de functionaliteit.. (auto in zn vrij--> je kan de motor vastzetten op een ander toerental dan stationair) dat lijkt me niet helemaal wenselijk. verder hebben diesel AX'jes geen toerentellersignaal, dus dat gaat ook niet..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Pulsgevers vind je wel goedkoper dan 100 euro. Ik heb er recent nog 1 besteld voor mijn Terratrip 202 rallycomputer. Deze koste maar 35 euro.
http://www.handawebshop.eu/Webwinkel-Pr ... atrip.html
http://www.handawebshop.eu/Webwinkel-Pr ... atrip.html
ax 1.1I volcane
sorry dat ik zo laat reageer ben een paar dagen weggeweest
ik ben in het bezit van een rode ax volcane 1.1I uit 1994
Is er niet een signaal te krijgen van de ontsteking deze geeft toch ook een pulse
ben niet zo thuis in de auto techniek maar als er ee bobine op zit moet hij toch of per cillinder of per 2 cillinders een pulse geven
ik ben in het bezit van een rode ax volcane 1.1I uit 1994
Is er niet een signaal te krijgen van de ontsteking deze geeft toch ook een pulse
ben niet zo thuis in de auto techniek maar als er ee bobine op zit moet hij toch of per cillinder of per 2 cillinders een pulse geven
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
cruise control inbouwen
okee bedankt voor de informatie kom nu iniedergaval weer wat verder
mag een
op
mag een

-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AX 1.1I volcane
Sorry hoor, maar een toerenteller signaal is iets HEEL ANDERS van een voertuigsnelheidssignaal!!bleske wrote:sorry dat ik zo laat reageer ben een paar dagen weggeweest
ik ben in het bezit van een rode AX volcane 1.1I uit 1994
Is er niet een signaal te krijgen van de ontsteking deze geeft toch ook een pulse
ben niet zo thuis in de auto techniek maar als er ee bobine op zit moet hij toch of per cillinder of per 2 cillinders een pulse geven

Er zijn wel cruise control units die de gewenste rijsnelheid constant proberen te houden aan de hand van het toerental van de motor, maar vrijwel alle moderne cruise control units regelen aan de hand van de voertuigsnelheid.
Kijk eerst eens welk singaal je cruise control unit nodig heeft en laat ons dat dan ook nog even weten. Dan kunnen we weer verder gaan met wat meer gerichte (en zinvollere) reakties en suggesties.
Overigens, als het een cruise control unit is die echt regelt aan de hand van de voertuigsnelheid, dan zou je eens op zoek kunnen gaan naar een bak-adapter van een Saxo of Peug 106 met een KDX motor. Zo'n bak-adapter zit bovenop (achter aan) op de versnellingsbak gemonteerd en daarin wordt de snelheidsmeterkabel (naar de meter in het dashboard) gestoken. De bak-adapter van een KDX motor heeft ook nog een ingebouwde elektronische sensor die pulsjes afgeeft, waar je de cruise control unit blij mee kunt maken.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

[off topic]

[/off topic]
Kun je mij dat dan ook meteen even vertellen?Joost wrote:Gisteren geleerd dat dit te herleiden is uit de dynamo.AlexanderB wrote:verder hebben diesel AX'jes geen toerentellersignaal, dus dat gaat ook niet..

[/off topic]
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

ik zal de info voor je opvragen, heb gisteren een demo gehad van een gloednieuwe testbank voor dynamo's (en starters)MNM(tm) wrote:[off topic]Kun je mij dat dan ook meteen even vertellen?Joost wrote:Gisteren geleerd dat dit te herleiden is uit de dynamo.AlexanderB wrote:verder hebben diesel AX'jes geen toerentellersignaal, dus dat gaat ook niet..
[/off topic]
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
cruise control inbouwen
ik kom er de eerste maand nog niet aan toe en als ik nu lees wat allemaal de mogelijkheden zijn dan kom ik er helemaal niet meer uit.
ben niet z,n goede sleutelaar dus wacht het nog maar even af
nog bedankt allemaal voor de tips
ben niet z,n goede sleutelaar dus wacht het nog maar even af
nog bedankt allemaal voor de tips
Re: cruisecontrol inbouwen
Ben bezig met het inbouwen van de Waeco Magicspeed ms50.
heb nog zon kdx adapter gevonden.
Vanaf het kastje van de cruise control komt een draadje die een pulsje nodig heeft.
Iemand een idee welk draadje ik dan nodig heb van de kdx adapter?
ook vraag ik me dan af waar deze drie draadjes normaal naar toe gaan bij een ax?

heb nog zon kdx adapter gevonden.
Vanaf het kastje van de cruise control komt een draadje die een pulsje nodig heeft.
Iemand een idee welk draadje ik dan nodig heb van de kdx adapter?
ook vraag ik me dan af waar deze drie draadjes normaal naar toe gaan bij een ax?
Re: cruisecontrol inbouwen
Een draadje is massa, een draadje is voedingsspanning (12V) en een draadje is de pulssignaaldraad.
Ik kan je momenteel niet meteen zeggen welk draadje wat is, want ik ben (voorlopig) niet thuis.
Je kunt het overigens wel terug vinden in de schema's van Haynes, bij het schema van het KDX-blok.
Ik kan je momenteel niet meteen zeggen welk draadje wat is, want ik ben (voorlopig) niet thuis.
Je kunt het overigens wel terug vinden in de schema's van Haynes, bij het schema van het KDX-blok.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Re: cruisecontrol inbouwen
Even een "oud" topic omhoog,
in de Haynes staat dit niet duidelijk, er is wel aansluiting 1, 2 en 3, en ik meen zelfs een kleine 3 op het blokje te kunnen ontdekken, maar.. deze gaat naar de massa en 1 en 2 gaan naar ECU. Of dat is voor signaal of voor een plus staat niet in de Haynes.
In een werkplaatshandboek van de Saxo komt signaal weer van kabel 3.
In de Haynes van een 106 staan weer geen kleurtjes. Wel nummers. 1360 / M360 staat op de kabels. Dit komt niet overeen met de Haynes. Natuurlijk niet gekeken van welke saxo ik deze unit gestolen heb
Op CiFo heeft iemand het over een witte kabel die puls geeft.
Ik heb 1 wit / 2 groen-geel / 3 groen.
Mijn theorie:
1 wit pulse
2 & 3 plus en min.
Anyone?
in de Haynes staat dit niet duidelijk, er is wel aansluiting 1, 2 en 3, en ik meen zelfs een kleine 3 op het blokje te kunnen ontdekken, maar.. deze gaat naar de massa en 1 en 2 gaan naar ECU. Of dat is voor signaal of voor een plus staat niet in de Haynes.
In een werkplaatshandboek van de Saxo komt signaal weer van kabel 3.
In de Haynes van een 106 staan weer geen kleurtjes. Wel nummers. 1360 / M360 staat op de kabels. Dit komt niet overeen met de Haynes. Natuurlijk niet gekeken van welke saxo ik deze unit gestolen heb

Op CiFo heeft iemand het over een witte kabel die puls geeft.
Ik heb 1 wit / 2 groen-geel / 3 groen.
Mijn theorie:
1 wit pulse
2 & 3 plus en min.
Anyone?
Re: cruisecontrol inbouwen
Zo ziet de connector op de sensor eruit:

En de aansluitingen zijn dan als volgt:
1. +12V
2. GND (Massa)
3. Pulssignaal
En de aansluitingen zijn dan als volgt:
1. +12V
2. GND (Massa)
3. Pulssignaal
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: cruisecontrol inbouwen
Comfortabele houding ook...