M'n AX remt zomaar af...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Peanut
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: WedMay12, 2004 9:38:34 PM
Location: Abcoude
Contact:

M'n AX remt zomaar af...

Post by Peanut »

Wie weet wat dit betekend.....

Ik rij gewoon met constante snelheid, vaak de snelweg, als ie zomaar opeens even afremt en daarna weer gewoon verder rijd...

Het is niet zo dat alleen het gas eraf gaat, maar het is echt een gevoel alsof ie even remt.

Het gebeurd vaak als ik al 10 a 15 minuten onderweg ben. En het gebeurd maar 1 keer per rit.

De snelheid maakt ook niet uit, ik had t ook een keer in een bocht.

Het is vrij irritant omdat ik er telkens van schrik.. ook al reken ik er al op.

Peanut
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: WedMay12, 2004 9:38:34 PM
Location: Abcoude
Contact:

Post by Peanut »

Moeilijk.. moeilijk.. moeilijk...

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dit lijkt me een injectieprobleem. Laat je rijcomputer es uitlezen door de garage dan denk ik dat je het probleem zo gevonden hebt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Ik heb ook het vermoeden dat de injectiecomputer hierachter zit. Misschien een sensor die kapot is (of een draadbreuk hiernaartoe) voor het ontstekingstijdstip. Waardoor er te vroeg wordt ontstoken en er negatieve arbeid wordt geleverd. (dus het grote deel van de brandstof wordt dan verbrand voordat de cilinder BDP (bovendste dode punt) heeft bereikt.

Zoiets zal het kunnen zijn, het lijkt me niet dat de computer ineens op je rem trapt :D :lol:

succes met het oplossen

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dus op naar de dealer en uit laten lezen dat ding. Wat je ook kan doen is de gaskleppotentiometer lostrekken dan gaat ie in noodloop. RIjd minder zuinig maar dan ben je misschien ook wel van het probleem af. Tis overigens niet de manier.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Bjorn
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriApr16, 2004 11:25:59 AM

Post by Bjorn »

Ik heb het zelfde probleem en wat mij opvalt is het feit dat dit altijd op het zelfde punt gebeurd. Direct als hij warm gereden is en je rond de 100 km/h in 5 rijd (minimaal gas geven dus).
Hij is bij de dealer geweest en daar hebben ze niets kunnen vinden.

Gezien het feit dat het altijd volgens een vast patroon gebeurd, bij de overgang van koude naar warme motor, denk ik dat het iets te maken heeft met uitschakelen van een verhoogde toevoer van de brandstof die nodig is bij een koude motor.

Misschien praat (schrijf) ik poep, maar dat is wat ik kan verzinnen, met een beetje logisch verstand :roll:

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ik heb soms ook zoiets.. Dan rijd ik op de snelweg...en dan houd ie ineens in... Ik denk simpel dat er een luchtbel in zat of iets dergelijks...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Bjorn wrote:Ik heb het zelfde probleem en wat mij opvalt is het feit dat dit altijd op het zelfde punt gebeurd. Direct als hij warm gereden is en je rond de 100 km/h in 5 rijd (minimaal gas geven dus).
Hij is bij de dealer geweest en daar hebben ze niets kunnen vinden.

Gezien het feit dat het altijd volgens een vast patroon gebeurd, bij de overgang van koude naar warme motor, denk ik dat het iets te maken heeft met uitschakelen van een verhoogde toevoer van de brandstof die nodig is bij een koude motor.

Misschien praat (schrijf) ik poep, maar dat is wat ik kan verzinnen, met een beetje logisch verstand :roll:


jij bedoelt de automatische shoke. Maar die gaat volgens mij al veel eerder uit...
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Post by Rik »

Kijken jullie toevallig ook op de toerenteller als dit gebeurt. Ik heb dit ook een tijd gehad, op een gegeven moment leek het net of de motor ineens niks meer deed, dit voor een moment van nog geen seconde.

Van dit probleem had ik alleen last op de autobaan en als de motor op temperatuur was. Na een tijdje verdween het probleem tijdelijk.

Een tijdje later ging mijn ax ook uitvallen. Zelfde probleem?

Na een grondige controle, hebben we het onderstaande geconstateerd:
- de contactpuntjes van de verdelerkap versleten
- het veertje dat zorgt voor het contact van de rotor met de verdelerkap was er gewoon niet meer, de vonk moest dus gewoon overspringen.
- de ontstekingsmodule was gaar.


Laten uitlezen kan, maar dan moet de storing die optreed ook optreden tijdens de meting. Anders kom je er volgens mij nog niet achter.

Correct me if i'm wrong, ik heb niet zoveel technische ax-kennis, ik spreek alleen uit eigen ervaring :P


-----------------------------
grtz, Rik

Bjorn
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriApr16, 2004 11:25:59 AM

Post by Bjorn »

jij bedoelt de automatische shoke. Maar die gaat volgens mij al veel eerder uit...


Ik bedoel inderdaad de choke (misschien makkelijk om het beestje bij naam te noemen :) ). Wanneer gaat de choke dan uit, wat het inhouden gebeurd als de motor nog niet geheel warm is (zeg 75%). Ik ga er vanuit dat dit ook bij de topic-starter het geval is.

Aangezien het inhouden maar 1 keer per rit gebeurd en alleen als je hem voorzichtig warm rijdt (maw weinig gas geeft), kan het mij verder niet zo boeien.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De ecu slaat foutcodes op. De ecu regelt ook de extra benzinetoevoer bij koude motor. Dan zou er ook een foutcode in de ecu moeten staan. Het kan ook de ontsteking zijn. Die kan je het beste eerst even schoonmaken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

gebeurd als de motor nog niet geheel warm is (zeg 75%

zou het die maffe standaard klep niet kunnen zijn in de aanzuigbuis?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat werkt bijna foolproof. Dat denk ik niet. Die regelt de temperatuur van de lucht met behulp van een bi metaaltje. Als de lucht te warm is dan past de ecu de inspuiting daarop aan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Peanut
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: WedMay12, 2004 9:38:34 PM
Location: Abcoude
Contact:

Post by Peanut »

Phoe... genoeg mogelijkheden dus... ik zal ze is een keer doornemen met de garage.

Bij mij gebeurd het ook vaak op het dezelfde moment op de weg naar me werk toe, best apart.
Als ik al rond 10 a 15 minuten onderweg ben.

Heb vaak gekeken en proberen te ontdekken wat die motor verder doet als dit gebeurd, maar ik heb geen toerenteller, en geen temperatuur meter... dus dat schiet niet op..

Wat denken jullie, kan ik hier nog een tijd mee doorrijden, of zal ik binnenkort maar even naar de garage gaan?
Verder doet alles prima.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Het lijkt me verder geen kwaad te kunnen, als verder alles netje op peil blijft onder de kap, het is hooguit vervelend om mee te rijden dan. Mijn diesel heeft ook geen metertje, alleen een lampje dat aangeeft of ie oververhit raakt, dus dat zal de jouwe ook wel hebben. Als het goed is gaat ie heel even branden als je de auto start, zo niet, dan is het lampje kapot, heel simpel te controleren, dan weet je in ieder geval zeker dat ie niet te warm loopt

Post Reply