spaghetti uitlaat

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

spaghetti uitlaat

Post by Holländer »

Ik zit er aan te denken om (als ik mijn koppakking ga vervangen) meteen het injectiesysteem van een 1.4 op mijn 1.1 te monteren.

Nu zit ik nog met het idee om er meteen een spaghetti uitlaat spruitstuk te monteren, en evt. een hele RVS uitlaat (kan zelf wel gefabriceerd worden, alleen de katalysator zal nog van staal blijven).

Is het zo dat hoe breder de uitlaat is hoe meer power je krijgt, of heeft de motor nog een bepaalde tegendruk nodig van de uitlaat?

en ik neem aan dat hoe minder weerstand de uitlaat heeft door bochten hoe beter het is?

en dan nog een vraag. Oude maserati's (geloof ik) hadden vroeg een uitlaat die konisch uitliepen (de einddemper geloof ik). Deze zijn tegenwoordig verboden (geen id waarom). heeft het nut om een gedeelte van je uitlaat (na de katalysator) alsnog uit te laten lopen en op het brede gedeelte dan 2 pijpen te zetten? (1voor elke kant van de auto :wink: )

en zal dit dan wel legaal zijn?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Dat 1.4i systeem is volgens mij alleen toepasbaar op een Bosch-systeem, en ik denk dat jij met je Spot uit 1996 een Magnetti-Marelli hebt...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Post by Holländer »

ow... das dan weer dik balen...

ik zal er morgen voor de zekerheid even naar kijken.

zijn er (afgezien van kabelboom ombouwen) andere opties om deze wat extra pit te geven?

en hoe zit het verder met de uitlaat?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Spaghetti erop merk je al wel flink in de lage toerentallen. Trekt net wat lekkerder door dan.
De kat demonteren scheelt ook, maar kom je er wel aan om voor de apk steeds een kat terug te moeten monteren.
AX 11TRE 1988

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

waarom geen 1.4 blok erin?
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

1.1i met Magneti Marelli is toch niet sloom?

Een spaghetti spruitstuk geeft wel wat vooruitgang, zeker in het lage toerengebied doordat het koppel iets meer wordt.
Een uitlaat zorgt inderdaad voor wat tegendruk, dat is belangrijk, alleen verschilt het per motor nogal hoe groot dat belang is. Je kunt over het algemeen wel zeggen dat de tegendruk/belemmering die een katalysator oplevert té groot is, en dus gaat je vermogen al héél aardig omhoog als die weg is. dat kun je dus ook overwegen te verwijderen, moet alleen nog wel door de APK kunnen komen.

Hoe dan ook, je maakt van een 1.1i nooit een 1.4GTi..., tenzij je er een 1.4 GTi motor met alle toebehoren inzet en dan mis je nog steeds het onderstel!

Kijk ook naar kosten/baten, een goed spaghetti spruitstuk kost inclusief montage minstens €250 en zal je bij een 1.1 misschien 3pk opleveren. Loont dat de moeite?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

in mijn ogen niet. Maar dat is aan de TS. Goedkopere tuning is een GT of GTI kopen. Ben je gehecht aan je Axje. Dan zet je er een donor naast. En begin dan met een snel blok! een 1400 GT blokje is al erg leuk.

Zelf wou ik er ook nooit aan, maar uiteindelijk wel gedaan. Tenslotte hoef je een sneller blok niet uit te persen.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

+ een 1.4 spaghetti zal te laag komen omdat 1.1 onderblokken lager zijn

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Post by Holländer »

Bedankt voor alle reacties

conclusie is voor mij dan ook dat een spaghetti uitlaat de moeite niet waard is.

Ik zal inderdaad eens kijken of ik mijn kathalysator er niet onderuit haal, en dan op zo'n manier dat die ook weer gemakkelijk te plaatsen is (voor de APK dus)

nogmaals bedankt voor alle reacties!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

welk jaar is je ax? Voor 1993 hoeft hij geen kat te hebben.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ook niet als dat wel op het kentekenbewijs staat?

of staat die U9 niet voor kat?

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

U9 staat voor de schoonheid van de auto, voor 1993 geen kat. 8)

En anderzijds, demonteer de kat. Pak een bezem, steek hem goed door. Monteren. En OOOOh... met de APk zit er een kat onder :lol: Onze kat van de Ax is zo leeg als mijn portomonee!
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

ik me druk lopen maken om de gas test, maar dat hoeft dus helemaal niet :P

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Je zult wel aan de uitstoot-eisen moeten voldoen. En zonder kat kan dat best lastig worden. Je hebt nl. een injectie en dus een geregeld systeem. Uit mijn hoofd moet je co dan nog onder de 0,5% zitten.
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

kan je ook wel afstellen, co gaat omlaag door m ietsje armer te zetten, nadeel is dat de NO's dan omhoog gaan (heter lopen) dus je moet daarin n balans vinden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Je hebt bij een injectie geen stelschroef (op een enkel belgisch import model na), dan zul je waardes in de ecu moeten aanpassen.
Image Image Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

En dat is bij een standaard ECU toch lastig lijkt me. Tenzij je McGuyver heet.

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

Bossie wrote:Je zult wel aan de uitstoot-eisen moeten voldoen. En zonder kat kan dat best lastig worden. Je hebt nl. een injectie en dus een geregeld systeem. Uit mijn hoofd moet je co dan nog onder de 0,5% zitten.
kan.... bij onze Ax was het geen probleem. Het moet inderdaad onder de 0,5 zitten. Dat geeft de U9 op kenteken aan. S6 mag bijvoorbeeld 2,5 hebben.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Nope, bij S6 moet CO ook onder de 0,5% zijn. Zie onderstaande tabel.

Image

(als deze tabel niet klopt, hoor ik het graag)
Image Image Image

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

Tabel klopt aardig, ik keek altijd naar deze:
Image

Maar S6 heeft alleen effect bij LPG etc...
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Post Reply