Afgeslagen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Afgeslagen
Zojuist pas thuisgekomen na veel gedoe (zonder AX). Starten ging prima, maar na 5 seconden stationair draaien ineens alles uit. Ik had nog geen meter gereden of gas gegeven. Daarna wilde hij niet meer aanslaan. Accu prima, benzinetoevoer prima. Niks geen vonk of gepruttel.
Er komt nauwelijks een vonk uit de bougies. Ik heb de elektroafstand verkleind tot minimaal. Dat resulteerde in half aanslaan van de motor. Oftewel: zeer zwakke vonk. Ik vermoed dat de versterkermodule op het distributiehuis kapot is.
Is dat te vervangen?
Er komt nauwelijks een vonk uit de bougies. Ik heb de elektroafstand verkleind tot minimaal. Dat resulteerde in half aanslaan van de motor. Oftewel: zeer zwakke vonk. Ik vermoed dat de versterkermodule op het distributiehuis kapot is.
Is dat te vervangen?
Handjes wrote:Koelpasta eindelijk gevonden bij een elektronicahandel na 2 uur rondrijden (waar zijn de goede oude tijden dat je losse computeronderdelen overal kon kopen). Module gemonteerd (brakke torx boutjes): NOG NIKS!
Wat nu?
Bobine wil ook nog wel eens kapot gaan.. daardoor krijg je een zwakke vonk [zeiden ze bij de garage]
dus daar kan je naar kijken.
of de verdelerkap/rotor. Die zou ik iig eens goed schoonmaken.. en het kan best dat die zover gesleten is dat de rotor de koolstofpuntjes niet eens meer raakt..

q01z wrote:of de verdelerkap/rotor. Die zou ik iig eens goed schoonmaken.. en het kan best dat die zover gesleten is dat de rotor de koolstofpuntjes niet eens meer raakt..
Bobine ga ik morgen maar eens regelen op de sloop. Is dat eenvoudig te verwijderen of zit hij ingebouwd tussen al die troep daar?
Voor zover ik weet was kap en rotor nog goed laatste keer dat ik er naar keek. En hij startte altijd binnen 0,0001 sec en verder geen problemen. Maar ik zal dat ook gaan uitsluiten.
Verder nog tips?
Ok, bobine vervangen: nog niks. Ik heb distributiekap en rotor ook maar even vervangen, ook geen resultaat.
Wat nu? Kan het zijn dat die ontstekingsmodule ook al weer kapot is (omdat ik bobine niet gelijktijdig vervangen heb)?
Er staat netjes 12 Volt op benzinepompje overigens. Bij contact aan komt er geen benzine uit de leiding echter, maar ik weet niet of dat zo hoort bij injectie. Ik heb wat benzine de leiding in gegoten en een slok in het injectiehuis gedaan. Maar ook dat gaf geen resultaat (ook geen gepruttel). Hij deed het deze week wel een beetje toen ik de bougie elektrode-afstand naar 1 mm terug bracht (dus brandstof toevoer was toen ok). Dus (nog steeds?) een te zwakke vonk.
Wat nu? Kan het zijn dat die ontstekingsmodule ook al weer kapot is (omdat ik bobine niet gelijktijdig vervangen heb)?
Er staat netjes 12 Volt op benzinepompje overigens. Bij contact aan komt er geen benzine uit de leiding echter, maar ik weet niet of dat zo hoort bij injectie. Ik heb wat benzine de leiding in gegoten en een slok in het injectiehuis gedaan. Maar ook dat gaf geen resultaat (ook geen gepruttel). Hij deed het deze week wel een beetje toen ik de bougie elektrode-afstand naar 1 mm terug bracht (dus brandstof toevoer was toen ok). Dus (nog steeds?) een te zwakke vonk.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Handjes wrote:Ok, bobine vervangen: nog niks. Ik heb distributiekap en rotor ook maar even vervangen, ook geen resultaat.
Wat nu? Kan het zijn dat die ontstekingsmodule ook al weer kapot is (omdat ik bobine niet gelijktijdig vervangen heb)?
Er staat netjes 12 Volt op benzinepompje overigens. Bij contact aan komt er geen benzine uit de leiding echter, maar ik weet niet of dat zo hoort bij injectie. Ik heb wat benzine de leiding in gegoten en een slok in het injectiehuis gedaan. Maar ook dat gaf geen resultaat (ook geen gepruttel). Hij deed het deze week wel een beetje toen ik de bougie elektrode-afstand naar 1 mm terug bracht (dus brandstof toevoer was toen ok). Dus (nog steeds?) een te zwakke vonk.
Een zwakke vonk kun je zien door de bougie los te halen uit de cilinderkop en deze met een ge?soleerde tang vast te houden met aangesloten bougiekabel in de buurt van de cilinderkop (metaal). De vonk dient nu bij starten over te springen op het metaal. Dit dient toch wel een centimeter te kunnen overbruggen. Hoe dichter bij de cilinderkop je dient te komen, hoe zwakker de vonk.
Meet trouwens ook eens de accu door.
Eric Vertogen wrote:Een zwakke vonk kun je zien door de bougie los te halen uit de cilinderkop en deze met een ge?soleerde tang vast te houden met aangesloten bougiekabel in de buurt van de cilinderkop (metaal). De vonk dient nu bij starten over te springen op het metaal. Dit dient toch wel een centimeter te kunnen overbruggen. Hoe dichter bij de cilinderkop je dient te komen, hoe zwakker de vonk.
Meet trouwens ook eens de accu door.
Ja, die test had ik dus gedaan en daarom weet ik dus ook dat de vonk zwak is

ik den kdat het electronische gedeelte ondertussen wel werkt..
aangezien dat allemaal vervangen is
je brandstofpompje had je doorgemeten he? maar heb je ook gecontrolleerd of hij daadwerkelijk pompt? en als hij dat doet, of dr ook benzine uit de leiding komt?
misschien ziet er wel ergens een propje roest in waardoor je leiding verstopt zit.
aangezien dat allemaal vervangen is
je brandstofpompje had je doorgemeten he? maar heb je ook gecontrolleerd of hij daadwerkelijk pompt? en als hij dat doet, of dr ook benzine uit de leiding komt?
misschien ziet er wel ergens een propje roest in waardoor je leiding verstopt zit.

q01z wrote:ik den kdat het electronische gedeelte ondertussen wel werkt..
aangezien dat allemaal vervangen is
je brandstofpompje had je doorgemeten he? maar heb je ook gecontrolleerd of hij daadwerkelijk pompt? en als hij dat doet, of dr ook benzine uit de leiding komt?
misschien ziet er wel ergens een propje roest in waardoor je leiding verstopt zit.
Er komt geen brandstof uit de leiding (losgetrokken van injectiehuis) als ik hem op contact zet. Maar ik weet niet of dat zo hoort. Ik hoor wel een klik, maar dat is zeker van de injectiecomputer/relais?
Als je bobine kapot is, en je monteert een andere ontstekingsmodule, gaat die module dan ook kapot? Want dat laatste heb ik initieel gedaan.
Als het goed is moet de brandstofpomp meteen gaan lopen als je je auto op het contact zet. Er zou dus benzine uit je leiding moeten komen. TIjd om te kijken of je brandstofpomp het doet
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:Als het goed is moet de brandstofpomp meteen gaan lopen als je je auto op het contact zet. Er zou dus benzine uit je leiding moeten komen. TIjd om te kijken of je brandstofpomp het doet
Ok, vandaag brandstofpompje vervangen. Tenminste, dat dingetje achter injectiehuis tegen schutbord aan. Ook met de nieuwe pomp komt er geen brandstof uit! Wat nu? Loop de injectiecomputer de boel voor de gek te houden? Ik hoor wel een relais klikken onder motorkap. Of zou de brandstofleiding verstopt zitten (nog NOOIT meegemaakt of gehoord)?
Handjes wrote:Sander wrote:Als het goed is moet de brandstofpomp meteen gaan lopen als je je auto op het contact zet. Er zou dus benzine uit je leiding moeten komen. TIjd om te kijken of je brandstofpomp het doet
Ok, vandaag brandstofpompje vervangen. Tenminste, dat dingetje achter injectiehuis tegen schutbord aan. Ook met de nieuwe pomp komt er geen brandstof uit! Wat nu? Loop de injectiecomputer de boel voor de gek te houden? Ik hoor wel een relais klikken onder motorkap. Of zou de brandstofleiding verstopt zitten (nog NOOIT meegemaakt of gehoord)?
bij de injectiemodellen zit de brandstofpomp onder de achterbank in de benzine tank, ben dus erg benieuwd wat je vervangen hebt
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM